Артисти и организации питат: За кого “Пловдив 2019“ пусна отворена покана на стойност 3 млн. лв.
Писмо - протест срещу последната отворена покана за финансиране на фондация „Пловдив 2019“, написаха над 20 неправителствени организации, културни оператори и артисти. То е провокирано от условията на „Наследство“ и е адресирано до целия Управителен съвет , до изпълнителния директор Кирил Велчев и до артистичния директор на фондацията Светлана Куюмджиева. С писмото си те призовават за промени в регламента за кандидатстване, защото ако останат сегашните условия, никой няма да е в състояние да се включи. Ето какво пишат артистите, сред които са Снежана Фурнаджиева – ДПХ Пловдив, Асен Асенов – ONE DANCE WEEK, Емил Миразчиев – Сдружение „Изкуство днес“, Сашо Петков – Театър „А‘парт“, Ангел Гешев – фондация „ А.Г. – Арт проект“ , Александър Митов – Street Masters , Ния Пушкарова – Сдружение ИМЕ, Антон Карагьозов – ФРР „Рома“, Стефан Горанов – Инкубатор, Соня Станкова – фотограф, Сашка Гаделева – Общински читалищен съюз – Пловдив, Манол Пейков – издател, Елена Панайотова – независим артист и театрален режисьор, Петър Салчев – СКО „Милчо Левиев“ и други.
Ето какво пишат в откритото писмо те:
„Обявената на 21 октомври 2019 година отворена покана за проектни предложения е анонсирана като целяща “осигуряването на устойчивото развитие на културните инициативи и събития в град Пловдив, продължение на интензивната културна програма на Европейска столица на културата и предоставяне на възможност за разширяване на създадени партньорства, утвърждаване на генерирания културен потенциал и надграждане на придобития капацитет.” В разрез с обявените цели, откриваме значителни промени в досегашния регламент на предходните отворени покани, които правят практически невъзможно участието на културните организации с разпознаваеми и устойчиви проекти в града по тази покана, както и постигане на заявените намерения. Нещо повече, новите необосновани и нелогични промени по вероятно последната за проекта “Европейска столица на културата” отворена покана, създават предпоставки за подозрения, че условията са разписани за конкретен кандидат.
С настоящото писмо настояваме да бъдат въведени следните промени:
1/ промяна в изискването за процента от минимум 60% собствено финансиране за направление 1, 50% в направлемие 2 и 30% в направление 3;
Това изкисване елиминира само на ниво документи голяма част от успешните културни оператори и събития, подкрепени от ОФ „ПЛОВДИВ 2019. Изискваното съфинансирането би следвало да бъде в рамките на 30% за Направление 1, 20% за Направление 2 и 10% за Направление 3.
2/ крайният срок за подаване за документи да бъде удължен с поне 30 работни дни;
Вярваме, че това е единственото условие за създаването и разписването на адекватни, смислени и креативни нови предложения.
3/ промяна на новите дефиниции за нефинансов принос;
Промяната на дефиницията на нефинансовия принос е поредното необосновано затруднение пред операторите. Плащанията, които досега са се смятали като финансов принос в политиките на ОФ „ПЛОВДИВ“ 2019, в това число финансиране от трети страни, например за самолетни билети, нощувки, рекламни площи и пакети, храна, консумативи, недвижимо имущество като наем на зали и други, не е редно да се слагат в графа НЕ-финансов принос. Намираме това ново правило за ограничаващо механизмите на световните културни политики за подкрепа на артисти, в които главна действаща роля заемат трети страни и в чието решение за подкрепа отново участваме ние – българските оператори.
4/ промяна в процентното разпределение в Направление 1 между авансовото плащане и окончателното плащане след отчитането на проекта;
Смятаме, че не съществува неправителствена организация, която да може да реализира проект като авансира 40% от разходите. За сравненение – според досегашните правила, окончателното плащане е в размер на 20% от одобрената и договорена стойност на финансовата подкрепа от ОФ “ПЛОВДИВ 2019”. Новозададените в покана НАСЛЕДСТВО параметри за следварително плащане от 40% обаче означават, че културният оператор трябва да тегли заем, за да може коректно да изплати проекта си и да покрие текущите разходи, възникващи в хода на реализацията му. Тази промяна е много сериозен финансов риск за съществуването на организациите и ние настояваме окончателното плащане по проектите да бъде 20%, както до сега.
5/ Ограничаване на възможносттите на оценителните комисии за съкращаване на бюджета по даден проект с повече от 30%.
Редуцирането на бюджетите по проекти с повече от 30% от страна на оценителната комисия, на практика ги обезмисля. Операторите подписват договори, за да съхранят проектите си , но това се случва с цената на големи компромиси в съдържанието и на практика ги осакатява.
Вярваме, че в българската културна сфера съществуват културни оператори, които могат да организират и проведат креативни и смислени събития. Така зададените нови условия привилегироват една отделна група оператори от сферата на шоубизнеса, които нямат нищо общо с целите на Европейска столица на културата."
В писмото си те призовават да се обърне внимание на проблема, а не искането им да бъде използвано за политически цели.