Двоен аршин! Частни галерии в Пловдив продължават да работят, а държавните са затворени

  • от Соня Желязкова
  • 19:09, 06.12.2020

Заповедта на здравния министър, влязла в сила от 25 ноември,  регламентира редица противоепидемични мерки, сред които преустановяване „ провеждането на всички културни и развлекателни мероприятия (кина, музеи, галерии, сценични прояви, концерти)”.

Новите разпоредби за борба с коронавируса оставиха с горчив послевкус галериите в страната. Най-вече тези, които не попадат в графата на бюджетна издръжка.

От друга страна, спрямо същата заповед, „изключение се допуска по отношение на театрите, при заетост на местата до 30% от общия им капацитет”.  По-късно министърът на културата Боил Банов поясни, че и опери и филхармонии могат да работят. Тези двойни стандарти разделиха културните съсловия. Театрите и камерните музикални събития се превърнаха в единственото „разрешено” културно съдържане, до което публиката има досег, макар и при засилени противоепидемични мерки.

Реакция от страна на артистите в България не закъсня. Разделението бе в основата на отворено протестно писмо от Любен Генов, председател на Съюза на българските художници. Досега не е известен отговор от адресата Боил Банов.

Прочетете обръщението на г-н Генов към министъра на културата тук:

Художници спочиха на здравния министър, искат зелена светлина за галериите

Затворени ли са наистина галериите?

Направихме си труда да обиколим няколко галерии в Пловдив, за да се уверим сами доколко се спазват противоепидемичните мерки, въведени от здравния министър Костадин Ангелов.

Стигнахме до извода, че вратите на всички иначе гостоприемни държавни галерии са заключени. Само в някои от тях имаше служители, извършващи административна или друг тип работна дейност. Всички изложби и посещения за клиенти са временно преустановени. 

Какво се случва с частните галерии обаче?

Чрез нашата проверка установихме, че някои частни галерии все още са отворени заради административни задължения. Но и за посещения от клиенти! Сред тях са : галерия „Джуркови”, галерия „L’union” , „Aspect Gallery”, галерия „Сигна”. 

В повечето бяхме грижливо поканени самостоятелно да разгледаме изкуството. За да се сдобиеш с достъп обаче, е необходимо да заявиш предварително желанието си.

В нарушение на регламента бе хваната единствено арт галерия „Сигна”, която въпреки препоръките, на 3 декември организира откриване на празнична изложба. Освен да се любуват вкупом на картините, гостите на изложбата имали възможност да се срещнат очи в очи с творците. От самата галерия не направиха опит да прикрият това, а дори публикуваха клип от събитието в социалните си мрежи.

При обиколката ни открихме и затворени частни галерии. Галерия "Инджов" бе една от тях, не работеше и "Етерна".

Двойният аршин: нарушава ли се всъщност заповедта с противоепидемични мерки ?

Както проверката ни установи, някои частни галеристи са намерили начин да заобиколят препоръките на здравния министър, четейки заповедта по един различен начин. В нея е посочено, че се преустановяват „културни и развлекателни мероприятия”. Липсва изрично уточнение позволено ли е галериите да работят или не. Означава ли това, че е забранено само провеждането на изложби като масови събития – с официално откриване и гости?

Технически, излиза, че индивидуалният достъп до залите за изложби не е нито разрешен, нито забранен.

Откриваме, че много от галеристите, които не се възползват от държавния бюджет, са намерили спасителен пояс в тази непунктуалност. Разчитайки на това, те отварят врати са посетители, но при определени условия.  

Излиза, че ако желаете да станете част от изкуството по време на локдаун – има как. При това без да се нарушават пряко разпоредбите. А някои са намерили начин, при спазване на всички противоепидемични мерки, да продължат работната си дейност.

Реално погледнато, галериите едва ли са място, където има особено повишена опасност от зараза. Изключение правят дните, в които се откриват изложби. Обикновено залите имат малко посетители. Самите галеристи споделят, че броят на хората, дошли да се любуват на изкуството в момента, се брои на пръсти. Повечето от тях и преди забраната спазваха стриктно мерките, затова определят затварянето им като доста пресилено и противоречиво.