Грациозна бразилка запленява пловдивската публика като Никия в балета “Баядерка“
Държавна опера Пловдив кани на 24 февруари 2020 г. от 19:00 ч. в Дом на културата „Борис Христов“ на балета „Баядерка“ .
Спектакълът е в две действия по музика на Лудвиг Минкус, по баладата на Гьоте „Богът и баядерката“, вдъхновена от древноиндийската драма „В знак на признателност към Шакунтала“ от Калидаса. Балетът „Баядерка“ е създаден от френския хореограф Мариус Петипа и руския либретист Сергей Худеков по музика на Лудвиг Минкус. Оригиналното произведение е в четири действия и седем картини и е базирано на баладата на Гьоте „Богът и баядерката“, която пък на свой ред е вдъхновена от древноиндийската драма на Калидаса „В знак на признателност към Шакунтала”. Възползвайки се от популярността на балетите по романтични сюжети, като „Силфида” и „Жизел”, Петипа създава специален бенефисен спектакъл за примата на Имперския руски балет Екатерина Вазем, която и се превъплъщава в главната роля на баядерката Никия.
Почти всички съвременни версии на „Баядерка” са базирани на продукцията на Кировския балет от 1941 г. за Петербургския (тогава Ленинградски) Мариински театър, чиято строга редакция и сценичен вариант са дело на Вахтанг Чабукиани и Владимир Пономарьов.
Първата постановка на „Баядерка” извън Русия е в Лондон на 4 юли 1961 г., по време на турнето на Кировския балет в британската столица. Интересен факт е, че именно на това турне един от култовите балетисти и хореографи на 20 век Рудолф Нуреев избира да не се завърне в тоталитарната си по онова време родина и да остане на Запад. Две години по-късно Нуреев поставя само „Царството на сенките” на сцената на Кралския английски балет.
Пълната версия на „Баядерка”, поставена през 1980 г. от Наталия Макарова за Американския балетен театър, също стъпва на редакцията на Чабукиани и Пономарьов от 1941.
В България „Баядерка“ е поставена за първи път едва през 2012 г. на сцената на Софийска опера и балет, като последващите няколко представления са съкратени версии или само трето действие.