Превърна ли се Пловдив в София преди метрото? Как може градът отново да е чист, зелен и без задръствания
Превърна ли се в Пловдив в София преди метрото - задръствания, трафик, мръсен въздух, липса на зеленина и презастрояване? Това бе един от големите въпроси, които изникнаха на организираната среща от Съюза на архитектите в България с кандидат-кметовете на Пловдив.
По време на изложението, от САБ изтъкнаха редица проблеми, с които пловдивчани, архитекти, инвеститори и администрация се сблъскват ежедневно.
Според тях натоварването на уличната мрежа няма да удържи в следващите 15-20 години, ако не се вземат мерки за въвеждане на алтернативен вид транспорт. Друг голям проблем, около който кандидат-кметовете и САБ се застъпиха, е решаването на проблема с транзитно преминаващите коли и камиони през Пловдив.
Другите теми, които бяха засегнати бе пробивът под Централна гара, който не може да замести Бетонния мост, Южната тангента, както и необходимостта от градска железница S - bahn.
Бе даден пример и със строителството и естетизацията на различните сгради, като от САБ разкриха и части от градския фолклор, покрай вдигането на Голямата базилика, който бива наричан от местните жители – „Лидлът на Гладстон”.
От изявените фаворити не присъства единствено Здравко Димитров. Славчо Атанасов заяви, че за ключови обекти трябва да се изтегли заем и да се залага на експертни съвети. Николай Радев изтъкна нуждата от планиране, като от особена важност е кметът да има визия за развитието на града. В момента заради санирането на парче сградите приличат на циганско пране.
Кандидатът от ЗС „Александър Стамболийски” Георги Колев застъпи основните акценти, които се дискутираха по време на срещата.Той единствен излезе от клишетата на политическите декларации и посочи проблемите такива, каквито са.
„Проблемите в Пловдив с презастрояването са нерешими! Всичките решения и стъпки, които изредиха другите, вече не са лекарства, те са диагноза за летални заболявания! Тръгваме през Общия устройствен план – всички противоречия между закона и ОУП трябва да се регулират и да се изчистят. Той трябва да е финален документ, с който всички – архитекти и строители да се съобразяваме. Докато намираме заедно варианти да го прескочим, няма как да спрем застрояването.Пловдив е свръхнаселен град! Тук живеят 6000 души на кв. км – колкото в Лондон, в Мюнхен гъстотата на населението е 4200 души на кв.км. Това ще продължи. Има издадени строителни разрешения за 1 млн. кв. м РЗП!”,каза Георги Колев.
Той обърна внимание на огромните проблеми, които ще се открият в новия мандат. Колев каза, че в „Северен” предстои голяма криза, като районът ще заприлича на Кандахар заради Водния проекти и всички улици, които ще бъдат разкопани.
Бетонният мост и пробива под гарата – проблемите са изключително големи и трябва да се вземат смели решения. Той припомни цялата хронология около бутането на Бетонния мост и отново зададе въпроса - къде са били депутатите, областните управители, когато това решение е взимано от НКЖИ, която е държавна фирма.
Други важни теми, по които Георги Колев разви тези, са изграждането на операта, преместването на администрацията, зоологическата градина, пробивът под Водната палата, бул. „Марица – Север” и урбанизирането на река Марица.
Колев обърна внимание и на казуса с главния архитект на Пловдив. Той го определи като фигура, от която нищо не зависи и всеки може да избяга от него. В същото време това е пост, който трябва да бъде автономен, независим и със своята експертиза да ръководи развитието на Пловдив за следващите 10 години.
Според Колев бъдещият главен архитект на Пловдив трябва да има повече правомощия, за да може да взима решения и в посока естетизация, както и художественост на средата и проектите за нови сгради, да дава предписания, препоръки или да отхвърля неподходящи проекти.
Купуването и продаването на гласове е престъпление!