Градският транспорт в Пловдив на свободна скорост - въпросът е не дали, а кога ще спре

  • от Благовест Андонов
  • 11:29, 11.09.2021

2 млн. лева – толкова трябва да отпусне допълнително Община Пловдив на превозвачите от градския транспорт, за да не спрат автобусите. TrafficNews отново позна сценария, по който ще се развият преговорите между превозвачи и градските власти, но далеч в случая не става въпрос за прозорливост. Цикличността на събитията от години се повтаря, а единствената неизвестна е сумата, която ще бъде дадена на превозвачите.

Ковид кризата в случая бе основният виновник за намалелите приходи към превозвачите – имало локдауни, хората избягвали пътуването с автобуси и това донесло огромни загуби. След срещата дума не бе казано за качеството на услугата, за намалените курсове – както вечерни, така и през деня, за неизпълнението на маршрутите, контрола на общината и всички други фактори, които всъщност са най-големият виновник за намалелите пътници и респективно приходи.

В предишни години след тези срещи поне имаше едно плахо обещание от страна на превозвачите: „Ще се опитаме да подобрим услугата, знаем, че качеството се е влошило”.

Е, и това клише вече изчезна от речника на Петко Ангелов и Веселин Дошков. Единственото, което е важно, са парите.  Това, разбира се, е повече от логично, защото те са частни субекти, които гонят своята цел – печалба.

Тук обаче е работата на Община Пловдив да регулира тези процеси. Години наред този проблем се замиташе под килима и беше ясно, че цикличността на ежегодното искане на пари бе ясно ще се повтаря до без край или докато може, ако някой не обърне колелото.

Спасителният пояс електронна билетна система, която трябваше да е основа на голямата реформа в градския транспорт, не просто се спука, а бе накъсан на парчета. Нареждането му отново изглежда невъзможно, поне от този управленски екип, на който е поверен ресорът с градския транспорт.

Какво направи Община Пловдив, ОКТ и зам.-кметът Тодор Чонов за две години?

Това със сигурност е най-лесният отговор, тъй като буквално не се направи нищо! Опитите за съживяване на системата в последната година от договора на „Индра” бе кауза пердута. Чонов и ОКТ решиха да направят рестарт на цялата система. Проблемът обаче е, че пръстът е  заседнал на копчето за рестарт и въпреки уверенията, че нещо се прави, вече никой не вярва на подобни твърдения.

Една елементарна съпоставка може да се направи между ОКТ и друго общинско предприятие, ангажирано в с транспорта – „Паркиране и репатриране”. Докато всички бяха вперили погледи  в Организация и контрол на транспорта, които да обявяват своята поръчка за нова електронна система, от предприятието, отговарящо за паркирането, пуснаха своя – съвсем тихо и без надуване на фанфари.

Поръчката е за 3 млн. лева и ще надгради цялата система за паркиране и контрол с модерна апаратура и нови методи за плащане. Още повече, че тази система за платено паркиране е работеща и към днешна дата! Поръчката е с ясни цели, срокове и суми – и вероятно ще бъде внедрена изключително бързо.

През това време експертите от ОКТ пишат едно техническо задание вече 8 месеца, за да обявят вече пословичната обществена поръчка. Докато обаче те се наканят – парите за надграждането им изчезнаха. Зам.-кметът Величко Родопски заяви, че заложените средства в бюджета за нова билетна система ще отидат за допълнителните компенсации на превозвачите, защото нямало обявена поръчка все още.

Кметът Здравко Димитров заяви, че ако парите на превозвачите на бъдат отпуснати, а рейсовете спрат, то това трябва да тежи на съвестта на общинските съветници. Само че безкрайното отпускане на пари, без да се правят каквито и да е опити за промяна е поредното замитане на проблема под килима.

В интерес на същите тези превозвачи, които от години твърдят, че искат да влезе новото разплащане на километър, а не просто да им се вдигат парите, е тази система най-после да бъде въведена.  Очевидно е обаче, че те са доволни след всяко вдигане на парите, тъй като досега реален натиск към Община Пловдив за електронната система от тях не е имало.

Единственото нещо, което бе направено за тези две години, е Община Пловдив да намали автобусите, отново в услуга на превозвачите. Те намалиха с 13% годишните курсове или 2,4 млн. километра  в часови диапазони, където пътникопотокът е по-малък. Хората чакат повече, но автобусите са по-малко  и по-пълни след това, което е идеалното положение за превозвачите.

Времето на тези отношения в градския транспорт вече е изтекло, а ако скоро не се подменят, цялата система ще се срине – изведнъж и из основи. Тогава в действителност автобусите ще спрат, а вторият по големина град ще остане без градски транспорт. Риторичен е и въпросът дали има политик, който може да си позволи подобно нещо.

За две години нищо не бе направено и за така нареченото общинско предприятие, което може би един ден, някога,  ще поеме отново функциите по изпълняването на курсовете. След всеки въпрос за него, отговорът от Тодор Чонов и Пламен Вълков бе – „работим усилено по него, скоро ще бъде представено”. Разбира се, това е стандартен отговор и за всичко друго, което се очаква да се случи в този ресор, но накрая остават само очакванията и няколко милиона повече разходи от парите на данъкоплатците.