Защо Пловдив загуби битката с Матера за туристи? Виновни са Мел Гибсън и Джеймс Бонд

  • от Благовест Андонов
  • 14:24, 30.01.2020

На ръба бе приет отчетът за развитие на туризма в община Пловдив за 2019 г. и годишната програма за развитието на туризма през 2020 г. С 26 гласа „За”, 18 „въздържали се” и двама против предложението бе прието след близо един час дебати.

Основният им фокус обаче бе Европейска столица на културата – защо милионите туристи не заляха улиците на града и какво правим оттук нататък. Спорът отново се въртя около действията на фондация „Пловдив 2019”, която трябвало да изнесе бремето за привличането на туристи по време на заветната година. Според част от съветниците от опозицията броят на чуждестранните туристи бил намалял, вместо се увеличи.

В самия нормативен документ е записано, че общият ръст на туристите е 2% за 2019-а година, като броят на реализираните нощувки е 509 000.

Зам.-кметът по култура и туризъм Пламен Панов обясни, че „турист” според българското законодателство е този, който е реализирал нощувка в рамките на града през последната година. Според него ръстът на хората посетили Пловдив е огромен, но голяма част от хората са нощували извън града, като той даде пример с големи хотелски комплекси край Пловдив, които били пълно целогодишно. Те обаче не се водят „туристи” за града. В същото време има ръст от 40% на реализацията на продажба на билети в музеи, галерии и туристически атракции.

Зам.-кметът по финанси Илия Кирчев също се включи в темата, след като снощи той е бил на УС на фондацията в продължение на 4 часа. Според него фондацията е работила добре, предвид условията, в които е била поставена.  Той даде и интересна теза за другия град Европейска столица на културата през 2019- Матера, която посетил.

„Матера е един пещерен град, в който до 1955 година  хората са живеели в пещери. Тогава ги изкарват от тях и им дават апартаменти, в които живеят с животните. Ръстът от 48% на туристите в града се дължат преди всички на факта, че там са снимани филмите „Страстите Христови”(б.а. с режисьор Мел Гибсън) и един от филмите с Джеймс Бонд”, разказа Кирчев. Той продължи да говори за работата на фондацията какво трябва да се свърши през 2020-а. За него задължително трябва да останат два фестивала – Hills of Rock и Opera Open. Кирчев даде пример, че за първият фестивал са му звънели близки да им намери хотел в Пловдив, но не успял и ги приютил в дома им. В същото време той коментира и бъдещето на Фондацията.

„Одобрихме предложението на изпълнителния директор Кирил Велчев за 24 човека, които ще останат на работа във фондация „Пловдив 2019”. Управителният съвет е оставил решението на него, защото познава по-добре екипа и съществото на работата, но в случай, че работата не върви, ще поискат още съкращения. Вчера на УС е взето и решението фондацията да се върне в старата си сграда на Джумаята и да освободи склада”, каза зам.-кметът по финанси.

Той отбеляза, че от одобрения за 2019 г. бюджет от 11 073 950 лв. на фондацията не са преведени близо 4 млн. лв. Това са средства, които от екипа са разпределили като финансиране по различни отворени покани и трябва да бъдат разплатени с организаторите на събития.

 „Не е ясна точната сума, защото хората на културата не са бизнесмени и не винаги успяват да отчетат прецизно проектите си. Тоест тези, които са с договори, няма да могат да намерят документи, за да оправдаят разходите си и да получат всичко договорено като суми. Но тези, които са обещани и не са дадени на фондацията са около 4 млн. лв.”, каза Кирчев. Той коментира, че не е задължително наградата „Мелина Меркури” да отиде за проекти – няма такова изискване на фондацията, която я връчва всяка година на Европейските столици на културата. По въпроса обаче има решение на Общинския съвет на Пловдив, който е одобрил предложението 3 млн. лв. да бъдат инвестирани отново в култура.

Kоментари

коментар
йглътгухол
21:22, 30.01.2020
Отговор

И това битка ли било,аз си мислех че е едно много приятно събитие.Да не би организаторите в Пловдив да са го разглеждали като битка?