Ако стана кмет на Пловдив: Кои от големите инфраструктурни проекти ще станат - отговарят фаворитите
Кои инфраструктурни проекти от първостепенно значение трябва да бъдат реализирани в следващия мандат? Освен дългоочакваните проекти за връзка между районите, кои основни пътни артерии трябва да се ремонтират. Какъв финансов механизъм предвиждате за тяхната реализация?
Това е третата тема от поредицата от материали, които ще засегнат 8 въпроса от първостепенно значение за развитието на Община Пловдив.
Идеята е, като обществено отговорна медия, да представим на пловдивчани акцентите в програмите на кандидатите на напълно равни начала. Участниците в анкетата са седем – кандидатите за кметове на ГЕРБ – Здравко Димитров, НФСБ/ВМРО – Славчо Атанасов, БСП – Николай Радев, ЗС „Александър Стамболийски” – Георги Колев, Съюз за Пловдив – Дани Каназирева, Демократична България – Атанас Костов и Кауза Пловдив – Николай Бухалов.
Ето и техните отговори:
Здравко Димитров – ГЕРБ: Не търпи отлагане изграждането на обходни пътища и Околовръстното. Решаваме проблемите с жп линиите в Пловдив, които разкъсват града
Ще спомена само част от тях. Не търпи отлагане удвояването на Околовръстното шосе, предстои преработка на проекта и пристъпваме към изпълнение. Така трафикът ще бъде изведен от Пловдив. Ще започнем прокарване на новото трасе от караулката на КАТ на Асеновградско в посока "Скобелева майка”. Друг важен проект, който незабавно ще реализирам, е да свържем двата района "Западен" и “Южен”, т. нар. транспортен пробив “Модър” - “Царевец". Това е в огромна степен мой проект, по който работих, още когато бях кмет на район "Запазен”. Задължително е новият бул. „Северен“ да бъде продължен до Карловско шосе. Бул. „Марица Север“ и „Александър Стамболийски“ пък трябва да бъдат разширени. Предстоящо е изграждането на Южната тангента по трасето на ул. „Кукуш“. Тя ще осигури бърза връзка от „Западен“ през „Южен“ до „Тракия“ без колите да минават през центъра.
Когато стана дума за „Южен“, ще запазя Бетонния мост. Няма да позволя да бъде съборен, защото е важна транспортна връзка между центъра и новия най-голям квартал на Пловдив.
През следващия мандат предстои да започне работата пробива под Централна гара, който е част от стратегическия национален проект за модернизация на жп транспорта, финансиран със стотици милиони от Европа. Голяма част от парите са за модернизация на жп възел Пловдив – над 87млн. лв. Да, трябва да осигурим около 17 млн. собствено участие, но проектът е голям шанс за града. Защото без бюджета на общината да се натоварва значително, ще получим решения на ключови проблеми – очаквания с десетилетия пробив под гарата и отпушването на трафика към район „Западен“ с премахването на трите прелеза на бул. „Шести септември“, бул. „Свобода“ и Пещерско шосе.
Има и друго решение – Филипово да стане крайна гара, жп линията до Централна гара да се отстрани, а товарните превози да заобикалят града. Това ще намали шума и ще даде възможност за изграждане на първия високоскоростен булевард по днешната „Копривщица“ като продължение на планирания нов мост над Марица. Такова решение обаче би сложило край на възможността на развитие на градската железница в бъдеще. Точно по такива идеи смятам да организирам дебати сред експертите и допитвания до гражданите.
