9 месеца - 9 зам.-кмета на Пловдив: Илия Кирчев - ковчежникът, невладеещ политическа риторика
„С назначаването на девет зам.-кмета искам всеки да носи своята професионална отговорност, като изкъсо да следи работата и проблемите в ресора си. Няма как един човек да контролира всички процеси. Не може кметът да разбира от всичко. Десет глави мислят повече от една”, това каза кметът Здравко Димитров, след като назначи рекордния брой свои вицета. Изминаха вече девет месеца, откакто повечето от тях бяха назначени, а само двама от тях поеха своите ресори след Нова година – Пламен Панов и Анести Тимчев. Трима от другите бяха на тези постове преди Зико да встъпи в длъжност – Георги Титюков, Стефан Стоянов и Йордан Ставрев.
Какво свършиха 9-те вицета за 9 месеца и какво е т.нар. първо впечатления за тях? TrafficNews стартира поредица от материали, посветени на работата на екипа на Здравко Димитров.
Илия Кирчев – „Финанси, здравеопазване, стопански дейности и екология”
Ковчежникът на Община Пловдив се наби най-много на очи в първите месеци от новата власт. Бившият банкер още от самото начало взимаше отношение по всяка една важна тема за града от инфраструктура, през транспорт и култура до бюджет и финанси. Негово непремерено интервю остави впечатление, че градските власти ще теглят 120 млн. лева заем, а освен това ще се вдигат масово и данъци, като се наложи кметът Здравко Димитров след това да се извинява за думите на Кирчев. Тогава Зико каза, че „Илия Кирчев не притежава политическо говорене и едва ли би го научил до края на мандата”. След това на няколко пъти градоначалникът предупреждаваше Кирчев да внимава какво говори за заеми и да премерва добре сумите преди да ги хвърли в публичното пространство.
Зам.-кметът влезе неведнъж и в тежки пререкания с общинските съветници, като първият му по-отявлен сблъсък бе с тези от ГЕРБ. Това се случи по време на обсъждането на бюджета, който за малко можеше и да не се подкрепи от общинарите от управляващата партия. Това създаде и впечатлението, че има разкол между ГЕРБ и Здравко Димитров. След това напрежението бе потушено, а самият Кирчев започна повече да внимава с изказа си в местния парламент.
Въпреки това се стигна и до искането на неговата оставка първо от „Демократична България”, а след това от ВМРО. И двата случая бяха заради действията на Кирчев по бюджета и липсата на реформа в администрацията. Кметът защити своя финансист и определи искането като несериозно.
Кирчев успя да си навлече гнева и на част от районните кметове. Той спусна заповед, с която искаше да следи изкъсо всеки един лев, които харчат райкметовете. И досега част от районните администрации, които са второстепенен разпоредител с бюджетни средства не са получили част от парите си, които са гласувани от принципала – Общинският съвет. Страсти имаше и сред културни среди след влизането на Кирчев във фондация „Пловдив 2019”.
В момента основната роля на финансиста е свързана със „закърпването” на градската хазна. Кризата от коронавируса доведе до отлив на постъпления в хазната, а Кирчев дори чертаеше апокалиптични сценарии, при които Пловдив можеше да има дефицит от 50 млн. лева. Засега тези прогнози не се сбъдват, като по последни данни в бюджета са влезли 7 млн. лева по-малко за първото полугодие от миналата година.
Досега Община Пловдив не е намерила нито един източник на финансиране извън държавния бюджет и местните приходи. Заради дупката в бюджета се изхарчи и вноската за облигационния заем, теглен по времето на Иван Чомаков. В момента усилията са насочени към договарянето на т.нар. кредитна линия, която ще бъде през Фонда на фондовете , а сумата и проектите ще станат ясни след широко обсъждане сред обществеността и местния парламент.
Обещаните реформи в администрацията също не се виждат, макар основната тежест по нея да бе поверена на зам.-кмета по финанси. От повече от три месеца в сайта на Община Пловдив стои проектопредложението за новото мегапредприятие „Зелени системи”. Първоначалният план бе то да обедини „Чистота”, „Паркове и градини”, „Компостираща” и „Дезинфекционна станция”, а радетел за това бе именно Кирчев. След това обаче Зико заяви, че не е съгласен да се обединяват двете най-големи ОП-та, като подобно мнение изразиха и общинските съветници. Така в момента се чакат анализите, за да се вземе решение как да се направи реформата в структурите, която трябва и да облекчи бюджета със съкращаването на разходи.
Всички тези пререкания и опитите на Кирчев да овладее всяка дейност от общинските дела, доведе до това, че другите му три ресора, за които отговаря останаха на заден план. Макар Кирчев да е титулярът по здравеопазването основните дела там се въртят от д-р Калин Калинов, който е шеф на отдела. По време на строгите мерки за предпазването от COVID-19 и разкриването на повече болнични отделения именно Калинов бе натоварен с дейностите от Общинския кризисен щаб.
Реформи или някаква промяна няма и в екологията на града. Както стана дума все още реформата за зелените предприятие не е направена, а единственото нещо, което направи зам.-кметът в този ресор е да прекрати старата поръчка за предпроектни проучвания за подмяна на отоплението в Пловдив. След това той пусна нова с мотива, че старата не е била прозрачна, а с новата, дейностите по поръчката са щели да бъдат направени по-добре.
Влизането на Илия Кирчев с апломб в градската управа доведе до множество конфликти, а липсата на политически опит още от самото начало му създадоха проблеми. Възприемането на Общинския съвет като сбор от безгласни букви, които просто трябва да парафират решенията на изпълнителната власт, бе променено през тези 9 месеца. Въпреки това се забелязва и сериозна липса на диалогичност. В същото време Здравко Димитров е точно обратното – една от най-силните му страни е способността да успява да лавира между отделните страни и да постига консенсус в различни обстоятелства. Компенсирането от страна на Зико неумението на Кирчев, на това обаче в един момент може да се превърне в огромно препятствие, още повече, ако зам.-кметът повече му създава проблеми, отколкото решава такива.
Обичайно работата на ковчежника е да казва „че пари няма”. Разликата между публичните и частните финанси обаче е твърде голяма. Зад общинските пари не стоят просто числа, а проекти и политики, свързани с хората. Те решават проблемите им, а когато се вижда, че това не се случва, обичайно дават своята оценка на изборите. На тях обаче не се явяват финансистите, а политиците. В този смисъл за всяко действие на Кирчев оценката ще я получава кметът. В последните няколко седмици се забелязва, че Зико следи много по-изкъсо действията на своето вице, което говори все по-премерено. Но освен политическата риторика са нужни и резултати, по които ще се съди за работата на бившият банкер и неговия началник.