ВАС окончателно осъди Министерство на културата за строителния надзор на Концертна зала
Върховният административен съд потвърди решението на Комисията за защита на конкуренцията, която осъди Министерство на културата за процедурата по обществената поръчка за строителен надзор на основния ремонт и реконструкцията на Концертна зала.
Припомняме, че КЗК се произнесе в полза на жалбоподателя - фирма "ИВТ консулт" ЕООД, който оспорваше отстраняването си от обществената поръчка. Със свое решение Комисията допусна сключването на предварителен договор с избраната при процедурата фирма с оглед на голямата обществена значимост на проекта - ремонта на Концертна зала. Такъв е сключен и строителните дейности започват. Министерство на културата обаче е допуснало грешка - не е уведомило КЗК за подписания договор в деня на сключването му на 17 януари 2024 г.
В крайна сметка МК е осъдено да плати 5 на сто от общата стойност 112 400 лв. без ДДС на проекта или 5620 лв. без ДДС.
Големият въпрос за пловдивчани е какво се случва оттук-насетне с изпълнението на обществената поръчка за ремонта и реконструкцията на Концертна зала.
"При положение, че има сключен вече договор с фирмата за надзор, той ще продължи да бъде изпълняван, а отстранената фирма може да заведе дело за пропуснати ползи. В случай че КЗК не беше допуснал сключването на този договор, трябваше Министерството на културата да върне процедурата до фазата на отстраняването на фирмата жалбоподател. След това щеше да се подпише договор именно с нея, защото е дала най-ниска ценова оферта", коментира юристът Марта Божикова, която се занимава с делата на Държавна опера-Пловдив.
Как ще се развие казусът предстои да разберем.
Архитектурният проект за ремонта и реконструкцията на Концертна зала е на на арх. Бойко Кадинов. Според него се предвижда подиумът да бъде конструиран от 4 платформи. Едната е с размер 14600х3100 и три - 14600х2000. В момента сцената е на една платформа, която се движи в бетонна конструкция. Разполагането на четири платформи ще наложи нова схема на сценичната механизация, защото всяка от платформите ще бъде самостоятелна. Това ще позволи различни варианти за използване на пространството – например основна зала и сцена с един равен под, както и сценични платформи, разполагащи амфитеатрално в различни конфигурации.