ЕСУТ с предложение: Домът на културата „Борис Христов” да стане Пловдивска опера
Експертният съвет за устройство на територията влезе в сагата за дом на Пловдивската опера по време на днешното си извънредно заседание, на което бе разгледано новото предложение да се издигне сграда зад Партийния дом. Членовете на ЕСУТ излязоха с решение на следваща извънредна сесия да бъдат поканени и да се включат в обсъжданията зам.-кметът по „Строителство и инвестиции“ Пламен Райчев и зам.-кметът по „Култура, археология и туризъм” Пламен Панов. Първият би трябвало да представи възможностите за предоставяне за строеж на оперен театър на подходящи общински имоти, както и да даде информация за държавни такива, а вторият – да отговори на въпроса възможно ли е сцената на Дома на културата „Борис Христов” да бъде предоставена на трупата за постоянно ползване.
На следващото заседание арх. Илко Николов ще представи и 3D модел на обсъждания проект, за да могат експертите за вземат окончателно решение и да излязат със становище.
Продължилата повече от четири часа дискусия започна с презентация на проекта.
„Преди три години имахме проект, който предвиждаше събарянето на Партийния дом. Той не се възприе и бе отхвърлен от ЕСУТ. Това, което ще видите, е предпроектно проучване. Целта е да ви убедя, че на това място – в терена встрани и отзад зад Партийния дом, може да бъде изградено здание за операта”, започна арх. Николов.
Той уточни че става въпрос за площ от 3 500 квадратни метра, а Националната опера е върху 3 400, Старозагорската е върху 2 900, а Домът на културата „Борис Христов” – върху 3 200 кв.м.
Проектът предвижда сграда с височина 24 метра, с фоайе, гардеробна, място за чакащи артисти, ателие, склад, платформа за декори, билетен център, тоалетни, зрителна зала с общо 1 038 места. 628 от тях са в основната и 410 на два балкона. Арх. Николов подчерта, че са направени и проучвания от специалист комуникатор, които показват, че няма проблем в придвижването на камиони за обслужване на Операта по ул. „Иван Вазов” по ул. „Цар Асен I-ви” и на заден ход по ул. „Г. М. Димитров”, както и по другия вариант от булевард „Цар Борис III Обединител” през ул. „Крали Марко” до ул. „Г. М. Димитров”. По време на представянето стана ясно, че в задната част ще трябва да бъдат бутнати помещения.
След презентацията думата взеха представителите от фондация „Дом за Пловдивската опера” инж. Любозар Фратев, Мариана Чолакова и инж. Никола Добрев. Те разказаха емоционално за близо седемгодишната сага, в която част от съмишлениците им като финансиста Георги Стоев са загубили вярата, че някога ще успеят и ще реализират мисията си музикалната институция да има своя сграда.
„След няколко дни ще станат 7 години, откакто 15 000 човека ни подкрепиха и заявиха, че Пловдив не е само територия за живеене, но и духовен културен център. Заявиха, че искат сграда за Пловдивската опера, защото тя единствената опера, която гастролира в собствения си град. Ние не сме хора, които чупят стъклата на общината, за да постигат целите си. Но ще ви кажа само това, че по време на войната първата бомбардирана сграда в Милано е била на Ла Скала, за да сломят духа на хората. После след края оперният театър е първият възстановен от пораженията на войната”, каза инж. Фратев и призова най-сетне да се стигне до решение.
„Надявам се това обсъждане да бъде историческо. Когато погледна към центъра в тази му част, виждам мъртви сгради – нереставрираният Военен клуб, Пощата, Партийния дом, Концертна зала. В пространствата отзад са се настанили клошари. Не това трябва да е лицето на Европейската столица на културата. Ние сме тук и даваме зов за помощ . SOS, защото вече е ясно, че съвсем скоро ще има реформи, ще има закриване на театри. Системата е претоварена. И първо ще бъде закрита Държавна опера-Пловдив, защото ще се гледа формално – кой има база за нормална творческа дейност. А ние сме не само музикална институция, но и образователна. Работим съвместно с Музикалното училище, с Музикалната академия”, емоционално се обърна към членовете на ЕСУТ и директорът на Операта доц. Нина Найденова.