Извън пътната инфраструктура най-важно е да реализираме успешно Водния проект , за който има осигурено финансиране от 95 млн. Освен нова канализация в район „Северен“ той ще реши и проблема с модернизацията на Пречиствателната станция на Пловдив. На дневен ред е и проектът „Въча“, който пък ще снабди града с качествена и евтина питейна вода от Родопите. Към този проект също имам личен принос с работата си като областен управител. Що се отнася до финансирането, мисля че за всички е ясно – откакто е в управлението, ГЕРБ показа, че намира най-добрите начини за финансиране на важните инфраструктурни проекти. За 10 години в България построихме пет-шест пъти повече магистрали отколкото в предишните 6 десетилетия.Пътната инфраструктура във всички български градове е значително подобрена. Това се отнася в голяма степен за Пловдив – спомнете си как изглеждаха ул. „Гладстон“, бул. „Руски“ или „Шести септември“ преди 2009 г. и какви са сега. Инфраструктурата на града е значително променена. Пловдив днес е по-удобен за майките, за децата и за възрастните хора. Когато има добри идеи, пари винаги се намират. Видяхте как се промениха зоната около река Марица и квартала източно от Стария град със средствата по програма „Региони в растеж“ с новите улици и тротоари.
Славчо Атанасов – НФСБ/ВМРО: Ремонтираме основни артерии във всички райони на Пловдив, правим нови връзки между тях
Стратегическата инфраструктура, от която зависи ежедневието на града, трябва да се развива независимо от всичко, това са проекти, които не можеш да спреш или да изоставиш. В нашия мандат ние се съобразявахме с тази философия, направихме втори мост и ремонтирахме стария на „Герджика“, ремонтирахме „Адата“ и Асеновградския надлез, изпълнихме булевард „България“, направихме и разширихме булевард „Източен“, тоест развивахме стратегическата инфраструктура, благодарение на която движението е в рамките на нормалното. И си планирахме така ремонтите, че никога не сме затапвали града, както е сега. Вечната тема за „Модър - Царевец“ можеше отдавна да сме я забравили, още в моя мандат направихме проект, имаше и средства да се започне – бяхме подсигурили пълното финансиране в размер на 14 млн. лв. Връзката между районите ще олекоти значително трафика, такава връзка е необходима между „Западен“ и „Южен“, също така и между „Южен“ и „Тракия“.
Разделили сме обектите по райони: В район „Централен“ - разширението на бул. „В. Априлов“ от бул. „Шести септември“ до бул. „Пещерско шосе“. Кръговото кръстовище на бул. „Шести септември“ и бул. „В. Априлов“. Мостът над река Марица и реконструкцията на бул. „Копривщица“. Ремонтът на ул. „Иван Вазов“, улиците в Тютюневия град. Многоетажните паркинги на ул. „ 4 януари” и ул. „Л. Каравелов“. В район „Северен“ - Разширението на бул. „Голямоконарско шосе“, ремонтът на бул. „Марица- север“, на бул. „Рогошко шосе“, на бул. „Дунав“ от колелото до бул. „Северен“. В район „Западен“ - разширението на „Пещерско шосе“, ремонтът и разширението на ул. „Царевец“, на бул. „Хаджи Димитър“, продължението на бул. „Свобода“. В район „Източен“ - цялата зона на Гладно поле. В район „Тракия“ - надлезът над жп ареала, свързващ ул. „Цар Симеон“ с „Кукленско шосе“, продължението на бул. „Санкт Петербург“ до колелото, продължението на ул. „Цар Симеон“ до колелото. В район „Южен“ - продължението на бул. „Македония“, ремонтът на ул. „Даме Груев“, на ул. „Кукуш“, разширението на бул. „Ал. Стамболийски“, второто платно на „Коматевско шосе“, пробивът под Централна гара.
Това е много сериозна инвестиционна програма, която може да се случи само по един начин – общината ще вложи собствени средства, които по принцип са ограничени, за конкретни обекти ще изтегли разумен и добре премерен заем, ще се привличат средства по европейските програми, където това е възможно и ще се вземат пари от държавата.
