„Екобус”-ът на Чонов - Чудовището на Франкенщайн. Ще има ли тъжната му участ?
Общинските съветници в Пловдив ще гласуват създаването на общинско дружество, което ще оперира в мрежата на градския транспорт. Общинската транспортна фирма бе едно от обещанията в началото на мандата, с което трябваше да се започне реформата в градския транспорт и взимането му от частните превозвачи, пише trafficnews.bg.
Повече от три месеца зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов обясняваше как работят активно по новото дружество, но тъй като искат да изпипат всичко, не бързат с него.
Оказва се обаче, че нещата не само не са изпипани, а направо притеснителни заради начина, по който е тръгнало да се прави. Преди около месец Чонов, заедно с неговите консултанти, които били част от Световната банка, направиха онлайн презентация за новото дружество. Две нови линии за учащи, 20 електробуса, 21 млн. лева, база от 18 дка в Тракия – това е нужно за новото дружество.
Тогава не се знаеше новите консултанти какво са свършили, нито на какво стъпва това предложение. Оказва се, че заедно с предложението към общинските съветници за новото дружество, е изпратен доклад към тях, който е от Световната банка.
Въпросният доклад е изготвен през 2020 година, на база ситуацията в градския транспорт от 2019 година. Именно в него за първи път е залегнало създаването на ново общинско дружество, което да оперира с електробуси под тепетата. Самите служителите на Световната банка са дали работното заглавие „Екобус” на проекта.
Цялата концепция, дадена от Световната банка, обаче няма нищо общо с предложението на Община Пловдив. В доклада, който е 75 страници, ясно е записано, че на територията на Пловдив има 29 линии, които обаче са прекалено много и има дублаж на много вътрешноградски маршрути.
В препоръките е дадено да се промени транспортната мрежа и да тя да обхваща повече от индустриалните зони на града, а също така да се наблегне над свързаността между съседните населени места.
По-важното обаче е, че предложението на Световната банка е „Екобус” да стартира, като оператор на сегашните автобусни линии. Бизнес планът е новото дружество да оперира по 8-те линии – 4,10,12,20,22, 24, 27 и 93. Към датата на доклада въпросните линии бяха с изтичащи договори. Според консултантите Общината е трябвало да забави поръчката, да удължи договорите с временни мерки и през 2022 година да стартира с обслужването им. Вместо това договорът за 8-те линии бе подписан тази година с консорциума между тримата превозвачи и то за 8 години.
Според сметките на Световната банка за обслужването на 8-те линии, към тази дата, са били необходими 85 млн. лева за покупка на 74 електробуса, 69 зарядни станции и изграждане на депо. Бизнес планът е показвал, че разходите могат да бъдат разделени в две години, а финансовият модел е разработен за 15 години. Пробегът пък е щял да бъде 4,7 млн. км, за 8-те линии.
Вместо това какво прави Тодор Чонов и Община Пловдив?
Наемат се две консултантки, едната, от които е писала част от Транспортния проект, а другата бивш зам.-кмета на София, и „трансформират” този доклад. Въпреки че в него пише, че линиите са много, градските власти правят две нови с приблизителен пробег от 1,3 млн. км. С други думи се вкарват още 20 автобуса и без това тежкия трафик.
Буквално от доклада на Световната банка се прави копи-пейст на цели пасажи, макар те да не са актуални към намерението на градските власти. В предложението към общинските съветници дори има безумни абзаци:
„Замяната на 20 броя Евро 5 дизелови автобуси с 20 броя електробуси по натоварени линии от градския транспорт ще доведе до спестяване на близо 5 тона емисии NOx( азотен оксид) и на 74 кг емисии във фини прахови частици годишно, което представлява намаление в размер на 3% от общите емисии”.
Логически вероятно ще е подобно отражението върху околната среда, но въпросната „замяна” я няма, тъй като се вкарват 20 нови електробуса, без да се изкара нито един дизелов.
От друга страна в предложението се казва, че създаването му ще доведе до по-голяма конкуренция между операторите на транспортни услуги. В същото време по-надолу в текста е записано, че то няма да влиза в конкуренция с тях и да дублира техните маршрути.
Това са само примери как Тодор Чонов, ОКТ и консултантите взимат някакви пасажи от различни доклади, които не са релевантни към този проект. Така по подобие на д-р Франкенщайн се създава нещо с парчета от различни места. В известния роман Чудовището в началото е добронамерено и убива по невнимание, но след това се превръща в чисто зло. По същия начин, създадено така, новото дружество, може да убие по невнимание бъдещето си.
И към днешна дата Община Пловдив не знае по какви европейски програми ще кандидатства в новия програмен период, което е голямата цел. Така може да се окаже, че това дружество ще има 5 млн. лева общински средства, терен от 18 дка в Тракия и един директор, който ще получава заплата дълго време без да прави нищо. По този начин това предприятие ще стои дълго време без дейност, но с разходи, като властите ще бъдат принудени да го закрият. Целият експеримент пък ще приключи пагубно, подобно на този на д-р Франкенщайн.
Лошото е, че това ще бъде примерът, който ще спъва всяко намерение за ново общинско дружество. То трябва да се направи задължително, но не и по този нескопосан начин.