Партиен дом или Дом на операта - Пловдив е разделен

  • от PlovdivTime
  • 19:04, 25.07.2018

от Мария Луцова

Камарата на архитектите в Пловдив е срещу събарянето на Партийния дом и издигането на сграда на операта на негово място. Това стана ясно от становището  на професионалната гилдия, което днес бе внесено в Общинския съвет. 

Експертите защитиха мнението си с няколко основни аргумента. Те акцентираха върху това, че има множество очевидни недостатъци - малка площ, липса на удобни комуникации за обслужване на сценографски съоръжения и декори, липса на условия за паркиране, очакван конфликт с археологията на подземно ниво. В становището си те подчертаха, че сградата има своята архитектурна стойност и не би следвало да бъде събаряна. 

Дискусията около една от знаковите сгради на пл. „Централен” се разгоря след предложението на фондация „Дом за Пловдивската опера”за събаряне, внесено в края на месец май.  Инициативата за построяване на сграда на музикалната институция стартира преди две години. Повече от 15 хиляди пловдивчани подкрепиха идеята с подписите си. 

След това на открито обсъждане бяха представени възможни пространства за построяването на Дом на операта – в Щаба на армията зад пл. „Съединение”, в Международния панаир, на мястото на Централна поща, на подходящи терени в районите „Северен” и „Тракия”. Обмисляше се вариантът културната институция дори да влезе в кино „Гео Милев”. 

През април 2017 г. се стигна до куриозната ситуация на правителствено ниво да бъде подкрепена идеята за сграда на мястото на Палата №1 в Панаира. В последствие обаче и това предложение отиде в небитието. 

Дали инициативата за събарянето на Партийния дом ще бъде подкрепена предстои да научим на сесията на Общинския съвет в началото на август. 

 

Ето няколко мнения на авторитетни личности, които имат отношение към културата и архитектурата на Пловдив: 

Александър Секулов, писател: 

Темата за съдбата на Партийния дом е тясно свързана с въпроса как ще изглежда площад Централен, как ще бъде експониран Форумът, каква ще бъде съдбата на Централна поща, на Военния клуб, ще бъде ли ул. „Иван Вазов” пешеходна зона.  Другото е дискусия на парче. Не съм експерт, но смятам, че предизвикателството е да се предложи интегриран подход в промяната на цялото това централно пространство.  Важно е, защото в градската среда има пейзаж, има минало, има архитектура, археология! Как ще бъде експонирано в съзвучие всичко това? Как ще бъде овладяно първо функционално, а после и архитектурно? 

За мен е изключително важно да се осмисли функцията на Централна поща.  Става дума за голяма масивна сграда.  Защо тя не бъде трансформирана в пространство за култура? Там има огромни  зали, които могат да бъдат да бъдат използвани по-функционално. Сградата на пощата е място за забележителен археологически музей, който да бъде незаобиколима атракция. 

Атанас Хранов, художник:

Не харесвам Партийния дом. Смятам, че сградата е грозна.  Може да е част от историята, но като сграда е изключително грозна. Мястото й не е там, защото спира гледката от Главната  към Родопите.  Ако наистина обаче има архитектурна стойност и трябва на всяка цена да бъде запазена, то единствената й функция не бива да е да стърчи. В момента в нея са помещават някакви административни служби и канцеларии, които могат да бъдат  преместени другаде. Защото сграда на такова място трябва да бъде достъпна и използвана от много хора.  Така, че ако има смисъл да бъде запазена , нека архитектите , които искат това, да предложат как да бъде осмислена.

Арх. Веселин Русев:

Сградата на Партийния дом действително има архитектурна история, тя е дело на известни български архитекти, но в никакъв случай не е  архитектурен шедьовър или някакво културно наследство. Тя е в отвратително състояние и мястото й не е тук.  Прилича на хотел и много хора, които не са от града, се бъркат и смятат, че всъщност Централна поща е Партийния дом.

За да се направи една красива оперна сграда обаче трябва да има солидно проучване,  да се преценят габаритите, обемите, необходимите  вътрешни пространства, инфраструктура.  Не съм сигурен, че мястото на операта е точно там. Звучи ми несериозно някой да внесе предложение да се събори една сграда и на нейно място да се построи друга, която да е с конкретно предназначение, но да няма предварително проучване.   Смятам, че ролята на общината тук е много голяма и тя трябва да се отнася по по-адекватен начин към градската среда.

Димитър Инджов, колекционер:

Прекрасна идея е Пловдив да има своя опера! И то сграда, което е измислена, проектирана и създадена за тази цел. Но! Тази сграда трябва, според мен, да бъде достатъчно представителна и отговаряща на културния дух и облик на най- стария град в Европа.  Тя трябва да е ситуирана на правилното място, за да има съответната инфраструктура както за събитията, който се случват там и нормалното им функциониране. Също така да е с  лесен достъп, обслужване  и същевременно да отговаря  на съвременните европейски и световни критерии.  Архитектът, който ще проектира сградата,  трябва има пространство за творчески полет, не бива да бъде ограничаван.  Там трябва да има един архитектурен ансамбъл. А заради сградите , които са около Партийния дом , ще се получи архитектурна еклектика.

