Пловдивчани предлагат как да се харчи бюджетът от 715 мл. лева на града за 2025-а

  • от Благовест Андонов
  • 14:06, 17.04.2025

Задължителното обществено обсъждане за бюджета на Община Пловдив ще се проведе днес от 17:00 часа. За разлика от други години, тази то ще се състои в голямата зала на Дома на културата „Борис Христов”.  Две са основните точки по него - представяне на основните показатели, на Бюджет 2025 и обсъждане на предложенията в него.  Освен на самото обсъждане, пловдивчани мога да дават своите предложения и по електронен път. Очаква се бюджетът да бъде гласуван от Общинския съвет около 10 май.

Припомняме, че рамката на бюджета на община Пловдив за 2025 година ще бъде в размер на 715 млн. лева. За разлика от предишни години  през тази градоначалникът е заложил по-прагматичен подход, като съществено е намалил очакваните местни приходи до края на годината. Така без да се раздува излишно общинският бюджет, очакванията са накрая на годината да няма голямо неизпълнение и дефицит, както бе през предходните години.

От макрорамката 446 млн. лева са от държавно делегирани дейности, което е ръст с близо 65 млн. лева в сравнение с 2024 година. Местните приходи са близо 270 млн. лева, което е с 40 млн. лева по-малко в сравнение с предходната година, като именно толкова бе и неизпълнението тогава.

Тази година за големите проекти на общината ще се разчита на държавно финансиране за 30-те проекта за 350 млн. лева, които бяха сложени в републиканския бюджет, а тази година община Пловдив може да усвои до 100 млн. лева .

Капиталовата програма на община Пловдив, която ще бъде с местни приходи е в размер на 75 млн. лева, а още 63 млн. лева ще бъдат по европейски проекти

Цифрите показват тази година, че има значително увеличение на средствата за персонал и социални разходи, както и издръжка.  Общата сума е 583 млн. лева от 715 млн. лева, което представлява 81% от всички планувани разходи на градските власти.  Това е ръст от 75 млн. лева на годишна база, или 14,75% повече.

Общите разходи за заплати, възнаграждения и осигурителни вноски ще се повишат с над 50 млн. лв.  спрямо 2024 г., като най-голям дял заема ръстът в заплатите на служители по трудови правоотношения.

За 2025 г. са предвидени 300,6 млн. лв. за заплати и възнаграждения, при 263,3 млн. лв. за 2024 г. – увеличение от над 37 млн. лв. или 14,2%. Най-съществен е ръстът при служителите на трудов договор, чиито възнаграждения скачат с 36,2 млн. лв., достигайки 290,4 млн. лв..

Възнагражденията на служителите по служебни правоотношения също е нагоре -  от 9,2 млн. лв. до 10,25 млн. лв., или 11,8% увеличение.

Допълнителни разходи за персонал като възнаграждения на нещатен персонал, обезщетения и плащания за облекло се увеличават осезаемо – с близо 4,1 млн. лв.. Особено голямо увеличение се наблюдава при възнагражденията по извънтрудови правоотношения – от 3,4 млн. лв. до 5,14 млн. лв., което е близо 50% ръст.

Паралелно със заплатите, значително нарастват и задължителните осигурителни вноски, които работодателят (в случая – общината) дължи. Те се увеличават от 62,1 млн. лв. през 2024 г. до 71,2 млн. лв. през 2025 г. – ръст от над 9 млн. лв.

Издръжката също нараства, като общите разходи  през 2025 г. възлизат на 178,4 млн. лв., в сравнение със 153,9 млн. лв. през предходната година – увеличение от 15,9%.

Освен увеличението на минималната работна заплата от 1 януари, всички служители, които са на местна издръжка ще имат ръст на заплатата с 10% от 1 май.