Безплатните рейсове в Пловдив - реалност или популизъм?
Възможно ли е градският транспорт в Пловдив да стане безплатен? Такова предложение направи сдружението „Бизнесът за Пловдив“, като искането бе официално входирано в Община Пловдив. По груби сметки на сдружението, за да бъде издържан безплатният градски транспорт, ще са необходими допълнителни 15 млн. лева годишно в бюджета на общината.
Предложението вече е разпределено в трите ресорни комисии, отговарящи за транспорт, бюджет и правни въпроси, поясни председателят на ОБС-Пловдив Савина Петкова. Дали обаче то ще бъде прието за сведение, дали ще възникне дебат, дали ще бъде изпратено за становища на зам.-кмета по транспорта Златин Велев и на кмета Иван Тотев, все още не е ясно.
„Днес чух изказване на един от членовете на сдружението, че едва ли не тяхното предложение ще бъде вместено в дневния ред на престоящата сесия. Подобно очакване не е сериозно и реалистично“, посочи Петкова, като изтъкна, че документът не е внесен от лица, които имат право по закон и правилник да внасят такива предложения, нито представлява местна гражданска инициатива по нормативна уредба.
Припомняме, че идеята за безплатен транспорт не е нова и в края на миналата година тя се възроди покрай обсъждане на мерките срещу мръсния въздух в Пловдив. Тогава обаче никой от управляващите не изрази особен оптимизъм по внедряването на такава мярка.
Днес наш репортер се свърза с представители на всички политически групи в местния парламент, за да научи тяхното становище по направеното предложение.
Като цяло общинарите се обединиха около тезата, че внедряването на безплатен градски транспорт в Пловдив е нереалистична идея, породена по-скоро от политически цели. Тя не представлява предлагане на безплатна услуга, а смяна на канала, през който ще бъдат събирани средства, което я прави популистка. Освен това според тях такъв тип подход не би постигнал основните си цели - намаляване на използването на автомобилите и оказване на положително влияние върху околната среда.
Ето как мотивираха мнението си общинските представители в ОБС-Пловдив.
Иван Петков, БСП: Да мислим как да възродим тролейбусния транспорт, защото той е най-екологичен
Много солидарно би било, но в нашата епоха, в настоящата система, това няма как да се случи. Това ще облагодетелства хора, които не плашат данъци и задълженията си към държавата, с други думи етническите малцинства. Ако трябва да се мисли в посока създаването на безплатна услуга в сферата на транспорта, то нека да бъде насочено към групите – ученици и пенсионери. Но вън от такива по-скоро пожелателни разговори, според мен дебатът трябва да е за модернизиране на транспорта и то с акцент върху това как отново да се върнат тролебусните линии, защото това е най-екологичният вариант. Давам си ясна сметка, че те са в ръцете на частник, ала може да се седне и да се намери консенсус. Твърдо „за“ съм възраждането на тролейбусния транспорт. Колкото до предложението, ако се търсят 15 милиона, то не виждам как това ще стане, тъй като Общината си пълни бюджета с продажба на имоти, а това не е бездънен кладенец за набавяне на финансови средства. Пловдив е община, в която 60% от бюджета отива за заплати и прочие, и има едва 20% изпълняване на капиталовата програма за тази година.С оглед на това, считам, че предложението за безплатен градски транспорт не е икономически издържано.
Слави Георгиев, Коалиция за Славчо Атанасов: Патриотичен фронт – НФСБ и ВМРО: Бих определил идеята като популистка
Изключително нереалистична ми се струва идеята за безплатен градски транспорт. Считам, че няма как да бъде реализирано, най-малкото защото в Пловдив от години нямаме транспорт, който да е общинска собственост. Още по-важно - безплатната услуга едва ли ще вкара хората в автобусите. Това е начин на мислене, пловдивчани са свикнали освен за придвижване до работа, да използват колата и в обедната си почивка, след работа и т.н. Това изключва използването на градски транспорт, защото би значило, че трябва да сменят по 5-6 автобуса на ден.
Мисля, че би било добре „Бизнесът за Пловдив“ да се запознаят с това как е структуриран бюджетът на Пловдив. И към момента се отделят немалки суми за обществен транспорт, предимно субсидиите за преференциалното пътуване. Много по-конструктивно би било от сдружението да инвестират в идеи за разяснителна кампания на тема позитивите от това да се използва градски транспорт, отколкото да предлагат идеи за безплатно пътуване, които бих определил като популистки.
