Увеличават с 400 хиляди парите за ремонт на Градската галерия
от Благовест Андонов, TrafficNews.bg
Община Пловдив ще увеличи средствата за ремонт на Градската художествена галерия в Стария град с 400 000 лв. с ДДС, тъй като нито един кандидат не се е явил на публичната процедура, обявена през април.
Тогава ГХГ публикува обявата за обществената поръчка за реставрацията и реиновирането на сградата, в която е подредена постоянната експозиция. Заложените средства бяха на стойност 875 000 лв. без ДДС според разчетите на проектантите арх. Петко Костадинов, арх. Росица Митева и арх. Иван Костадинов. Срокът за изпълнение бе 10 месеца.
Наложи се да завишим парите за ремонта, защото няма желаещи да го изпълнят. Не знам какво ще правим, ако и при тези условия - 1,5 млн. лв., няма кандидати, обяви Иван Тотев.
Според изготвения проект след ремонта многократно ще бъде увеличена експозиционната площ с помощта на предстенна обшивка, която ще обхожда фасадните стени с изключение на главната фасада. Ще бъде подменена дървената дограма по модел на оригиналната, но с изключение на главната фасада, всички останали прозорци ще останат скрити зад обшивката, без това да личи, ако се гледа отвън. Библиотеката на втория част и част от подпокривния етаж също ще влезе в обемите на експозиционните площи. Ограничаването на естествената светлина ще позволи с постоянно изкуствено осветление вградено в окачени тавани да бъдат по-добре експонирани съкровищата в галерията.
Това е не просто тенденция, но и необходимост в съвременните изложбени пространства. Залите ще имат окачени тавани, разработени като съвременна интерпретация на тежките импозантни тавани с високи корнизи, типични за неокласическите стилове от края на 19 век, към които се причислява и Галерията.
Сградата ще се сдобие и с нови настилки, които ще бъдат монтирани върху оригиналния под. Върху старото дюшеме ще бъде поставено ново от чамова дървесина, обработено с грундове и лакове. Тази настилка е подходяща и максимално се доближава до оригиналната същност на сградата.
Дървената покривна конструкция ще бъде запазена с помощта на пожароустойчив гипсокартон в подпокривното пространство. Носещите елементи също ще бъдат облечени с такъв. Керемидите на покрива ще бъдат подменени с нови, устойчиви, в цвят по препоръка на проектантите.
Хранилището за икони ще е сдобие с нова подова настилка, предстенна обшивка с топлоизолация от каменна вата, която да затвори прозорците в помещението по изискване на директора на галерията с оглед на изискуемите условия за съхранение на икони.
Ще бъде подменена старата дървена стълба, свързваща горните етажи с подпокривното ниво. Тя ще бъде метална с противопожарно обезопасяване и димоуплътнени прегради.
След ремонта сградата ще има авариен евакуационен изход за двата типови експозиционни етажа, посредством външна евакуационна метална стълба, разположена на южната фасада – по изискванията за пожарна безопасност. Тя е максимално неутрална, като дизайн и не нарушава основния силует на сградата, тъй като се намира на най-незабележимата фасада от основния поглед - когато се човек се движи по ул. „Съборна“, уточняват проектантите.
Предвижда се бъдещо ново застрояване, покриващо частично калканна стена на сграда в съседния урегулиран имот. Новият обем е ситуиран по начин да не пречи на визуалното възприемане на западната фасада на сградата на Градската художествена галерия от ъгъла на ул. “Стоян Чалъков“ и ул. „Съборна“. Проектираният обем - малка галерия за графика, ще обогати пространствено и смислово площадното пространство пред галерията.
Бившата Девическа гимназия на ул. „Съборна“ 14, където днес се помещава Галерията, е творение на арх. инж. Йосиф Шнитер. Сградата е архитектурно-строителен паметник на културата с местно значение. Построена е в характерния за него класицистичен стил – с триъгълен фронтон, засводени прозорци, пиластри във вид на полуколони и силно профилирани конизи, подчертаващи хоризонтализма на сградата, пише в становището си по проекта дългогодишният представител на Националния институт за паметниците на културата под тепетата арх. Вили Раева.
Тя добавя, че фасадите са съхранени в автентичния си вид и са в сравнително добро състояние, тъй като преди около 10 години са били реставрирани. С новия проект ще бъде възвърнато оригиналното оцветяване в първоначалните тонове, установени при разкривки от реставратора Райна Млеканова. В становището си Раева обръща внимание, че реставраторската работа по орнаментите трябва да бъде извършена от лицензиран според чл. 165 от Закона за културното наследство специалист.