Офертите за Концертна зала: ГБС иска над 17 млн. лв., а “Заечки“ - малко над 10 млн. лв.
Фирмите, поканени за участват в обществената поръчка за ремонта и реконструкцията на Концертна зала, са на среща в Министерство на културата, на която присъства и директорът на Държавна опера-Пловдив Нина Найденова. Вече са ясни офертите им - на "Заечки" ЕООД е 10 085 333,29 лв., а на ГБС-Пловдив АД - 17 116 597,88 лв.
Сумата на пловдивската фирма значително надвишава прогнозната стойност на поръчката от 10 090 679,70 лв. без ДДС.
Архитектурният проект за ремонта и реконструкцията е на на арх. Бойко Кадинов. Според него се предвижда подиумът на Концертна зала да бъде конструиран от 4 платформи. Едната е с размер 14600х3100 и три - 14600х2000. В момента сцената е на една платформа, която се движи в бетонна конструкция. Разполагането на четири платформи ще наложи нова схема на сценичната механизация, защото всяка от платформите ще бъде самостоятелна. Това ще позволи различни варианти за използване на пространството – например основна зала и сцена с един равен под, както и сценични платформи, разполагащи амфитеатрално в различни конфигурации.
Настилките в отделните пространства са различни - гранитогрес, гранит, фаянс, дървен паркет (в зрителната зала, диригентската стая, репетиционната, канцеларията и стаята за охрана). Отворените помещения ще бъдат с каменна облицовка по стените, а залата и сцената - с MDF. Таванът там ще бъде с декоративна мазилка.
Надеждата на всички е, че дългата сага с ремонта и реконструкцията на концертна зала най-сетне ще приключи. Тя започна преди осем години, когато бе затворена, защото е опасна за артисти и публика. През 2016 г. арх. Савов изготви техническото задание за залата. През 2019 г. бе избран изпълнителят, който да направи техническия проект - архитектурното студио на арх. Бойко Кадинов. Проектът му бе съгласуван през 2020 г. След дълго мълчание в крайна сметка през 2022 г. бе обявено, че в плановете на Министерство на културата е заложено провеждането на обществена поръчка. С последващо писмо от 13 юли е информирана директорката на Държавна опера-Пловдив доц. Нина Найденова, че са одобрени средства за капиталови разходи в размер от 11 008 014,22 лв. с ДДС и процедурата трябва да бъде стартирана от културния институт.
Желанието на ръководството на ДО-Пловдив е процедурите да бъдат възложени от Министерство на културата, поради липса на юридически екип в състава на държавния културен институт. В крайна сметка министърът на културата е възложил обществената поръчка в качеството си на разпоредител с бюджет от по-висока степен. Тя бе обявена на 23 септември и в последствие заради констатирани грешки бе спряна на 26 октомври. После бе обявена отново на 11 януари 2023 г.
Оказа се, че явилите се фирми не отговарят на изискванията, заложени в изискванията и тя отново бе прекратена.
Товае накара екип на настоящия министър Кръстю Кръстев да пристъпи към друга процедура - с покана към фирми, които през последните пет години имат изпълнени подобни обекти.