Пловдив има нужда от център за изпълнителски изкуства
от Асен Асенов, организатор на фестивала One Dance Week
Харесва ми идеята да се събори сградата на бившия Партиен дом. По много причини, но основната е, че тя скрива прекрасната гледка към Родопите от пешеходната улица на Пловдив.
Не вярвам обаче, че това ще се случи. По същите причини, поради които не се реализира (слава Богу) представеният преди време ужасяващо грозен проект за реконструкция на сградата.
Дали да има сграда на Операта там?
Не! Пловдив има нужда от център за изпълнителски изкуства. Той трябва да може да представя и опера, и театър, и танц, и музика ,и съвременен цирк. И да, теренът, на който се намира сградата на бившия партиен дом е много подходящ за това.
На Инициативния комитет, който иска да строи дом на Пловдивската опера, имам да кажа няколко неща:
- моля не забравяйте, че годината е 2018 и сцената за изпълнителски изкуства е много развита от 70-те насам. Мислете за новите публики, които потребяват различни от опера изпълнителски изкуства. Мислете за Пловдив като за модерен град, като за град на бъдещето;
- Пловдив има едва 350 000 жители (представленията на Операта се играят по два пъти). Какъв бюджет за съдържание и маркетинг трябва да има тази институция, за да представя програма в тази зала всяка седмица по няколко пъти? Има ли публика за това;
- извинете ме за откровенността, но за съжаление сред вас няма нито един човек, който да познава съвременната сцена за изпълнителски изкуства. Моят призив е да мислите за града и затова как той задържа младите си хора!;
- не на последно място: имам чувството, че и инициативният комитет и общината са забравили, че принципал на Пловдивската опера е Министерството на културата. Него никой не го пита какво мисли по темата “нов дом за Пловдивката опера”.
Ако Пловдив иска да поеме отговорността, а заедно с това и издръжката за тази институция, предложението трябва да се оформи като официално искане и едва след като (ако) се случи и за сградата, и за управлението на Операта няма да има нужда да се пита Министерството на културата.
Високо ценя персонално всички членове на този инициативен комитет. Позицията ми не е нито срещу вас, нито срещу операта.
Позицията ми е ЗА това да се инвестира стратегически в бъдещето на Пловдив.
Инвестицията в неизползваемата и нефункционална “мултифункционална” зала в Пловдив не е ли достатъчна обица на ухото?