Убиха ли рекламните графити в Пловдив уличното изкуство?

  • от Георги Тошев
  • 11:12, 04.08.2024

Графитите в Пловдив представляват съществена част от визуалната култура на града и варират от артистични произведения на изкуството до рекламни послания. Докато артистичните графити се възприемат по-скоро като форма на улично изкуство, което обогатява градската среда и придава един по-красив вид на старите и изоставени сгради, рекламните графити, които в последните години наблюдаваме из Пловдив, предизвикват различни реакции сред жителите и гостите на града.

Пловдив е известен със своята богата история и културно наследство. Градът е дом на множество графити, които украсяват стените както на изоставени сгради, така и на нови постройки,а в последните години се превърнаха и в един от символите на „Капана”. Много от тези графити са дело на талантливи улични артисти, които използват градските пространства като платна за своите креативни идеи. Рисунките често предават социални послания, културни референции или просто демонстрират художествени умения.

От известно време обаче се наблюдава една нова тенденция при графитите в Пловдив – те да се превръщат в рекламни произведения на изкуството.

През последните години на различни места в града се наблюдава нарастване на броя на така наречените „рекламни графити”. Тези творби, създадени с комерсиална цел, често промотират продукти, места, услуги или събития, но за разлика от един билборд например, остават много по-дълго във времето.

Безспорно рекламните графити се използват като ефективен маркетингов инструмент, който привлича вниманието на минувачите и създава впечатляващи визуални ефекти. Тези творби обикновено се разполагат на стратегически места с голям поток от хора. Няма как да се отрече, че това е доста креативно и иновативно от страна на компаниите, които по този начин създадат уникални и привлекателни рекламни послания, като едновременно с това подкрепят и местните таланти.

За най-точни отговори от TrafficNews потърсихме едни от пионерите на това изкуство в Пловдив. Ето и какво разказаха Георги Ташкин и Васко Лалов от една от най-известните графити банди Pyrotechnix Crew.

- От колко време се занимавате с графити и какво Ви влече повече – нелегалните или тези, при които спокойно може да изпипате творбите си?

- Правим графити вече над 20 г. Реално всяко хлапе стартира с нелегални графити, но за себе си отдавна сме открили, че когато имаме възможност да работим легално, можем да се отдадем изцяло на детайлите и да изпипаме творбите си по начин, който нелегалните графити не позволяват. Тази среда ни дава време и спокойствие да експериментираме с нови техники, цветове и идеи. Легалните проекти често предоставят и по-големи и видими платна, което позволява на изкуството да достигне до по-широка публика и да бъде по-дълготрайно. Съответно от дълги години правим единствено легални проекти. 

- Вие имате доста голям опит и множество стени зад гърба си, правили ли сте рекламни графити и по-скъпи ли са за поръчителите?

- Да, имаме опит с рекламни графити и може да се каже, че те обикновено са по-скъпи за поръчителите в сравнение с обикновените графити или стенописи по една главна причина - повечето възложители на рекламни графити искат нещо различно и креативно, но много често имат строги рамки, което е предизвикателство за креативността, намирането на баланс между визията на клиента и нашия собствен стил е доста по-сложно и съответно се отразява на цената. 

- Рекламните графити според вас не „убиват” ли уличното изкуство? Могат ли те да се приемат като естествено развитие на тази култура или попадат в една отделна категория, различна от тази графити културата?

- Това е тема, която предизвиква доста противоречиви мнения сред графити артистите. Причината е, че реално графитите са се зародили като форма на себеизразяване и протест срещу конвенционалното. Те са начин да оставиш своята следа в градската среда, да предадеш послание и да предизвикаш емоции у хората.

Рекламните графити, от друга страна, имат комерсиална цел. Те се използват от компании, за да продават продукти или услуги. В този контекст те могат да изглеждат като изкуствено присъствие в пространството, което по принцип е посветено на свободното и неконтролирано творчество. Много хора смятат, че комерсиализацията на графитите по този начин може да отнеме от тяхната автентичност и да ги превърне в поредната рекламна платформа.

Но от друга страна, не можем да пренебрегнем факта, че някои артисти намират начин да балансират между изкуството и комерсиалното. Особено в България нямаме и толкова поле за изява за самостоятелни проекти, така че много често рекламните графити са единствен вариант за реализация. Според нас, ако рекламните графити са направени със същата страст и качество, както и останалите творби, те могат да се възприемат като естествено развитие на културата. Това обаче изисква внимание и уважение към корените и принципите на графити движението, както и уважение към артистите. Негативният пример е, когато се гледа на графити артистите като на бояджии - взаимозаменяеми и чакащи да им се даде готов проект, като в печатница, за да го боядисат на стената. Когато изобщо не се обръща внимание на индивидуален стил и идеи, според мен няма и въздействие на творбата, и общественото възприятие е негативно, точно както при по-голямата част от билбордите. Но има и обратните примери, където се дава голяма доза свобода и се получава нещо по-атрактивно. Да, винаги ще има послание и brand guidelines и други комерсиални елементи, но общо взето, получава се и творчество.  