Николай Радев – БСП: Искаме надлез над гарата, без да се събаря Бетонния мост, акцент ще са вътрешнокварталните улици и паркинги
В изпълнението на бюджета за 2019г. очаквам сериозен дефицит и неизплатени задължения към фирми,които извършват ремонти на различни обекти в Пловдив. Това силно ще затрудни изпълнението на нови инфраструктурни проекти. Въпреки това е задължително чрез строга финансова дисциплина да бъдат осигурени средства за участието на Общината във водния проект. След гласуването от Общинския съвет за изграждане на пробива под Централна гара и бутането на бетонния мост като кмет на Пловдив ще спра изпълнението на събарянето на моста докато не се изпълни построяването на подлеза. В противен случай район Южен ще се окаже със силно затруднена комуникация с останалите райони на града. Ще проведа нови разговори с Националната агенция за железопътна инфраструктура за търсене на други възможности, включително изграждане на нов надлез вместо пробив под гарата. Като приоритет в моята програма ще бъде ремонтът на вътрешнокварталните улици и междублокови паркинги. Наред с обещаваните от всеки кандидат за кмет Царевец – Модър, нов мост над река Марица, връзката на район Южен с Асеновградско шосе и други. Считам, че два нови проекта биха облекчили сериозно транспортният хаос в града, това са:
1.Проектиране и изграждане на връзка между Асеновградско шосе и Околовръсното започващо от бул. Цариградско шосе – нов път, който да бъде изграден от източната страна на жп линията
2.Нов път, свързващ кв. Прослав с Коматевско шосе, разположен от южната страна на жп линията София – Пловдив
Както посочих по-горе за намиране на средства за част от инфраструктурните проекти Община Пловдив трябва да спазва много строга финансова дисциплина и да подсигури пари за вътрешнокватралните улици, Водния проект и проектирането на големите инфраструктурни обекти. С тези проекти да кандидатства за финансиране от републиканския бюджет и държавни европейски програми. Те ще бъдат финансирани, ако са добре мотивирани и разработени. Време е да спрем лъжата, че кметът трябва да е от управляващата държавата партия, за да бъдат финансирани идеите му. Чаканият „златен дъжд” над Пловдив през последните 8 години така и не заваля.
Георги Колев – ЗС „Александър Стамболийски”: Трябват нови връзки между районите, но най-важно е Пловдив да бъде град за хората
На първо място е връзката „Модър – Царевец“, за която се говори от твърде много години без реален практически напредък. Абсурдно е съседни райони като „Западен“ и „Южен“ да нямат пряка връзка и единственият директен път между тях да е Коматевският възел, който всъщност е на границата на „Западен“ с „Централен“. Община Пловдив вече похарчи доста пари за отчуждаване, така че сега е времето да се прегледат условията на вече провалената обществена поръчка. Дори и новата поръчка с отпадналите ВиК дейности, трябва да се преосмисли добре, иначе отново ще имаме провал, а топката ще се прехвърля постоянно.
При това реална част от тях трябва да бъде заделена още в бюджета за 2020 г. - една от причините за провала на първия конкурс беше, че от предвидените общо 12 млн. лв. в бюджета за 2019-а беше наличен едва 1 милион. Няма фирми, които да са готови да строят, инвестирайки собствени средства, и после да си чакат парите от общината. Ако няма вариант за финансиране от държавата или по европейски проекти – би следвало бюджетът на Пловдив да се структурира така в капиталовата му част – решава се, че проектът „Модър – Царевец“ е приоритетен, и за него се отпускат средства в една, максимум в две бюджетни години. След това се финансира следващият приоритет и т. н. Впрочем, това гарантира и че важни пътни съоръжения няма да бъдат разкопани едновременно, а хората да се питат къде раздават крилата. Други важни обекти са съдбата на Бетонния мост, за чието запазване трябва да се намери вариант – задължително.
Направата на свързаност между основните булеварди е именно нещото, което ще облекчи значително движението в града. В същото време трябва да се помисли и за повече кръгови движения по кръстовищата, които доказано влияят добре на трафика и предвижването.
