АПИ сътвори абсурдна бъркотия с проектиране на удвояването на Околовръстното на Пловдив
Пълна бъркотия сътвори Агенция „Пътна инфраструктура” с един от най-важните обекти на Пловдив – проектирането за удвояването на Околовръстното шосе. За краткия си период начело на АПИ инж. Апостол Минчев предизвика лавина от скандали със спрените ремонти, а оказва се, че той има пръст и в блокирането на цялата процедура за удвояването на Околовръстното, разказва TrafficNews.
Близо две години бе необходимо на АПИ да вземе решение за избор на проектант за шосето. Така с решение от 19 май Агенцията възложи поръчка за проектирането на шосето от Пазарджишко шосе до Асеновградско на варненската фирма „Пътпроект” ЕООД. Стойността е внушителните 3, 3млн. лева. В началото на юни в КЗК постъпи жалба от един участниците в процедурата, която е била отстранена - ДЗЗД "Обединение Трафикконсулт БГ - Илия Бурда”, също от Варна.
Вместо да чака обаче решение на КЗК дали правилно фирмата е била отстранена Апостол Минчев решава на 22 юни да отмени избора на „Пътпроект” ЕООД и да възобнови процедурата от разглеждането на техническите предложение.
Минчев, който също е проектант и има фирма, участваща в подобни процедури, на практика изземва функциите на КЗК и постановява, че изборът е неправилен. Той се позовава на това, че предишната комисия на АПИ незаконосъобразно е отстранила ДЗЗД "Обединение Трафикконсулт БГ - Илия Бурда”. Мотивът за отстраняването е бил, че фирмата не е потвърдила в срок валидността на офертата. Според тогавашният шеф на АПИ обаче фирмата е потвърдила офертата си макар и след крайния срок, което не било нарушение, тъй като било преди финала на процедурата.
Второто решение на АПИ е било атакувано в КЗК от избраната на първо място фирма „Пътпроект”. От регулаторът са отсъдили в полза на избраната фирма, като са потвърдили, че ДЗЗД "Обединение Трафикконсулт БГ - Илия Бурда” правилно е била отстранена.
Решението на КЗК обаче сега може да се обжалва във ВАС, а това ще доведе до още отлагане на реалния старт на проектирането на Околовръстното шосе.
Цялата поръчка бе разделена на три позиции, като по първите две имаше избрани изпълнители още през 2020-а. Те касаеха проектирането на Околовръстното от АМ „Тракия” до Пазарджишко, както и т.на.р Царацовски възел. Бяха подписани договори с „Рутекс” и „Пътпроект 2000”, съответно за 442 хил. с ДДС и 303 хил. с ДДС.
По време на инспекцията на Околовръстното шосе вече по-бившият шеф на АПИ инж. Иван Досев заяви, че предвид отчуждителните процедури, проектирането и екологичната оценка, то ще се пристъпи към ремонта най-рано след около две години. С новото забавяне то може да скочи на 3 и 4 години.
Същият Апостол Минчев спря и ремонта на Околовръстното шосе на Пловдив и другите важни проекти в областта, а и цялата страна. Поради това бе уволнен и регионалният министър арх. Виолета Комитова. Тогава тя заяви, че Минчев е спрял ремонтите самоволно, а освен това започнал да се разплаща с „приятелски фирми”. Видно за кратко време назначения от служебното правителство шеф на АПИ е успял да сътвори още бъркотии, които тепърва изплуват.
В същото време ремонтът на Околовръстното за най-разбитата му част – от кръстовището на Първенец до Пазарджишко шосе, на практика е замразен. Все повече се говори из кръговете на властта, че този етап едва ли ще започне скоро.