Нов кмет, стари инфраструктурни проекти в Пловдив! Ще се случат ли все пак?
Огромни инфраструктурни обекти се очакват от пловдивчани, а те отлежават във фризера от години. „Модър-Царевец”, нов мост над Марица, връзка между район „Тракия” и „Южен”, стадион „Пловдив” – всичко това ще бъде обещано от кандидат-кметовете на Пловдив. Но могат ли да си го позволяват?
Очакванията са, че следващият кмет ще изпита огромно финансово бреме, а на практика свободни пари за подобен тип обекти едва ли ще се намерят. Единствените варианти остават заеми и целева помощ от държавата.
Изключително важно е кой ще бъде следващият кмет на Пловдив, а не по-малко важно е и от коя политическа формация ще е. Засега се очертава балотаж между ГЕРБ и Патриотите. Реално погледнато това са двете формации, които управляват страната и по всички личи, че новият кмет ще се ползва с подкрепата на правителството.
Бойко Борисов още преди година заяви, че правителството спира да дава пари на големите общини за детски площадки, осветления и улици. Всичко това трябва да се финансира от местните бюджети, а държавата ще помага за големи инфраструктурни обекти. На зачестилите си визити в Пловдив премиерът бе категоричен по какво ще се работи в Пловдив.
Околовръстното шосе
След пътя Пловдив – Асеновград, правителството започва работа по новия лъч на Околовръстното шосе. Връзката между Скобелева майка и другата част на южния обход, ще затвори външния ринг на Пловдив, което ще изкара транзитния трафик.
Премиерът бе заявил и, че без ново Околовръстно Пловдив ще се затапи и ще стане като София. Очаква се правителството да подготви 150 млн. лева за него, а изграждането му ще бъде форсирано и от евентуално спечелване на битката за новия завод на Фолксваген.
Възраждането на стадион „Пловдив”
Борисов бе казал, че след Околовръстно шосе на Пловдив се заема със стадиона и евентуално вдигане на нов мост над река Марица, близо до него.
Община Пловдив си бе начертала 11 стъпки, с които градският стадион да бъде върнат към живот. Прогнозите бяха, че за около 15 млн. лева стадионът може да приема мачове от Първа лига, състезания и концерти. След това с годините той постоянно трябваше да се ъпгрейдва, докато стане едно прилично съоръжение от средноевропейско ниво.
Плановете на държавата да се борим заедно със Сърбия, Гърция и Румъния за голям футболен форум, накараха градските власи да преосмислят намеренията си. Всички усилия оттук нататък са свързани с това градът да бъде един от четирите, които да получи финансиране за изграждането на стадион.
Според строителни експерти изграждането на нов стадион ще струва 1500-2000 евро на седалка, а за реконструкция 1000-1300 евро на седалка. Това са примерни стойности, които зависят от много фактори.Изчисленията показват, че за изграждането на нов и модерен стадион с капацитет 50 хил. души ще са необходими максимум 100 млн. евро. Най-евтиният вариант за съоръжение с такъв капацитет ще е на стойност 75 млн. евро.
Нов мост над река Марица
Нов мост над реката е витален за завършването на вътрешния ринг на Пловдив. По този начин, ако се изгради и „Модър-Царевец” ще има връзка от най-крайната южна точка на града до АМ „Тракия”.
Новият мост ще изкара много от транзитния трафик от центъра, тъй като идеята му е пътната отсечка да минава по улица „Георги Бенев” и да се влива в Голямоконарско шосе. Амбицията на градските власти е да изкарат строително разрешение до края на годината. Всичко друго ще зависи от това дали държавата ще успее да намери финансов ресурс за изграждането на моста.
Връзка между район „Южен” и „Тракия”
Идеята на проекта е да има директното свързване на улица „Цар Симеон” с Кукленско шосе и бул. „Александър Стамболийски”. Той включа надземно преминаване на автомобили чрез надлез , който ще минава над жп линиите. По този начин ще се осигури директна връзка между двете индустриални зони в „Тракия” и „Южен”, а и ще се използва за обход между два от най-големите квартали на града. Предвижда се надлезът да има детелина, както и развръзки към всички улици и булеварди в съседство. Амбициозният проект е за над 50 млн. лева – с други думи без целево финансиране от държавата, той няма как да се случи. Едва ли обаче държавата ще е склонна да финансира един такъв проект, който е със спорна ефективност, що се отнася до огромната му цена.
Естакада на мястото на жп прелезите от нов жп мост
Повече от ясно е, че ако държавата направи инвестиции за десетки милиони в зоната около ст. „Пловдив” не може да се остави градът да е отрязан от жп линията и прелезите. Изграждането на жп естакада на мястото на прелезите вече има идейна разработка, както и ККС, но сумата е над 180 млн. лева. Втората фаза на развитието на жп възел Пловдив включва цялостната реконструкция на връзката между Централна гара и гара Филипово.
През този програмен период, този проект не бе вкаран в приоритетните обекти от държавното предприятие НКЖИ, но оттам твърдят, че не са спират да търсят финансиране. Очаква се през следващият програмен период отсечката да бъде вкарана по оста на „Свързана Европа”, по който се реконструира жп възел Пловдив за над 100 млн. лева.