Продължението на бул. „Свобода” е от изключително важно значение за район „Западен”, това ще разтовари движението по „Пещерско шосе”. Районът се застроява изключително интензивно, като движението ще става все по-натоварено.
И тъй като инфраструктурата не е само улици и булеварди, трябва да се действа и за знакови за Пловдив зони като Тютюневия град и целия район около улиците „Велико Търново” и „Иван Вазов”. 3 години след пожара в тютюневите складове гледката е все така зловеща, а зоната може да се превърне в привлекателен градски център, както това се случи с „Капана“, но с акцент върху бизнеса. Опожарените тютюневи складове са частни, но Общината трябва да започне преговори със собствениците им и да потърси приемлив и за двете страни вариант.
Идеята ни е Пловдив да става все по-приветлив, да бъде град на хората, на своите граждани, местата за отдих и забавления, да отговорят на нуждите на всички възрасти, да бъдат атрактивни и за гостите на града.
Река Марица е богатство, което малко европейски градове могат да се похвалят, че имат. Ако тази река бъде урбанизирана по начин, по който ние предлагаме, тя ще се превърне в най-голямата рекреационна зона на града. Тя ще обхване огромен инвеститорски интерес, ще отвори хиляди работни места за огромен обем от време. Това са хиляди декари земя, които при правилна организация, могат да се превърнат в прекрасна зона за рекреация – велоалеи, детски площадки, заведения, детски центрове и всякакъв вид атракции, които биха могли да държат пловдивчани в централната зона без да се натоварва градът с 365 дни заетост.
Дани Каназирева – „Съюз за Пловдив”: Пловдив има крещяща нужда от разширяване на надземната и подземна инфраструктура
Пловдив има крещяща нужда от разширяване на надземната и подземна инфраструктура – това са основно улици и канализация.
Градът ни е пълен с улици, които се ремонтират през кратки периоди от време. Обществените поръчки се подготвят на коляно в бързането да се усвоят милиони чрез асфалтиране на възлови булеварди и улици. В резултат на тази политика често се стига до очевадни грешки и пилеене на бюджетни средства. Парите изтичат заради липсата на ясна и обективна картина на състоянието на подземните комуникации, както и на координация между институциите. Така първо се слага асфалтът, после той се разбива, за да се сложи отново. Всичко това увеличава страшно много разходите за поддръжка на улици. Когато няма сериозно дългосрочно планиране, парите никога няма да ни стигат.
Пловдивчани са губещи от всичко това. В Пловдив все още няма нито едно ново кръстовище на две нива, докато София всяка година открива по едно. Пловдив си остава със старите булеварди и тесни улици, с разбита настилка не само в периферията, но и в центъра, с амортизирана водопроводна и канализационна мрежа. За мен от първостепенно значение е да се промени подхода в изпълнение на проектите.
Относно проектите, с които ще започнем, на първо място - пробива на Водната палата. Колелото на Водната палата създава огромни задръствания, превърна моста на река Марица в паркинг. Категорично няма европейски град в центъра, на който да минава река и двата успоредни булеварда да не бъдат скоростни за бързо изнасяне без светофари. При нас всичко е обратно, така че смятам, че този тупик там най-после трябва да бъде решен с изграждането на автомобилен подлез, тоест кръстовище на две нива успоредно с булевард „Марица-север“, който в момента представлява, за огромно съжаление, една квартална уличка, която е непроходима за автомобили. Това е недопустимо за центъра на Пловдив. В район „Южен“ инфраструктурата е в плачевно състояние, а това вече е най-големият район. Трябва задължително да се започне от ул. „Даме Груев“ и бул. „Александър Стамболийски“, който е превърнат в селски път, а натоварването е огромно, както и с продължение на бул. „Македония“, която е основна пътна артерия. Довършване на проекта за разширение на Коматевско шосе, също така в „Западен“ продължението на бул. „Свобода“ до ул. „Рай“ и връзката с бул. „6-ти Септември“ – това е един от районите, който непрекъснато расте и строителството е с много бързи темпове, а инфраструктурата не е пригодна за ползване и изграждане на дългоочаквания проект „Модър – Царевец“ - и днес районите „Западен“ и „Южен“ продължават да нямат пряка връзка. Има много проекти, но това са основните, с които аз лично бих започнала още следващата година. Бюджетните средства в Община Пловдив са достатъчни ако бъдат управлявани целесъобразно и без завишаване на цените с цел големи комисионни.
