Европа пожали Пловдив само с 900 000 лева заради най-абсурдния 1 април в историята

  • от Благовест Андонов
  • 17:41, 16.02.2022

1 април 2016 година – кметът Иван Тотев обявява, че системата на „Индра системс” в градския транспорт функционира. Тогава мнозинството пловдивчани помислиха, че става дума за първоаприлска шега.  Докато тогавашният градоначалник казваше, че всичко ще е наред, в автобусите се виждаше надписи „Out of service”, а единствената коректна информация  по таблата на спирките бе датата и часа, пише TrafficNews.

Няколко дни по-късно Тотев заяви:

„Едва при посещението на представителите на испанската фирма стана ясно, че за пълното въвеждане на една такава система са нужни поне 6 месеца. Проблемът е, че никой от тях не каза това. Ние се излагахме пред хората и обяснявахме как на 1 април всичко ще стартира и се чувстваме буквално като глупаци“, коментира Тотев.

Въпреки признанието на Тотев, вече е било късно, тъй като системата за градския транспорт от „Индра” е била приета от Община Пловдив  на 16.12.2015 година с приемо-предавателен протокол, разписан от тогавашния зам.-кмет Златин Велев и координатора на проекта инж. Алфонсо Дорая.  С други думи – испанците взеха парите, и казаха – ще видим кога и как.

Оттам всеки помни историята – системата се сриваше в часа, в който се обясняваше, че тя ще тръгне и така всичко продължи 5 години. Сега Община Пловдив се кани да изхвърли техниката, която и без това е остаряла, а от бюджета на града ще се платят 900 000 лева.

Вместо средствата да бъдат инвестирани в града, те ще се върнат на Европа, но истината е, че Община Пловдив трябва да е доволна от тази корекция.

На практика Управляващия орган е пожалил Пловдив, тъй като е наложил минималната финансова корекция от 5%. Сумата можеше да е стряскаща, тъй като по време на проверките от министерството са установили „частично работеща билетна система” и „работещи информационни табла”.

Договорът с  „Индра Системас“ бе на цена от 19 570 062 лв. с ДДС.  Реално Община Пловдив можеше да бъде с финансова корекция до 20%, което значи – почти четири милиона лева, или една нова детска градина.

Цялата поръчка бе обвита в мъгла от самото й начало. Испанската фирма обаче спечели наддаването, защото комисията прецени, че оттам дават най-доброто техническо предложение, въпреки че бе на четвърто място по ценова оферта.  В крайна смета Европа плати за нещо, което все още стои като паметник на глупостта по автобусите и спирките.

Основната вина за всичко това бе в тогавашния кмет Иван Тотев, заместникът му Златин Велев, както и шефа на ОКТ Борислав Кръстев.  Явно спокойни от делата в КЗК и ВАС за поръчката, те дадоха свобода на т.нар испанци, а накрая съвсем наивно им разписаха приемо-предавателните протоколи.  Без въобще да знаят дали тази система работи, и дали някога ще тръгне.

„Бързането да не изтървем сроковете от Европа”, както се вижда може да имат пагубен ефект върху един проект.  Новата власт застъпи в последните две години от 5-годишния срок на устойчивост. Опитите й, които също бяха доста наивни, да съживят системата удариха на камък, дори и с идването на уж висши мениджъри на фирмата.

Просто тази система, никога не е правена, за да заработи, като видно е била, за  да се усвоят парите.

Прокуратурата все още разследва цялата схема със системата на „Индра”. Все още има досъдебно производство за това, че през периода 2015 г.- 2016 г. от длъжностни лица  не са били положени достатъчно грижи за стопанисването и запазването на повереното им имущество и за възложената им работа, във връзка с изпълнението на проекта - „Изграждане, внедряване и поддръжка на Система за управление на градския транспорт (СУГТ). От това са последвали - значителна повреда на имущество и значителни щети за Община Пловдив. Обвинения срещу конкретни персони обаче няма. 

В крайна сметка – Община Пловдив може само „да се радва”, че трябва да върне 900 000 лева заради договора, подписан в мандата на Иван Тотев. Защото реалните щети са в пъти повече, а проверяващите са били доста снизходителни, въпреки това пловдивчани все още се „чувстват като глупаци” заради онзи 1 април и тези 20 млн. лева.  

Взимат близо милион от парите за ул. „Даме Груев” заради санкцията за „Индра”Общинските съветници гласуват още 150 000 лева непризнати разходи по друг европейски проект