Обсъждането на галерия на ул. “Гладстон“ се превърна в цирк

  • от Мария Луцова
  • 16:22, 05.11.2018

Клауза за конфиденциалност превърна представянето на идейните проекти за новата галерия на ул. „Гладстон“ в цирк. Арх. Петкана Бакалова изненада присъстващите с изявлението, че няма официално писмо от възложителя на сградата – Община Пловдив, до изпълнителя ГБС Пловдив да участва и показва какво ще представлява сградата.

Дължа голяма неустойка в случай, че оповестя детайли и покажа визуализации, уточни Бакалова. После  подкани заместник-кмета Александър Държиков, който бе в залата, да разпише писмо, с което да разреши презентацията, но той категорично отказа.

Въвлечен съм в капан, но не съм от хората, които се крият. Получих в петък покана да участвам в това представяне. Днес сутринта получих писмо, с което председателят на Дружеството на пловдивските художници Снежана Фурнаджиева иска такова разрешение. Нямаше как да подпиша такъв документ от днес за вчера, каза Държиков. После допълни, че независимо от това е разговарял с представителите на ГБС Пловдив и те са обяснили, че не могат за толкова кратък срок да подготвят документацията по проектите и тя да бъде представена.

Искам да внеса яснота и аз – първо от името на Регионалната колегия на Камарата на архитектите бе внесено официално писмо с искане за публично обсъждане още преди месец. После проведох разговор с кмета на града Иван Тотев и се доверих на думите му, че за всички е добре визията на бъдещата галерия да бъде представена публично. Грешката ми е, че му повярвах, каза председателят на Дружеството.

На финала Фурнаджиева извади разпечатки на снимки, правени по време на среща с кмета, представители на ГБС Пловдив и главния архитект на Пловдив на визии на сградата, които са представени там.

Арх. Бакалова се опита да обясни какво точно се случва на този етап с галерията на „Гладстон“ чрез скици на разположението на сградата. От тях стана ясно, че в момента най-актуална е концепция, която се приближава към старата визия на галерията, но е леко завъртяна.

Тя описа и своите идеи и решения в подготвения идеен проект, с които се е опитала да реши един от основните градоустройствени проблеми на ул. „Гладстон“ – наличието на няколко големи сгради без площадни пространства. В нейния проект се оформят две зони, които създават усещането за площад, свързани с пасаж.

Присъединих се към проектантския екип след настояването на Снежана Фурнаджиева. Смятам, че с дългогодишния си опит можех да гарантирам, че художниците ще имат красива и качествено построена галерия. Това ми е първото участие в проектиране на сграда на инженеринг. Беше ми ясно, че залагам авторитета си и ще предизвикам реакции сред колегите. Реших да рискувам заради усилията на Снежана Фурнаджиева и нейната четиригодишна битка. Аз знам какво е да водиш такива битки. Проблемът е, че не предвидих, че изпълнителят ГБС Пловдив ще се изживее като възложител. Ощетен е общественият интерес, каза арх. Петкана Бакалова.

Тя завърши с думите, че се оттегля от проектирането на сградата на ул. „Гладстон“ и веднага след като изтече предизвестието, което ще пусне към фирмата изпълнител, ще направи публични визиите си за сградата във Фейсбук.

Арх. Бакалова призова общината към крайно решение – да се спре строежът и да се направи архитектурен конкурс за идеен проект, а веднага след това да се продължи работата по галерията.

Ето визуализациите, които показа Фурнаджиева по време на неосъществената дискусия:

1. Първият проект на арх. Тодор Узунов, който бе критикуван на Експертен съвет по устройство на територията:

2. Идейният проект, който арх. Бакалова изработва, стъпвайки върху първата публично представена концепция:

3. Снимки на сградата, която художниците предполагат, че вече се изпълнява: