Пловдивските музеи и галерии с приход от близо 1.5 млн. лв.
Ръст от 20 процента на туристите и реализираните нощувки в Пловдив и приходи от 1 милион лева повече в хотелиерския и ресторантьорския бизнес отчита градът за 2018 г.
Бизнесът отговаря на предизвикателствата, в сравнение с 2017 г. има над 20 процента ръст на легловата база. В предходните години тя се движи от 4500-4600, 4800, а през 2018 г. вече са декларирани 5500 легла. Това са декларираните, регламентираните легла, каза заместник-кметът по „Култура и туризъм“ Александър Държиков. Той допълни, че през 2018 г. са издадени разрешителни за 5 нови хотела, което значи, че бизнесът се ориентира и задоволява търсенето.
Имаме ръст в категоризираните обекти, както и ръст над 10 процента в туристическия данък. Всичко, което бегло изброих, говори, че Пловдив е привлекателен и желан град. Информацията ми е, че в много от хотелите вече има заявени резервации и по преди да се знае още каква ще е цената на нощувката. Това е много добър показател за града, каза още Държиков.
Заместник-кметът подчерта, че добрата работа за привличане на туристическия поток, съчетана с икономическия подем въобще в Пловдив и околността, създава нови предизвикателства за управлението на Пловдив. Всички хора, които идват за туризъм или за постоянно, се нуждаят от реакция – подходяща инфраструктура, паркоместа, училища, детски градини, в подходящи локации.
Общината трябва бързо да реагира, за да посрещнем добрата новина, че Пловдив е привлекателен град с отговорността и осигуряването на подходящото интегриране на хората, които идват тук, подчерта Държиков. Според заместник-кмета една от ключовите роли за засиления интерес към града има и инициативата Европейска столица на културата, а немалка част от гостите се вписват в профила на фестивалния и културния турист.
Вече много видове туристи се забелязват в Пловдив. Най-голям е ръстът на фестивалния туризъм – хора, които идват от страната и чужбина за определени събития. Хората идват за определени събития като Hills Of Rock например, вече такива събития са Международният фолклорен фестивал, Капана фест. Това допринася за поток туристи и към близките до Пловдив градове, каза Александър Държиков.
Културно-историческият туризъм също бележи бум, а Пловдив е в полезрението на всички големи туроператорски фирми. Поради засиления интерес всички музеи и къщи, галериите бележат сериозен ръст на приходите.
Общо музеи и галерии отчитат 1 379 388 лв., което е с близо 300 000 лева повече от 2017 г. Това са цифри до края на ноември 2018 г. и се очаква приходите всъщност да са повече.
До 30 ноември Общинският институт „Старинен Пловдив „има приход от 614 620 лв. , спрямо 479 834 лв. за същия период през 2017-а. Ако погледнем всички институти са вдигнали приходите си – Етрографски музей, Природонаучен, Археологически, дори и Градската художествена галерия, която в голямата част от времето бе в ремонт, е вдигнала посещенията си. Това е около 30 процента ръст на приходите, каза Александър Държиков.
Малко повече от 203 000 лв. отчита Етнографският музей, заедно с даренията Археологическият музей отчита приход от близо 190 000 лв., 185 277 лв. е заработил Природонаучният музей, а Историческият 33 689 лв. Малко повече отчита и Градската художествена галерия.
Това са цифрите и те безпристрастно доказват, че Пловдив привлича нови туристи. Разширява се и профилът на туристите. Има хора от всякакви точки на земното кълбо. Освен традиционните гости от Гърция, Турция, Румъния, Холандия, Германия, Франция и Италия, вече има и доста екзотични държави дори и от Дубай. Става дума не само за индивидуални туристи, а такива чието посещение в Пловдив е свързано със събития от културния календар, категоричен е Александър Държиков.
Очакванията са за още по-голям интерес към града и културно-историческите обекти през тази година, а туристите да надминат 2 милиона.