Нина Найденова е новият стар директор на Държавна опера-Пловдив
„Имаме един издържал кандидат с необходимите минимум две-трети от точките сред двамата кандидати и един неиздържал. Ще обявим на Нина Найденова и представителя на Община Пловдив”, каза диригентът Григор Паликаров, който водеше процедурата по избор на директор на Държавна опера-Пловдив.
В продължение на близо два часа двамата кандидати - режисьорът доц. Нина Найденова и оперният певец Михаил Пулиев, представяха концепциите си.
Пулиев не бе достатъчно убедителен в няколко точки от конкурсния изпит в обяснителната част за формирането на бюджета на институцията, която евентуално ще ръководи. Той обяви имената на екипа, с който ще работи и посочи като постоянен гост-диригент председателя на журито Григор Паликаров.
„Г-н Пулиев, щеше да е добре да сте провел разговор с покана предварително, преди да обявите името ми. Много утаечно става, не искам да ме замесвате”, контрира Паликаров и поиска името му да не бъде споменавано, явно защото разговор с него не е воден.
Основен акцент в концепцията на Пулиев бе преструктурирането на институцията, така че да се подсилят техническите екипи, а солистичният състав да е с поне двама певци за една роля, за да могат да се дублират. Той обеща, че ако спечели, ще върне класическата музикална програма, операта ще пътува в САЩ и Китай на големи турнета, че ще направи инвентаризация с театър-майсторите, за да провери какви са наличностите на декори и костюми, за да вдигне максимално бързо някои от заглавията.
Оперният певец се обърка и в друга част от изложението си. Той сподели, че е водил разговор с директора на Пловдивския театър Кръстю Кръстев за съвместно представяне на спектакъла „Амадеус” от Питър Шафър, който се играел в момента под тепетата. Пулиев вероятно имаше предвид спектакъла от афиша на Варненския драматичен театър „Стоян Бъчваров”.
Като цяло тенорът използва конкурса, за да сподели критичния си поглед към работата на Найденова и екипа ѝ и да подчертае, че музикалната институция има важна мисия, от която се бяга.
„Ще върна операта в операта”, каза той.
Няколкото грешки явно са накарали две-трети от журито да си даде гласа за Найденова, на която това ще бъде трети мандат начело на музикалната институция.
Тя бе лаконична в представянето на програмата си, защото от коментар на комисията стана ясно, че е изложила всичко в концепцията си.
Някои от въпросите загатнаха какви ще бъдат новите неща в работата на екипа ѝ – създаването на Мрежа на откритите театри, като началото е положено със среща за партньорство с фестивала Охридско лято, както и с партньорство с Нови Сад. Тази в началния си етап Балканска мрежа ще даде възможност на артистите да пътуват и да играят пред нови публики на открита сцена.
Предстои и фестивалът Opera Open да влезе във виртуалното пространство. Това ще се случи, когато Операта закупи необходимата техника.
Финалът на конкурса обаче не е край на битката за директорския стол, защото в музикалните среди усилено се говори, че Михаил Пулиев ще оспорва резултата заради конфликт на интереси в комисията.