Гошо Къчков, ГЕРБ: Безплатен обяд няма! Нека „Бизнесът за Пловдив“ да се явят на избори, да спечелят, пък тогава да возят пловдивчани безплатно
Предложението на Бизнесът за Пловдив е като алтернативния бюджет, внесен от БСП в парламента. Можем да си пожелаем всичко най-хубаво, каквото искаме, защото нито ще търсим парите, нито ще ги събираме. Просто предлагаме. На гражданите в Пловдив няма как да им е безплатен градския транспорт, защото ще го платим от бюджета. Е, какво му е безплатното? Това е като безплатното здравеопазване преди години, парите ще дойдат от нашите данъци. Освен това, в Пловдив няма общинска фирма за градски транспорт, в която например да се опитаме да минимизираме заплати и други разходи. Имаме частни превозвачи, чийто бизнес е това, и които логично гонят печалба. Вместо да дадем тези 15 милиона за спорт, култура и т.н., ние ще дадем 15 милиона на превозвачите, за да не ни искат билетче, но не забравяйте, че то е платено предварително.
Бях втрещен от предложението, необходимо е голяма доза въображение, за да си го представи човек. Прилича на предложението им за премахването на жп линията Пловдив – Филипово. Как някой решава, че един държавен имот просто не трябва да го има? Това е все едно да кажеш на комшията - пречи ми твоят имот, махни го. Колкото повече чета идеите на „Бизнесът за Пловдив“, толкова повече си мисля, че за да управляваш град и да харчиш публични средства, трябва да си спечелил избори и да имаш картбланш от гражданите да управляваш техните средства. Да се явят на избори, да спечелят, пък тогава да возят пловдивчани безплатно.
Дани Каназирева, Съюз за Пловдив: Нека „Бизнесът за Пловдив“ насочи експертния си потенциал в направата на по-удобен и добре организиран транспорт
Решението е добро, не в един и друг европейски град се предлага подобен подход като мярка за борба срещу мръсния въздух. Но ако целта е хората да слязат от колите си и да се качат на автобусите, то това не е правилният подход и резултат няма да бъде постигнат. И към момента е по-евтино да използваш градския транспорт, отколкото личния си автомобил. Ако целта е горепосочената, то сдружението трябва да концентрира своите експертни, подчертавам не партийни, усилия, така че да направи транспорта удобен и добре организиран. Това означава добри връзки от единия до другия край на града, по-редовни автобуси, в по голям времеви диапазон. Имаме редица жалби именно за организацията на линиите и графика. Подобряването на тези условия няма да коства 15 милиона, а ще даде резултат. Много е лесно да хвърляш популистки предложения, но въпросът е откъде общината ще намери тези 15 млн., като дори към настоящия момент тя не изплаща достатъчни компенсации към градския транспорт, за да си позволи да намали картите към определен кръг хора. Имаме редица преференциални карти в Пловдив, които дори надвишават като цена тези в София. Ние това не сме успели да направим, пък камоли да говорим за безплатен транспорт.
Градският транспорт изначало е объркан, заради това, че бе разграбен с приватизационна сделка. Така изпуснахме възможността общината да има лост на влияние в тази изключително важна сфера. Все още транспортният проект не работи и не се търсят неустойки, въпреки че електронната система не е въведена, таблата не са регулирани, няма електронен билет.
Савина Петкова, Реформаторски блок: Идеята ми напомня, че 2019 ще бъде изборна година. Мечтите са безплатни
Ще нарека предложението екстравагантно, за да не бъда груба. Предполагам, че то е мотивирано, подобно на предложението за бутане на Партийния дом, от предстоящата изборна година. Идеята за безплатен градски транспорт звучи добре, звучи социално, вероятно приложението би имало известен екологичен и социален ефект, но това, което е постъпило в Общински съвет, представлява нахвърлени на едро цифри, редом с неясни източници, неясни експертите, които биха застанали с името си зад една подобна идея и биха я защитили действително с анализ и данни. На този етап не ми се струва реалистично предложението, предвид още един аспект, който сдружението „Бизнесът за Пловдив“, не отчита, а именно, че в Община Пловдив няма общински градски транспорт и превозвач. Услугата се възлага на частни фирми, чрез тежки конкурси по ЗОП, така че е възможно това да ни вкара в чисто правни и съдебни спорове. Така или иначе сме се размечтали… можем да помечтаем и за още – да възстановим пловдивския общински градски транспорт. Мечтите са безплатни.
Георги Колев, Земеделски съюз “Александър Стамболийски”: Предложението би застрашило бюджетната дисциплина на Община Пловдив
Реализирането на подобна идея за безплатен градски транспорт би нарушило в огромен обем бюджетната дисциплина на Община Пловдив. В крайна сметка ще се касае за един привидно безплатен градски транспорт, който ще бъде платен с парите на ползвателите му.