Реставрация на сграда в Стария град наложи преместване на спирката след тунела
Преместването на спирка № 47 на градския транспорт в Пловдив предизвика спор между инвеститор и собственици на имоти в съседство, научи PlovdivTime. Спирковият заслон, който се намира след Тунела на бул. „Цар Борис III Обединител“, ще бъде изместен с 8 метра. Причината за това са предстоящи сериозни строителни дейности, които ще се извършат в непосредствена близост.
Дейностите ще бъдат част от мащабен проект на частен инвеститор за превръщане на сграда - паметник на културата от национално значение във възрожденски хотел. Той ще реставрира къща, построена през 19 век, по-известна сред пловдивчани като къщата близнак на Степан Мeсробович. От години уникалната заради абсолютната си симетричност сграда е занемарена. Инвеститорът се е заел със задачата да реставрира имота на ул. „Артин Гидиков“, който има излаз и към булевард "Цар Борис III Обединител“ – на 3 метра разстояние от навеса, където чакат пътуващите.
„Проектът ни „Музей 37“ е грандиозен и изключително труден заради високата степен на категоризация като паметник на културата от национално значение. Преминахме през един много труден административен процес, за да получим всички необходими разрешителни“, разказва пред PlovdivTime Петър Денчев – мениджър на проекта.
Тяхно проучване показва, че спрямо Закона за устройство на територията спиркозаслонът попада в частна общинска собственост със статут на зелена площ. Теренът обаче и към момента не е озеленен, а на мястото има настилка от плочки.
„След направено проучване, предложения, схеми, съгласувано с ЕСУТ, ОКТ, Общински имоти и след съгласие на концесионера на спирката – ние получихме разрешението тя да бъде изместена. Това ще се случи за наша сметка. Според експертите, както и според инвеститора, преместването на спирката е необходимо най-много заради безопасността на хората. Така те ще избегнат прекия контакт със строително-монтажните и реставрационни дейности, които ще продължат 2-3 години“, категоричен е Денчев.
Собствениците на имоти в съседство обаче негодуват, тъй като с новото разположение спирката ще се намира точно пред тяхната частна собственост. Друг проблем, който те изтъкват е, че, за да бъде усвоено пространство за нова спирка, се налага отсичането на растителност – 1 иглолистно дърво, 1 дрян и декоративна растителност – туи.
„За всичко това има издадена заповед, която ще бъде изпълнена от „Паркове и градини“. Ние се ангажирахме с това да озеленим пространството около новата локация на спирката. Какво ще посадим ще препоръчат от предприятието или от ландшафтни архитекти. Всичко това ще се случи за наша сметка, макар никой да не ни задължава да го сторим“, допълни Денчев.
На този етап предстои първо да бъде отстранена растителността. След това ще бъдат извършени изкопни дейности и изграждане на подпорна стена. Най-последно ще бъде осъществено физическото преместване на спирката.
„През това време ние ще сме облепили с декоративни камени плочи и ще сме обособили П-образно вътрешността на спирката, а в образувалта се огромна кашпа ще се залеси с нужната растителност. Дейностите няма да повлияят на пътниците и транспортната схема“, допълни мениджърът.
Инвеститорът стана известен с друг свой проект в Стария град на Пловдив - хотела „Art Gallery 37“. Сегашният му бизнес проект „Музей 37“ ще представлява хотел – възрожденска къща, която да разказва историята на сградата, която в момента е едно занемарено архитектурно богатство. Очаква се инвеститорът да възстанови автентичната архитектура на сградата. На този етап проектът им е преминал през всички необходими съгласувателни процедури, включително с НИНКН.
В имота е извършено археологическо проучване, което се натъкнало на значителни находки. Те са предадени на Археологически музей–Пловдив, но ще бъдат предоставени на „Музей 37“ за временна експозиция.