За финал, рекламните графити могат да бъдат приемани като отделна категория, различна от оригиналната графити култура, но това не ги прави лоши, те могат да съществуват паралелно и да обогатяват градската среда, стига да запазват духа на истинското улично изкуство. Всичко зависи от начина, по който те се реализират и възприемат от общността.

- Какво Ви носи по-голяма тръпка и удовлетворение – да направите рекламен графит по идеите на някой друг и да спечелите пари, или да нарисувате някъде нещо със собствени средства, с което да оставите лично послание към хората?

- Това е отличен въпрос и бих казал, че и двата вида дейности носят различен вид удовлетворение. Като графити артисти, най-голямата тръпка и удовлетворение идва от създаването на нещо лично, нещо, което идва директно от нас и носи наше послание към хората. Когато рисуваме със собствени средства, имаме пълна свобода да изразим себе си, да предадем своите мисли, емоции и идеи. 

От друга страна, рекламните графити също имат своето място и могат да бъдат вълнуващи по свой начин. Работата по чужда идея и изисквания може да бъде предизвикателство, което стимулира креативността ни по различен начин. В тези случаи се опитваме да намерим баланс между визията на клиента и нашия собствен стил, което може да бъде много удовлетворяващо, особено когато резултатът е успешен и добре приет както от клиента, така и от публиката. Освен това, финансовото възнаграждение от рекламните проекти ни позволява да продължаваме да правим независими творби, така че тези две неща могат да се допълват.

В крайна сметка, личното творчество винаги ще бъде най-близко до сърцето ни и ще ни носи най-голямата тръпка и удовлетворение. Но и работата по рекламни графити може да бъде обогатяваща и полезна, както за развитието на уменията ни, така и за подкрепата на независимите ни проекти.

- Какво ще кажете на младите кандидат-творци, които буквално оскверняват културни сгради и скали по тепетата, без да осъзнават, че не правят изкуство, а по-скоро вандалщина?

- На младите кандидат-творци бихме казали следното: разбирам вашия порив да изразите себе си и желанието ви да оставите следа в света около вас. Графитите са мощен начин да комуникирате с хората и да споделите своите идеи и емоции. Но е важно да разберете, че с голямата сила на това изкуство идва и голяма отговорност.

Когато рисувате върху културни сгради, Стария град и природни обекти като скалите по тепетата, вие не само нарушавате закона, но и разрушавате нещо, което има историческа стойност или е природна ценност. Това е вандализъм и не допринася с нищо положително за графити културата, напротив – то ѝ вреди и създава негативни стереотипи за всички нас като артисти. Отделно, като пловдивчани наш дълг е да ценим и пазим всичко, което прави Пловдив уникален - скалите на тепетата и Старият град определено не трябва да са места, където да има графити под каквато и да е форма.

Искаме да ви насърчим да намерите подходящи места за вашите творби. В Пловдив има определени зони, където графитите са позволени - в доста паркове има бетонни стени, издигнати специално за графити - да, някои са малки, други са неугледни, но са поле за изява, и от нас зависи да станат по-красиви. Също така можете да се свържете с местни организации и да предложите своите умения за проекти, които обогатяват общественото пространство без да го разрушават.

Изкуството трябва да вдъхновява, да обединява хората и да прави градската среда по-красива. Когато създавате своите творби с уважение към околната среда и културното наследство, вие наистина допринасяте за развитието на графити културата и показвате, че това изкуство може да бъде двигател за положителна промяна.

Така че намерете своя глас, уважавайте околната среда и използвайте изкуството си за добро. Това ще ви донесе по-голямо удовлетворение и ще ви помогне да развиете своя талант по най-добрия възможен начин.

Безспорно графитите, включително рекламните, са неизменна част от модерния облик на Пловдив. Те предоставят платформа за креативност и иновации, но също така отразяват и идеите и желанията на „поръчителите”. Докато артистичните графити често се възприемат като принос към културната сцена на града, рекламните графити продължават да предизвикват различни мнения, но бавно, но сигурно, навлизат все повече в оформянето на визуалната идентичност на Пловдив.

Още творби от портфолиото на Pyrotechnix Crew:

 

 

 

Други рекламни графити в Пловдив: