След филма "Ботев" на Максим Генчев, сериалът "Войната на буквите" по романа на писателката Людмила Филипова снощи тръгна по БНТ. Филмът разказва за края на управлението на Симеон Велики, съперничеството между синовете му Петър и Баян (Боян Магесника), родени от различни майки, византийското влияние в Преслав, появата на богомилството, мистицизма на "изгубените древни български букви" и др. Сериалът няма претенции да е исторически достоверен, но репликите от типа "Ти слънчасал ли си?”, “Май сме се засичали някъде”, "Ти си бил голям смешник", "Ще си стоиш на задника" или бодрото “Охо, здравей”, с който българският княз поздравява внучката на византийския император, може и да впечатлят учениците / които едва ли ще гледат филма/, но със сигурност ще подразнят по-възрастните зрители.
Както се очаква, на фона на спомените за историческите мега продукции , правени от българското кино, филмът се приема с огромна доза скептицизъм. А коментарите в социалните мрежи са съсипващи.
Уважаеми българи - ако все още се смятате такива по съзнание - виждате следващата, поредна "велика " писателка на български исторически романи! Тя съответно в съответните й публични изяви, пози , облекла - е българка. Нейното публично излагане се нарича - роман " Войната на буквите". Въображението на тази писателка се движи от моминските й сцени из Парка на свободата до к_р_е_в_а_т_н_и_т_е й гимнастики на средната й възраст. Всичко е обосновано авторитетно като българска царска история. Вероятно самата авторка визуално, поведенчески и мисловно се припокрива като настояща столична примадона - царица! Нищо повече не може да се каже за един пасквил, в който българската история е сведена до ежедневието на все повече уголемяващата се тълпа от олекотена мозъчна мисъл, която с животински инстинкт се нахвърля върху темата, а именно българската история! Всичко се свежда до способността на днешната млада и средна възраст, която освободена демократично от трудови навици, си въобразява, че писането е почти уличен проблем, както се изливат уличните приказки, а историята е най-плодоносното обработвано поле. Българската история се разпъва на кръст! Едни теглят на изток, други теглят на запад, трети спокойно разтеглят на север и т.н. Имам предвид последната гавра с българската история, която е сътворена от появилата се като бурен в житна нива - "историчка" писателката Людмила Филипова и "сценаристите" на филма Теодора Маркова, Невена Кертова и Георги Иванов.
Драги българи, както виждате, аз Ви цитирах извънредно известните Ви публични имена на български "творци", които по същия Максимгенчов маниер са преценили себе си като велики творци на български исторически измислици. Филмът е направен по стандарта на "GAME OF TRONS" : крещене, разголване, чукане, конфликтни сцени и т.н. Историческите образи са днешните КАФЕНДЖИЙСКИ ДЪЛГОКОСИ ОБРАЗИ С ПОВЕДЕНИЕ НА ТОКУЩО ИЗПИТИ СТОТИНА ГРАМА АЛКОХОЛ И ИЗПУШЕНА ЦИГАРА! Гневни, не на себе си и представящи с хъс, който прилагат в ежедневните си разговори ,срещи и конфликти. Българската история в последните 10 години представлява изключително поле на "разработване", "разбулване" и ОПОРОЧАВАНЕ С ИВЪНРЕДНО ПРИМИТИВНАТА ПРЕДСТАВА НА СЦЕНАРИСТИ, ИЗПЪЛНИТЕЛИ, РЕЖИСЬОРИ, ИСТОРИЦИ - КОНСУЛТАНТИ, АРХЕОЛОЗИ И ПИСАТЕЛИ, КОИТО С МЪТНИ ГЛАВИ В КАФЕНЕТАТА И ДОМОВЕТЕ СИ ИМАТ САМО ЕДНА ПРЕДСТАВА, ЧЕ ИСТОРИЯТА Е ТОВА, КОЕТО Е ТЕХНИЯ ЖИВОТ ДНЕС! НИТО ЕДИН ОТ АРТИСТИТЕ НЕ МОЖЕ ДА ИЗЛЕЗЕ ОТ ЕЖЕДНЕВНОТО СИ ПОВЕДЕНИЕ, ЖЕСТОВЕ , МИМИКИ! ОБЕЗАТЕЛНО Е НАПРАВЕНА ЛЮБИМАТА СЦЕНА ДА СЕ ПОТОПЯТ ВЪВ ВАНА ГОЛИ СЪС СУХА КОСА , КОЕТО ПРЕДСТАВЛЯВА В СЪЗНАНИЕТО НА ДНЕШНИТЕ ВЕЛИКИ БЪЛГАРСКИ - ХОЛИВУДСКИ РЕЖИСЬОРИ, ЧЕ Е ВИСША ФОРМА НА ЛЮБОВ! - ТЪЖНО, СКВЕРНО, ТРАГИЧНО! НИВОТО НА МИСЛЕНЕ Е ОСКОТЯЛО! ЗА ТОЗИ ПАСКВИЛ ЗА БЪЛГАРСКАТА ИСТОРИЯ МОЖЕ ДА СЕ КАЖЕ СЛЕДНОТО - ОБРАЗЪТ НА СИМЕОН ПРЕДСТАВЛЯВА ЕДИН ДНЕШЕН КЛОШАР, КОЙТО Е УСПЯЛ ДА СЕ НАХРАНИ ДОБРЕ, ДА СИ ИЗМИЕ ЛИЦЕТО, НО МУ ЛИПСВА ГРЕБЕН! ПОВЕДЕНИЕТО НА СИМЕОН СЪОТВЕТНО Е ЗВЕРСКО КЪМ СИНА СИ, КОЕТО ТОЙ ЗАПЛАШВА С УБИЙСТВА, А "ВЕЛИКАТА" АКТРИСА - ДУХОВНИКОВА ИЗЖИВЯВА СВОИТЕ ЛИЧНИ СЦЕНИ НА БЛЪСКАНЕ С ЮМРУЦИ И СТРЕЛКАЩИ ПОГЛЕДИ КЪМ СИМЕОН. НАИСТИНА Е ВЕЛИКА БОЖИЯТА ДАРБА ДА СИ ВЪОБРАЗЯВАШ, ЧЕ СИ АКТЬОР И СЦЕНАРИСТ!... РЕЗУЛТАТИТЕ СА ТВОРБИ НА ПРИМА ВИСТА БЕЗ НИКАКВИ КРИТЕРИИ…
Нидал Алгафари, продуцент
вчера с нетърпение очаквах много добре рекламирания нов сериал "Войната на буквите". Опаковката - тийзърът - му беше много, много добра. Впечатляващо добра. Макар да очаквах сериал, изграден чрез филмови способи, приех и телевизионната театрална форма. Бях изненадан от няколко много фрапиращи неточности, въпреки консултациите на видни историци. "Всичко ще фръкне във въздуха" е израз - метафора, която не е била позната в този исторически период. "Програмата ми" - изказано от един от героите, е също странна за периода от тогиз. Сцената с конфискацията на кравата, реакцията на двете жени беше толкова нелепа и странна, че останах с усещането, че им е все тая на двете жени. Физическите сблъсъци между героите, бяха на пародийно ниво. Сцената със съветниците на Симеон в началото се повтори и след пристигането на царя. Актьорите подредени абсурдно, не помръдваха, всеки вглъбен по Станиславски в своя си свят. Диалозите бяха на съвременници на 19-20 век, сякаш българският не се е променил с нещо от тогава. Дворецът на Симеон Велики бе обзаведен с няколко кожи тук там без никаква пищност.
Константинопол, улици, пазари, дворец и Мангурската школа бяха показани като село с малко тържище.
Приемам тази телевизионен театър, като добро постижение за упражнение на студент, трети курс в НАТФИЗ.
За пореден път е видно, че да пресъздадеш епоха е трудна задача. Нужни са много средства финансови, интелектуални, занаятчийски и най-вече сценарни.
ЯЗЪК!
Стилиян Дамянов
Снощи изгледах Войната на буквите/War of Letters TV series веднъж, после си го върнах и го гледах втори път. Изтичах и звъннах на Сашо комшията и го изгледахме заедно. Някак не ми се стори достатъчно и хукнах към Angel и неговия Дон Домат. В пицарията още не са си прибрали видеостената от световното и му се насладихме с клиентите и персонала... даже миячката Тотка пророни сълза в края...
Българска национална телевизия. БНТ еволюира... не, не се майтапя.
Ако под развитие се разбира да подражава на известните стрийминг платформи, които не се съобразяват със сорса, а бълват плява на талази...
Ей го Нетфликс представя епичните фигури от книгите на Сапковски като гейове - няма лошо...
Амазон пък хвана и разджурка цялата толкинова Средна земя - то не са черни хобити, черни елфи... това да му бяха само кусурите....
Та и нашата родна продукция се бута „барабар Петко с мъжете“...
Хубаво, от къде да знаят, че през 9-ти век шах няма как да са играли по нашите земи... никъде не са играли баш такъв по това време... нали сме "Булгар! Булгар!" - все сме 5-6 века напред.
Ама от де им хрумна да изкарат Симеон невротична лелка, която е загорила мусаката. Ако не си кротне нервите в следващите епизоди, няма как да устиска до обсадата на Цариград.
Дори няма да зачеквам темата за балираната слама. Явно това е изчезнала тракийска технология...