Не можем да говорим за липса на финансови средства, при положение, че шофьорите плащат над 20 млн. данък МПС. Това за един мандат са 80 милиона. Ако тези пари се реинвестират в подобряване на услугата, както е и справедливо, тези пари ще са достатъчни за изграждането и реализирането на една много сериозна стратегия за развитието на инфраструктурата в града. Така че оправдание, че няма пари аз не приемам. Пари има въпросът е как се харчат и колко компетентно се управляват и какво качество и темпове се изисква при възлагането на ремонтите.
Николай Бухалов – „Кауза Пловдив”: Трябва да се преодолеят жп релсите с нови подлези, надлези и естакади
Мога да изброя няколко обекта, които са от първостепенно значение за жителите на Пловдив: довършване ремонта на Коматевско шосе при изхода на бул. „Христо Ботев”; реконструкция на бул. „Марица-север” и едновременно с това изграждане на паркоместа; изграждане на нов надлез между районите „Южен” и „Тракия”, който да свърже бул. „Ал. Стамболийски” и ул. „Цар Симеон” ( от въртящия мотокар). Смятам, че в следващия мандат може да се направят няколко кръстовища за разминаване на две нива, което ще доведе до облекчаване на трафика. Важен проект е повдигане на ЖП линията по бул. „Копривщица” като така ще се „отпушат” булевардите Пещерско шосе, „Свобода” и „Шести септември”. Ще изградим новия мост над река Марица като продължение на бул. „Копривщица”. Ще работим и за социализиране на коритото на река Марица.
За облекчаване на трафика в града ще помогне удвояването с по 2 ленти в едната посока на Околовръстното шосе в участъка от Пазарджишко до Асеновградско шосе.
Атанас Костов - "Демократична България": Нови пътни връзки и мост над Марица са приоритет, пари има, ако се използват разумно
От първостепенно значение за развитието на Пловдив са реализацията на Южен обходен колектор, Водният цикъл и Южната тангента. Но и от особена важност са изграждането на градските връзки с Околовръстния път.
В нашата програма с приоритет са проектите за:
-бул. „Марица-Север”, като непрекъсната пътна артерия, която осигурява бързо придвижване.
-Бул. „Копривщица”, тъй като това е най-важната западна връзка между севера и юга в Пловдив. В т.ч. като част от този проект разглеждаме и изграждането на нов мост /до влаковия/ над река Марица.
-Разширението на бул. „Ал. Стамболийски” е от ключово значение, за да се реши проблемът с голямата му натовареност и съответно ще се подобри транспортната връзка с икономическа зона Тракия.
-Пътните артерии, които осигуряват свързаност с Околовръстния път.
-Реконструкция на цялото трасе на източната тангента и реконструкция на моста на Адата, поради неговата конструктивна амортизация.
-Изграждане на Южната тангента, която свърза кв.”Хр. Смирненски” и Сточна гара. Това ще разтовари в огромна степен бул. „Христо Ботев”, където се намират гарата и проектът за нов мол.
Властта непрестанно твърди, че няма пари. Ние казваме, че пари има. Просто много се краде.В рамките на два управленски мандата, при условие, че не се краде и се харчи ефективно, ние заявяваме готовност да реализираме горепосочените проекти със средства от общинския бюджет.