Незаконно рекламно пано на диджеи цъфна на фасадата на Орта мезар

  • от Парашкева Иванова
  • 17:35, 09.01.2021

Четири години след пожара в бившата баня Орта мезар в центъра на Пловдив на мястото се издигат само обгорелите руини. Вътре се търкалят посудата и завивките на циганския катун, който доскоро обитаваше останките, а от няколко дни от фасадата "греят" ликовете на диджеите Миро и Дидо. 

Голямо рекламно пано е заело мястото на прокъсаната табела, която рекламираше бившия мебелен магазин, който се помещаваше в банята. Стените на паметника на културата пък са украсени с графити. 

Макар и пострадала, банята продължава да бъде паметник на културата и всяка намеса по фасадата й би трябвало да бъде съгласувана с общината и евентуално с Националния институт по паметници на културата. 

Проверка на TrafficNews обаче показа, че новото рекламно пано е поставено там без необходимата съгласувателна процедура. Вероятно на принципа "ако мине". 

След запитване  до район "Централен" и Общинския инспекторат, бе назначена спешна проверка и служители на инспектората съставиха констативен протокол за нарушението. "Свързахме се с хората, поставили рекламния елемент и те се ангажираха в рамките на деня  да го свалят. Утре ще направим повторна проверка", коментира пред наш репортер шефът на Инспектората Борислав Димов. 

Съдбата на паметника на културата обаче продължава да бъде неясна. В него се бяха заселили  семейство клошари, които предизвикаха два пожара. След намесата на полиция, в момента банята е необитаема. Процесът по възстановяването й обаче е зациклил, тъй като според собственика Радослав Бозуков от район "Централен" не дават зелена светлина на проекта. Кметът на района Георги Стаменов заяви, че няма как проектът да бъде съгласуван, той като един от проектираните входове  е в друг урегулиран имот. Собственикът на сградата не изключва възможността спорът да влезе в съда, което означава, че банята още дълго време ще продължи да се руши. 

Баня Орта Мезар  е една от четирите най-стари живи сгради в Пловдив, а през годините, освен турска, е била и еврейска. Хамамът е наречен на едноименния квартал, който започва да се населва след завладяването на града от османските турци в края на XIV век. Според историческите данни тази обществена баня е построена през ХV-XVI век. Известна е и с името Ени хамам. Обявена е за паметник на културата от местно значение. В нея има няколко исторически пласта, които ако не бъдат съхранени, ще останят само в историята.