Пловдив се готви за лъвски скок в технологичните проекти
Антон Андонов, Живко Тодоров, Ангел Ангелов и Тодор Попов (от ляво надясно) положиха началото на „GarGarage“
Напоследък в Пловдив се раздвижи сериозно сферата на високите технологии. Една след друга в града под тепетата стъпват големи компании за аутсорсинг, сглобяване на дронове и роботика. Софтуерни фирми отварят врати и набират програмисти, завърнаха се неколцина и от елитните пловдивски IT-кадри след успешни световни кариери. Тайно и полека потръгват различни хъбове и инкубатори. В европейската столица на културата стъпи и организацията „Дигитални номади“, членовете на която планират да се заселят тук задълго.
Миналата седмица в Пловдив официално стартира и „GarGarage“ – бизнес-инкубатор с технологична насоченост.
„В България от няколко години се създаде еко-система за стартъпи благодарение на финансирането от Европейската комисия, усилията на венчър-фондовете и преакселераторите, които много добре си партнират с технологичните предприемачи. Липсва инкубатор който да подпомага проектите на ранна фаза“, заяви един от създателите на „GarGarage“ Ангел Ангелов.
Друг от авторите на проекта е Тодор Попов – финансов експерт, станал известен с бранда „Maina Town“. „Започваме инкубатора в Пловдив не просто защото е моето родно място, а защото виждам и огромния потенциал на града“, отбеляза той. По думите му „GarGarage“ също така ще създава екипи и ще ги обучава на софтуерни умения - по този начин ще подкрепя стартъпи, които имат нужда от програмисти. „Идеята е да превърнем Пловдив от дестинация за аутсорсинг в среда, която създава собствени продукти“, каза още Попов.
„Инкубаторът ще набира проекти и ще им осигурява финансиране, менторски програми и по всякакъв начин ще подпомага развитието на новите компании“, посочи Живко Тодоров.
Изпълнителният директор на базираната в Лондон „Transformify“ Лилия Стоянова разказа за удивителния успех на компанията. Създадената за 10 месеца платформа вече има присъствие в 97 държави по света. Последният им продукт е GoRemote – приложение, което дава възможност на хора от всички точки на планетата да кандидатстват и да бъдат наемани за отдалечена работа. Платформата свързва търсещите работа директно с работодателите.
Създадената от Лилия Стоянова „Transformify“ вече присъства в 97 държави
Друг пловдивчанин – Георги Манолов, наскоро е основал инвеститорския клуб „KOWN“. „Нашата платформа позволява на инвеститорите лесно да намират инвестиционни възможности, а на предприемачите изключително бързо да се свързват с инвеститорите и да привличат капитал. Целият процес от кандидатстването до получаването на парите отнема само месец“, подчерта той.
„KOWN“ е създала две свързани помежду си мобилни приложения – едно за предприемачи, другото – за инвеститори. В единия продукт предприемачите публикуват своето видео-представяне, което автоматично излиза и в другия продукт, който ползват инвеститорите. „KOWN“ е фокусирана към проекти на идейно ниво, които преди това не са получавали финансиране. Ние предоставяме най-добрите условия за инвестиции - гледаме ги в дългосрочен план и търсим компании с глобален потенциал, отбеляза Манолов.
Друг от мениджърите на световно ниво Тодор Брешков, също е родом от Пловдив. Той е съосновател на инвестиционния фонд „LAUNCHub“, който също се занимава финансиране на технологични проекти. Компанията досега е прегледала три хиляди проекта, подпомогнала е 63, от които трийсетина се развиват отлично. „Една от компаниите в България, в която инвестирахме, вече има оборот от 15 милиона евро и 40 служители“, разказа Брешков. През 2017 г. „LAUNCHub“ ще пусне в действие следващия си фонд от 18 млн. евро.
„Ще се включим активно в сделки между 300 и 700 хиляди евро към нови компании и ще им предоставим подкрепа на следващ етап“, заяви Тодор Брешков. Според него Пловдив има предимство пред редица градове и голям потенциал за развитие, стига „човек да не се изкуши да бичи айляк тука“. Предизвикателството пред града е да създаде достатъчна гъстота на компании и фрийлансъри. Част от софийските фирми вече откриват свои офиси в Пловдив. По този начин се създават екипи и се трупат знания и опит, които един ден могат да прераснат в собствени начинания. Пловдив разполага с университети, голям плюс е и помощта от страна на общината, допълни той.
В България се сключват сделки за милиарди, около които много не се шуми. Например стартиралата у нас компания „Scril“ (75% от нейните операции се извършват у нас) миналата година бе продадена за 1,1 млрд. долара. Българската софтуерна компания "Фадата" бе купена от британския застраховател „Charles Taylor“ и фонда за дялови инвестиции „The Riverside Co“ за 20 млн. евро.
Единствената по-известна сделка е продажбата на „Телерик“ за 262.5 млн. долара. „В България има отлични програмисти и се създават качествени неща, но трябва повече реклама“, категоричен е Тодор Брешков. Според него предимствата на страната, включително и на Пловдив, са добрата гъстота от местни компании, които произвеждат собствени продукти и наличието на отлични програмисти. От частните софтуерни университети у нас, които са сред най-добрите в света, излизат по 2000 специалисти годишно.
Пловдивчаните Тодор Брешков от „LAUNCHub“ и Георги Манолов от „KOWN“ (вдясно) са убедени, че родният им град има огромен потенциал за развитие
„Мобилните приложения вече наситиха пазара, бъдещето принадлежи на ботовете и системите за гласови команди“, отбеляза в лекцията си Филип Филипов, продуктов директор на "SkyScanner" и ръководител на софийския им офис. "SkyScanner" е уеб-базирана платформа за сравняване и намиране на евтини самолетни билети на планетарно ниво. 40 млн. потребители имат тяхното приложение на мобилните си устройства, сайтът им се посещава месечно от 65 млн. души.
В момента съществуват над 3 млн. приложения. Две трети от потребителите в САЩ вече не инсталират нито едно ново приложение на смартфона си. „Става все по-зле и се замислете дали има логика да правите нещо в света на приложения та, или е по-добре да потърсите реализация в в месинджърите и социалните мрежи.
Филипов съобщи, че "SkyScanner" е създала чат-бот – робот, който отговаря на въпросите на посетителите за самолетните билети във „Фейсбук“. С нововъведението компанията отбелязва ръст от 221% само за три месеца. Чат-ботовете имат доста предимства пред приложенията лесно се пускат на пазара, не е нужно да се свалят и инсталират. В комуникацията с клиенти могат да се включат освен думи, картинки и видеа. Въпреки че хората са наясно, че разговарят с робот, те се връщат отново при него, поясни продуктовият директор на "SkyScanner".
Чат-ботът приема въпроси в отворена форма и отговаря своевременно. Настъплението на чат-ботовете води със себе си и усъвършенстването на системите с гласови команди. Скоро човек ще може да прави много неща само като говори на мобилното си устройство – да си поръча пица или такси, да си плати сметките, да си насрочи час при лекар, да викне техник и т.н.
В софийския офис на "SkyScanner" работят 35 души. „В България имаме страхотно талантливи програмисти. Само четирима души са решили напълно изключително трудните компютърни тестове на нашата компания - двама от тях са българи“, подчерта той.
Филип Филипов от "SkyScanner" разкри, че настъпва епохата на чат-ботовете и системите за гласови команди