Дриймтиймът на Пловдивския театър с най-голямата награда - любовта на публиката
„Много се радвам, че имахме възможността да работим по „Тифани”. Едно от най-хубавите неща, които един сценограф може да открие, е колега като Марина Райчинова, с когото може да споделя. Колега, с когото може да работи наистина като един. Нещо много хубаво се случва в Пловдив – театърът там е единственият, в който на сценографа не се казва „не може”. Обичат да харчим пари, много ти благодарим, Кръстю! Благодарим и на Диана, с всеки следващ спектакъл става все по-сговорчива, нещо, което не е лесно с режисьорите”, къде сериозно, къде с усмивка каза Мира Каланова по време на връчването на театралните награди Икар на Съюза на българските артисти снощи.
Марина Райчинова и Мира Каланова на церемонията снощи
Заедно с колежката си Марина Райчинова тя получи приза за сценографията и костюмите на спектакъла „Закуска в „Тифани”.
Марина пък допълни колежката си с думите: „Удоволствие е да работиш със стар приятел и съучастник в белите, каквато е Мира”.
Две ключови фрази, които чертаят успешната работа в Пловдивския театър в последните години използваха наградените – „колега, с когото може да работиш наистина като един” и „съучастник в белите”.
И „Вълци”, и „Дебелянов и ангелите”, и „Одисей”, и „Закуска в „Тифани” са съучастие, което оформи един кръг творци с обща идеология и търсения в изкуството. Не са случайни успехите им и то не толкова чрез награди – винаги с елемент на конюнктура, колкото заради препълнените зали с публика. А тя – публиката, е винаги права в оценката си, особено когато става дума за спектакли, които не поднасят наготово, не гъделичкат или разсмиват.
Диана Добрева бе отличена в категория "Режисура" за спектакъла "Синът" в НТ "Иван Вазов" - проект реализиран
със колегите ѝ Мира Каланова и Петя Диманова
С „Вълци” режисьорът Диана Добрева, композиторът Петя Диманова и сценографът Петър Митев стъпваха в една нова територия за превръщането на един роман в представление. Драматизацията бе дело на Александър Секулов, драматург на Пловдивския театър.
С „Дебелянов и ангелите” същият екип, но този път със сценограф Мира Каланова, още повече вдъхновиха публиката.
После дойде мащабният „Одисей” – нещо невиждано в българския театър като процес на създаване, като лаборатория със стотици съучастници, всеки от които даде своя принос спектакълът да се превърне в едно от най-мащабните и запомнящи се събития в програмата на Пловдив като Европейска столица на културата.
И въпреки че пандемията и тежката ситуация с блокирания социален и културен живот по света и у нас, екипът не се отказа да мечтае и да следва високи цели.
Подариха на публиката”Закуска в „Тифани”, а към артистичния екип се присъедини и Марина Райчинова.
„Този спектакъл е урок, главната героиня Холи е пътничка, а ние живеем в свят, който е спрял. В това виждам светла ирония и доказателство, че нищо не спира. В края на краищата свободата и красотата имат прелъстителна сила. „Закуска в „Тифани“ е тази кратка среща с красивото и това прави спектакъла много специален“, каза авторът на драматизацията Александър Секулов. И беше прав – публиката жадуваше за красота и неотменно пълнеше залите, когато имаше представление. Така е и до днес.
Сега съучастниците в това дълго театрално пътешествие, донесло толкова радост на зрителите, подготвят ново представление – „Коприна” по романа на Алесандро Барико. Премиерата е тази година, а очакванията са огромни. Нещо повече Добрева-Диманова-Каланова-Секулов изключително добре успяват да наложат своя диктат в изкуството и на много други сцени. При това винаги успешно. Сега им предстои да работят и в Народния театър. С тяхното представление ще се сложи точка на честванията на 100-годишнината от рождението на патрона Иван Вазов.
Че Пловдив е успешен дом за раждането на наистина силни екипи в театъра, доказателство са режисьорът Веселка Кунчева, сценографът Мариета Голомехова и композиторът Христо Намлиев. Те превърнаха Кукления театър във властелин на представленията за възрастни с няколко наистина впечатляващи проекта – „Вграждане”, „Аз, Сизиф” и „Дама Пика”. Омагьосаха и детската публика с „По ръба на небето”.
После тандемът Кунчева-Голомехова реализира и два успешни проекта в Пловдивската опера. „Мария от Буенос Айрес” имаше своята премиера през 2019 г., а другото представление – „Иисус Христос Суперзвезда” тепърва ще се играе.
Актьорите Венцеслав Димитров и Елин Стоянова с Икара за куклено изкуство
И понеже споменах куклениците малко по-нагоре, ще ми се да отбележа, че на снощната церемония имаше и победители, които можем да свържем с Пловдив. Призът за постижение в кукленото изкуство бе спечелен от Петър Пашов-младши за режисурата на „Пиано на луната“ по мотиви от Валери Петров на Театър „Ателие 313“ с участието на актьорите от Пловдивския куклен театър Елин Стоянова и Венцеслав Димитров.
Фотографии: Съюз на българските артисти