Думите ѝ предизвикаха реакциите на някои от експертите, които скочиха, че мнението им е на професионалисти и са дошли на техническо обсъждадне, а после ще излезе така, че са унищожили операта. Наложи се намесата на главния арх. Димитър Ахрянов, който подчерта, че няма нито един човек сред присъстващите, който да не е наясно, че операта е необходима.
„Днешното ни заседание трябва да се фокусира върху предложения проект. А отговорът дали мястото на сградата е тук ще даде като видим какъв обем би заела тя и какви са плюсовете и недостатъците, ако тя бъде построена”, подчерта Ахрянов.
От името на КАБ-Регионална колегия Пловдив арх. Юлия Георгиева потвърди становището на колегията от 2018 г., когато бе отхвърлен проектът за събаряне на сградата на Партийния дом.
„Тя има качествата на недвижима културна ценност. Макар становището ни да касае предходния проект, моето лично мнение е, че и този би бил компромис”, каза арх. Георгиева, подкрепи я и главният архитект с категоричното мнение, че тази сграда не трябва да бъде събаряна.
Арх. Ахрянов уточни, че проблем ще има и с паркирането, защото се предвижда на ул. „Иван Вазов” да има споделено движение, а това означава, че там няма да се паркират коли. В последствие тази част ще стане и само пешеходна, за да се установи връзка и да се интегрира в централната градска част и Тютюневият град.
Арх. Пламена Андонова попита дали показаното във визуализациите е максималният обем и правени ли са компромиси.
„Всички знаем, че архитектурата е изкуство, в което се налагат компромиси. Добре е, че двете сгради – Концертна зала и Опера, ще си партнират. Хубаво щеше да има поне още един декар, но сме се вместили в това пространство”, отговори арх. Николов.
Инж. Божидар Николов припомни, че в този район според наредбите е ограничен достъпът на тежки камиони, има и Синя зона.
Мнението на архитектите обобщи арх. Пламена Андонова: „Този обем изтрещява в този имот и ще създаде много градоустройствени проблеми”, а колегата ѝ арх. Юлияна Петрова допълни: „жално ми е че тази опера е така сгушена, свита в ъгъла, тук операта просто я няма”.
„Избрали сте грешното място. Казвайки искрено мнението си, смятам, че помагам. Това здание е в една изградена жилищна среда. Вдигнем ли опера тук, ще създадем една огромна язва. Мястото на такава сграда е на брега на Марица”, каза арх. Стела Петрова.
„Обемът на Партийния дом доминира над новата сграда, тя изглежда като пристройка. Така както е представена не може да бъде емблема на Пловдивската опера”, каза и арх. Димитър Бахчеванов.
Независимо от общото становище, че не е мястото не е подходящо за дом на музикалната институция, членовете на ЕСУТ взеха решение, че трябва да се възможното и да се даде тласък на сагата със сграда на операта, която всъщност продължава много повече от 7-те години, откакто започна инициативата „Дом за Пловдивската опера”.
Арх. Стелла Петрова попита защо всъщност от фондацията и музикалната институция не предлагат като възможност Домът на културата „Борис Христов” да стане постоянно седалище на трупата.
„Правили сме запитвания за това. Искали сме и финансовите разчети на дома, но нямаме отговор”, отговори арх. Николов, а доц. Найденова допълни, че това е един много добър вариант да се решат проблемите на Държавна опера-Пловдив.
„Ама тази сграда бе ремонтирана именно с идеята да стане ваша сцена”, изрази недоумението си арх. Петрова и прикани да бъдат извадени документите около ремонта на Градския дом. Тя посочи, че фирмата изпълнител е избрана именно заради опита си в ремонта на подобен тип артистични пространства.
В крайна сметка се стигна до единодушното мнение, че трябва да има ново заседание и ЕСУТ ще се превърне в посредник в търсенето на възможни изходи от ситуацията. Едва ли обаче построяването на сграда зад Партийния дом ще бъде одобрено.