Със сизифовски мъки: Отчетът и бюджетът на „Пловдив 2019” минаха в Общински съвет
25 съветници приеха отчета на „Пловдив 2019” за последното тримесечие на 2018 г. Залата на Общинския съвет обаче вреше и кипеше по време на обсъжданията. Опозицията яростно критикуваше екипа на общинската фондация и отправяше въпрос след въпрос към изпълнителния директор Кирил Велчев.
Картинката щеше да е добре позната от предходните дискусии за отчетите на фондацията, ако към критиките не се присъединиха и общинските съветници на ГЕРБ.
Всички представители на местния парламент се обединиха около липсата на ясна отчетност какви разходи по пера прави „Пловдив 2019”. На въпросите отговаряше Кирил Велчев, който за пореден път обеща, че екипът му ще се коригира и следващият отчет ще пълен и детайлно описан.
Доста по-сериозни бяха критиките относно бюджета на фондацията за 2019 г., който все пак бе приет с 28 гласа.
Стефан Послийски, Дани Каназирева и Евелин Парасков засегнаха най-вече темата за средствата, които се изразходват за реклама и административните разходи. Все още, по думите на Послийски, не е ясно това огромно перо от 1.7 млн. лв. за какво ще отиде и как Пловдив ще бъде популяризиран с тези пари, както и какви са заплатите на служителите във фондацията. По негови разчети според предоставените данни - издръжката на един служител излиза средно 2000 лв., което е в пъти повече от заплатите в администрацията.
Кирил Велчев обясни, че парите за реклама и популяризиране на всичко, което се случва в Пловдив, е едно от най-важните пера и е заложено в апликационната книга. Там е ясно описано, че всичко, което се случва в града, трябва да достигне до повече хора, и накрая ще бъде отчетено като резултат. Относно заплатите на служителите, Велчев обясни, че са съизмерими с тези на общинските служители. Сумата за фонд работна заплата е по-голяма, тъй като има над 10 незаети щатни бройки, някои от тях вероятно ще си останат свободни и до края на Европейска столица на културата.
Още на следваща сесия ще бъде предоставена и пълната разбивка на възнагражданеията във фондацията, обеща той.
Слави Георгиев обаче бе доста по-остър в изказването си. Макар да поздрави екипа на фондацията, че се стараят да си вършат работата и влагат усилия, резултатите според него са крайно незадоволителни.
„Г-н Велчев, какво ще рекламирате тепърва? То всичко свърши. Пловдив вече два месеца е Европейска столица на културата, а единственото нещо, за което се чу, бе едно откриващо събитие. То отмина като всяко чудо за три дни. Къде са хората, къде са събитията? Ако има някакви, които са с по шест човека в мазета и тавани, то това за мен не е смисълът на Европейска столица на културата”, заяви Георгиев.
Той допълни, че най-посещаваните събития в Пловдив са били и ще бъдат тези от Културния календар, които са фестивали с над 20-годишна история. Към увеличаването на публиката под тепетата, фондацията има незначителен принос.
Критики към фондацията имаше и за неясния начин на генериране на средства – колко печели градът от продажбата на билети за мащабни проекти като Hills of Rock.
От „Пловдив 2019” отговориха, че разпределението на приходите е разделено на същите проценти средства, с каквито двете страни финансират събитието.
В крайна сметка и отчетът, и бюджетът минаха с минимална подкрепа. Заявката от страна на фондацията е, че веднага след като предоставят данните за първото тримесечие на 2019-а, ще започнат да се отчитат пред Общинския съвет всеки месец.