Не мисля, че старата сграда на Партийния дом, която носи със себе си своята история - тя има своята биография, рисувана е дори от Златю Бояджиев / картината е при мен/ - трябва да се събаря. Никъде в цивилизования свят не се събаря така, освен при крайна необходимост . Мисля, че гилдията на архитектите, специалистите в тази сфера, а и дори Министерството на културата трябва да вземат правилно и адекватно решения,  достойно за Пловдив. 

Арх. Илко Николов, член на КАБ-Пловдив и на фондация „Дом за Пловдивската опера”: 

Това е становище на колегите, които се бяха събрали на обсъждането на 23 юли – 20 и няколко човека от над 300 членове на Камарата. Т.е. не е становище на цялата Камара на архитектите в Пловдив, а на Архитектурния съвет. Затова настоявах на това събиране хората, които присъстват, да се обозначат. Може да има и други мнения сред колегите.  

Всеки има право на мнение, моята гледна точка е, че  трябва да се коментира, трябва да се говори по темата. Тя трябва да бъде актуална, защото сме я поставили на вниманието на гражданите и на местната власт още преди две години. 15 000 пловдивчани се подписаха в подкрепа на инициативата да има сграда на операта. Дали ще бъде на това място или на друго място е важно, разбира се. Но по-важното е да се определи място, където да има такава сграда. Не е задължително това да е теренът на Партийния дом. Това беше целта на тази предизвикателна идея – да активираме общественото мнение. 

Ако обществото и професионалната гилдия определят идеята за неудачна, да се мисли да други възможности. Пловдивската опера е изключително ценна и важна и трябва да има сграда. 

Нина Найденова, директор на Държавна опера-Пловдив:

Много спешно трябва да се намери място за пловдивската опера, защото ако и при този пореден опит това не се случи, пловдивчани могат изгубят своя най-голям културен институт. Уважавам мнението на архитектите, но дали наистина имаме нужда от една мъртва сграда в центъра на града? В момента фоайето е пълно с противогази на Гражданска защита. Ние искаме не само дом за операта, но и една нова сцена, на която да бъдат реализирани образователни, танцови и други спектакли. Може би този въпрос трябва да бъде поставен на един градски референдум и пловдивчани да решат.

Благодарение на труда и таланта на музикантите и целия екип на пловдивската опера, в момента в Пловдив вече има оперен туризъм. Много хора идват от чужбина, за да гледат нашите спектакли. Само че това не може да е само един месец в годината. Най-добрата извънстолична трупа е заложник на битови условия. Единственият оркестър извън София, който изпълнява симфонична музика - също.

Пенка Калинкова, театровед и общественик: 

Както съм писала в книгата си "Познатият непознат Пловдив" площад Централен е стечение на противоречия и дисонанси. Всяка епоха е оставила там своя знак – от началото на миналия век е сградата на Военния клуб, от 50-те години на миналия век – хотел „Тримонциум“, от 60-те – Партийния дом, сега зает от служби на общината, от 70-те години – реконструираната сграда на Централна поща. 

Сега искаме да заличим 60-те години, но тогава се строеше здраво и с добри материали и майстори. Ще може ли 21. век да остави своя забележима следа, или ще предложи поредното противоречие? Мястото за сграда на Операта е малко. Трябва да се вслушаме в мнението на експертите. А че трябва операта да има своя сграда, кой би могъл да бъде против? Но дайте да намерим наистина мястото!   

Пламен Първанов, диригент:

Вече не един път изказах мнение по този въпрос. По мое мнение, темата "Дом за Пловдивската опера" трябва да се отложи за след местните избори през 2019 г. Нека новите управници да включат в своите програми този въпрос с 50-годишна давност.

Така ще си проличи кой наистина милее за пловдивските културни институти! И за да бъда максимално ясен и последователен, както съм бил винаги през годините, причината Пловдив да няма Дом за операта винаги е зависела от София. Тази централизация държи институтите в положение "партер".

Крайно време е тази вилица да бъде премахната. Децентрализация е пътят, по който трябва да вървят общините! И това е неизбежно. България продължава да се управлява по модела "централна власт". Ново териториално делене и пълна децентрализация! 

Арх. Радо Тодоров:

Много искам Пловдив да има своя опера и тя да бъде такава, пред която хората да затаяват дъх. Но мисля, че такава сграда изисква пространство, среда, места за паркиране, възможност за обслужване на целия институт. Категорично съм против събарянето на бившия Партиен дом. Вече съм против събарянето на всякакви сгради. Преди време показвах града на един от висшите мениджъри на веригата "Холидей Ин". Той бе възхитен от Античния театър, Стария град, Главната, но пред Централна поща буквално замръзна. Каза, че там на площада, има съвсем различно усещане за пространство.

Партийният дом не трябва да бъде нито събарян, нито обличан в стъкло или някакви модерни материали. Фасадата трябва да се почисти, да се смени дограмата и да бъде дом на градската администрация.

Макар и да звучи фантастично, смятам че остров Адата е най-подходящото място за опера и там би могла да бъде построена невероятна сграда, която един ден да бъде сред символите на града. Знам, че звучи повече като мечта, но зад всяко велико творение или изобретение, стои една мечта.

 

ОЩЕ ПО ТЕМАТА:

Бутат Партийния дом с "да" от Общинския съвет