Ще затвори ли някой бездънната яма частен градски транспорт в Пловдив?
Пловдив с последен шанс да промени градския си транспорт – този материал пусна TrafficNews още през септември 2019-а, когато в Пловдив се готвеше за битката за кметското място. Тогава Общинският съвет взе решение, с което позволи да се пусне конкурс за 8 линии - № 4, 10, 12, 20, 22, 24, 27 и 93, чиито договори изтичат 6 месеца по-късно – на 14 април.
Тъй като процедурата се забави трябваше да се стигне до положението на временни договори, които отново предизвикаха война между превозвачите. Сипеха се тежки обвинения между тях, а дори е имало предложение за спирането им по време на извънредното положение.
През няколко месеца превозвачите наддават вой, че постоянно са на загуба и извиват ръцете на общинската администрация за увеличаването на субсидиите. На практика през 6 месеца Общинския съвет ги вдига с по 500 000 лева.
„Парите не стигат! Пред фалит сме! Чакаме ЧСИ-та”, тези реплики винаги се използват от тримата основните превозвачи. Резултатът е, че вече общинската субсидия им е 7 млн. лева, а от държавата текат десетки милиони всяка година към фирмите под формата на дотации и компенсации. Третото перо, от което превозвачите взимат пари са продажбата на билети и карти за техните линии. Сложните изчисления за приходи, разходи и амортизации правят така, че винаги те са на загуба.
Логичният въпрос е защо тогава всички се натискат да карат по линиите? В предишния договор от 2018, когато бяха разпределени 13 от линиите бе залегнало нещо много съществено – при въвеждането на електронното таксуване, плащането на превозвачите ще бъде на изминат километър и вместимост на автобусите и няма да се влияе от другите фактори. Община Пловдив пък ще прибира парите от карти и билети. Така независимо колко пътници има една линия, тя ще е атрактивна, ако е по-дълга – съответно и повече пари. Това ще се случи, когато се въведе електронното таксуване на 100%. То обаче от години от буксува, а според мнозина това е било умишлено, да не се въведе новата система. Причината е, че тогава парите към превозвачите от Община Пловдив ще скочат с няколко милиона лева.
Повече от ясно е, че превозвачите не само не работят на загуба, а си разпределят милиони левове. В същото време Община Пловдив постоянно е заплашвана, че рейсовете спират, ако не се вдигнат парите. Това е уникален пример за публичен транспорт от големите градове в цяла България, а разбира се, това се дължи на приватизацията на „Градски транспорт”. През годините обаче нито един управленец не пожела да затвори бездънната яма частен градски транспорт.
Вместо това се хвърля прах в очите на хората, че се движат екологични автобуси Евро 6 с климатици, докато другите градове взимат и то безплатни електробуси през програми от Европа.
Въпросната поръчка за 8-те линии наистина е последният шанс Пловдив да има екологичен и уреден градски транспорт, но ако тя бъде завършена – това означава,че поне в следващите 10 години всяка по-сериозна реформа ще е невъзможна.
С други думи – автобусите ще продължат да бъдат толкова нередовни, ще бъде пълно с „щъркели”, системата за електронно таксуване едва ли ще тръгне. В резултат на това ще гледаме същия сценарий като всяка година – превозвачите ще реват за повече компенсации и субсидии, като постоянно ще са наливат средства в ямата.
Ако обаче Община Пловдив реши да покаже управленска воля, то нещата може да се други. За това обаче е нужно градските власти да прекратят поръчката и да стъпят по-смело, създавайки общинско предприятие със собствен подвижен състав за тези 8 линии.
При всички положения, ако подходът се промени цялостно към този конкурс, макар и само за ¼ от всички линии, то сигналите към превозвачите ще бъдат сериозни, а техните лампички трябва да светнат.
Така докато има войни между превозвачите в Пловдив, които пък след това постоянно извиват ръце за повече милиони от градската хазна, 10 големи града си извоюваха 402 млн. лева за закупуването на електробуси. През оперативната програма „Околна среда” десет общини вече обновят подвижния състав на градския си транспорт, което е най-големият екопроект след столичното метро у нас.
Общините, в партньорство с общинските фирми в съответните градове, ще усвоят десетки милиони, с които ще имат най-модерните и екологични автобуси в България. Половината от парите са за Столична община, която ще закупи електробуси и нови мотриси на трамваите. Варна и Бургас ще вземат съответно по 70 млн. и 65 млн. лева, а Стара Загора 45 млн. лева.
През това време в Пловдив се мъчим да въведем система за 20 млн. лева вече 5-та година, която трябва да показва автобусите на дигитални табла и да има електронно таксуване.