Старият Пловдив оживява с кафенета и ресторанти
Радикална идея – да се превърнат част от артистичните пространства в Стария град в ресторанти и кафенета, обмисля кметът Иван Тотев. Общината умува над новата стратегия с цел да бъде съживено архитектурното бижу в сърцето на Пловдив.
Градоначалникът даде за пример постоянните експозиции с картини на големите пловдивски художници, където по неговите думи не влиза почти никой.
Искаме да вдъхнем живот на Стария град по примера на кампанията, която направихме в Капана преди няколко години. Целият шум и правилните хора, които започнаха да работят там, превърнаха зоната в една от емблемите на Пловдив. Имаме нужда да намерим мерки и да поработим по този начин и в Стария град, обяви кметът. Той побърза да се застрахова, че това е идея, която тепърва ще бъде подложена на обществен дебат, и ще бъде доразвита, а от гражданите се очакват предложения.
Местните власти обмислят да дадат началото на общински програми, които да подкрепят бизнеса в архитектурния резерват. Първата крачка е поставянето на табла с карти на заведения та на всички входове. Втората стъпка, която предвиждат Тотев и екипът му, е да бъдат отдадени под наем помещения, които да заработят като кафенета и ресторанти.
Имаме няколко прекрасни къщи, които сме дали на Градската галерия. Там има експозиции на пловдивски художници, а посещенията са нулеви. Тези къщи стоят празни. Обмисляме да направим една къща, в която да съберем изкуството на пловдивските художници, а освободените пространства могат да се ползват за друго, каза Тотев.
Четири са къщите в Стария град, които събират творчеството на едни от най-големите имена в пловдивската живописна школа. Едната е постоянната експозиция „Енчо Пиронков”, която бе открита в къщата на ул. „Васил Кънчев” преди години. Пиронков дари на града 45 картини с условие да бъдат експонирани в специално за целта пространство. В къщата през пролетта и есента се провеждат различни литературни срещи, презентации. Ежеседмично там провежда заниманията си и школа по изобразително изкуство.
Втората къща, приютила творбите на един от големите в живописта – Цанко Лавренов, е Мексиканска графика. Експозицията на ул. „Артин Гидиков” 11 отвори врати като част от условията, с които преди много години маестрото предоставя на града свои картини. Именно липсата на музейна експозиция с творби на дядо му даде повод на внука на Цанко Лавренов – Лаврен Петров, да води дела за въстановяване собствеността на картините.
Къщата на Георги Божилов-Слона е третото пространство, в което живее изкуството на големите творци на Пловдив. В момента наред с картините на Слона там – 30 на брой, е пренесена и цялата администрация на Градската художествена галерия заради ремонта в основната им сграда.
Последната къща е тази на Димитър Киров. В нея са показани картини собственост на общинските културни институции, както и творби, които са от частната колекция на съпругата на Ди Киро – Русалия Кирова.
Към тях могат да бъде добавена и музейната експозиция с творбите на Златю Бояджиев, която също е фокусирана към изкуството само на един творец.
Профилът на 5-6 къщи е един и същ и няма посещения. В същото време е нужно да се направят още неща за привличането на хора. Небет тепе не е достатъчно, макар че е ключов за нас обект. Помагаме на всеки, които иска да си направи нещо в Стария град, каза още Иван Тотев. Той напомни, че това са само предварителни идеи и тепърва предстои тяхното обсъждане.
Кметът допълни, че ще бъде прекратена и концесията на розовата къща на ул. „Съборна” 20 и идеята е тя да бъде отдадена под наем. Информационен център до Хисар капия също ще бъде премахнат и там може да се изгради кафетерия.