А пресъздадената българската реч от този период направо гали слуха... при мен даже достигна до по-дълбоко - погали ми небцето и почна да ми се повдига.
„Май сме се засичали някъде?“
„Леко, слънчасал ли си, какво...“
„Изчезвайте!“
„Ти си бил голям смешник!“
Положителното... може би, че Донков не го видяхме гол...
А, да... и краварката от Водица е... в долния ляв ъгъл!
Крис Петков
" Войната на буквите" или
На война за езика ни !
След Максимгенчевите изстъпления и мащабната реклама по БНТ, на тръни изгледах първата серия от "Войната на буквите". Засега е прилично, като сценография и режисура струва ми се, но дразнещо нелепо се лее днешния лигав софийски разговорен сленг, от устата на книжовния Симеон и свитата му, гарниран с модерни чуждици при това.
Пепа Петрова
Цар Симеон говори като софийски тарикат в новия сериал Войната на буквите
Новият исторически филм “Войната на буквите” по БНТ е далеч по-добре от Максимгенчевите изстъпления. Прилично като сценография и режисура. Актьорският състав е възможно най-добър за България…
Но
Слушайки актьорите, се озовах на Кравай или Магурата- нелепо е да се лее лигав разговорен софийски сленг от устата на книжовния Симеон и свитата му. Очаквах всеки момент цар Симеон да каже: Скивай, копеле, сеа!
Хелоу! Използват се и много модерни чуждици, залегнали в българския през последните години. А да не говорим, че няма как да бъде произнесена реплика през 10-ти век: Ти слънчасал ли си?
Айде с повече усет към детайлите, когато снимате средновековен исторически филми от X век!
Нали на повечето от актьорите от филма учител им беше Стефан Данаилов?! Тогава къде се къса нишкат? Нито един от артистите не може да излезе от ежедневното си поведение.
Този филм ме кара да намразя Цар Симеон, на когото се възхищавам от дете.
Георги Цапков
Направих си експеримент:
Веднага след българския исторически сериал "Войната на буквите" пуснах епизод от продължението на "Викингите" - отново исторически сериал от същия исторически период ...
Първият (българският) сериал ще мине, ще отмине и ще бъде забравен завинаги.
Вторият Светът ще го гледа дълго време, ще се възхищава на характери, на гледки, на екзотични прически, на музика, на оръжия и костюми, ще научава факти (макар и често пъти художествено украсени) като накрая той, Светът - зрител ще бъде убеден, че викингите са сериозен цивилизационен фактор за Средновековна Европа!
(Което е и истина)
.
Ако ние българите имаме претенциите, което също не е без основание, да се смятаме за цивилизационен фактор именно заради Буквите - нещата с този филм са много зле...
.
Та за българския сериал (филми):
Добре би било като се прави българско кино, то поне малко да се доближава до Големите.
Иначе по-добре нищо да не се прави, защото отново остава горчивия послевкус за "едни усвоени пари" ...
Руси Патронов
Благодарение на новия филм "Войната на буквите" за пръв път разбрах, че:
- Царският двор на Цар Симеон е бил пълен с гейове и леки жени
- Цар Симеон говорил с истеричен изменчив тон
- Цар Симеон е искал да скопи сина си
- Цар Симеон е говорил като в сапунен сериал - с мъгляви предположения - и всеки е можел да му възрази, без да се страхува за езика си и за главата си
- Жените през 10 век са имали повече права от мъжете
- Цар Симеон си е имал джакузи и се е топкал гол в него с гола жена
Слави Георгиев
Малко среднощен хейт.
Поредната боза на българския филмов небосклон. Лош актьорски подбор, слаба актьорска игра, отвратителни реплики, характерни за 21в. Някои от актьорите, са абонати за какъвто и да е сериал. По никакъв начин не е пресъздаден духа на времето. Симеон представен като истерик, оставам на страна, че в 927г. гони 70-така и няма как да подскача като младо пиле. Царицата зла и вероятно еблива (с брат си, много тъпо взаимстване от Гейм ъф троунс). Синовете на Симеон са 4 (+2 неизвестни момчета или момичета). Глаголицата е представена като забранена азбука, а тя не е, действа си свободно и паралелно с кирилицата. Боилския съвет, някви страхливи младоци. Двора, изцяло взаимстван от англо-френските средновековни филми, мишената беше ултра смешна. Царската маса за хранене, директно извадена от преоценени мебели на "Виденов". Предполагам, че Кошлука е направил услуга на внучката на Гриша Филипов, да филмира по нейния сценарий, който се очертава отвратително слаб. Като искат да правят филм за Симеон, да бяха направили конкурс, тук очевидно е услуга. Среден 3 за 1 епизод.
...
Страх ме е да гледам нататък...