Театралите в Унгария: Спектакълът „Одисей” е изумителен, изумителна е и трупата
„Изумителен лирически драматизъм, изумителна театрална трупа”. С тези думи директорът на Александрийски театър в Санкт Петербург Валерий Фокин аплодира спектакъла „Одисей”, който откри един от най-авторитетните европейски фестивали – MITEM, в Будапеща.
Фокин в момента поставя на сцената на Националния театър в унгарската столица.
Фестивалният директор на MITEM Атила Виднянски нарече спектакъла “Одисей” най-запомнящото откриване и разкри, че от октомври екипът на Диана Добрева ще започне работа по проект в Националния театър на Будапеща.
„Потресен съм”, лаконичен бе арт директорът на Словенския национален театър в Марибор Сашо Поповски, който е проявил желание да гостува в Пловдив по време на есенния фестивал „Сцена на кръстопът”, за да гледа новото премиерно представление на Диана Добрева и колегите ѝ – „Без кръв”.
Емоциите от гостуването на Пловдивския театър на MITEM обобщи актрисата Габриела Хаджикостова, която от години живее и твори в Будапеща.
„Влизам в ролята си човек, който докладва какво се случва след спектакъла на Диана Добрева и Пловдивския театър на международния престижен театрален фестивал MITEM в Будапеща, който беше открит със спектакъла им "Одисей". На самата среща разговор с публиката след спектакъла (аз такова многочислено присъствие не съм виждала до сега на тези разговори) прозвуча, че това е най-запомнящото се и въздействащо откриване на този фестивал от основаването му. А до тук са се изредили светила в световния театър.
Много от зрителите бяха разплакани, притихнали, замислени, провокирани от видяното, търсещи развълнувано отговор на много въпроси, спорещи по колоарите, взаимно прекъсващи се бързайки да намерят изказ за преживяното. И да свeрят часовниците си.
От снощи валят съобщения на месинджъра ми от колеги актьори, режисьори драматурзи, зрители, които ме познават, за да благодарят. За многопластието в спектакъла, благодарение, на което са преживели нещо, което отдавна не са. За атакуването на всичките им сетива.
Благодаря, Диана! Благодаря на целия творчески екип и на всички участвали в процеса”, разказа тя.
Думите ѝ се потвърждават и от видеа, от които става ясно, че публиката в салона – над 650 зрители, са възнаградили трупата на Пловдивския театър с така наречените „железни аплодисменти” – аплаузи в удивителен синхрон, които променят ритъма си. Нещо, което правят традиционно, когато искат да изразят абсолютното си възхищение и уважение към артистите на сцената.
Огромният успех и признание идват в година, когато MITEM предлага една изключително сериозна програма на творци като Римас Туминас, Ян Фабр, Теодорос Терзопулос и Алесандро Сера, които имат световната премиера на най-новите си продукции в Будапеща. Испанският драматург Хуан Майорга дебютира в Будапеща като режисьор на собствената си пиеса.
Фестивалният директор на MITEM Атила Виднянски отличи Диана Добрева и директора на Пловдивския театър със специални плакети.
С поредното признание Добрева се утвърждава като едно от ярките имена сред европейските режисьори. Само за няколко години тя и екипът ѝ сътвориха спектакли, които спечелиха призове на престижни фестивали в японския град Шизуока („Калигула”), Световната театрална олимпиада в Унгария („Коприна”), „Стоби” в Република Северна Македония („Одисей”).
Четири месеца сериозна подготовка стоят зад поредното признание на MITEM – тежката логистика с няколко камиона, уточняване на всички технически детайли заради сложната сценография и осветление, застраховането на всичко (костюми, декор и др.), транспорт на трупа и технически служби.
„Участието на такива авторитетни форуми като MITEM показа за пореден път колко много можем да направим. Пловдив е разположен на удивителен театрален кръстопът. Постигнахме много за 2-3 години заедно, но трябва да запазим тази инерция, да надграждаме. Пловдив и театърът в града трябва да вървят заедно напред, да направим нещо голямо. Да създаваме световен театър, но и да привличаме туристи тук”, каза драматургът на Пловдивския театър Александър Секулов. Той не скри вълнението си от множеството комплименти и високата оценка на театралната гилдия и публиката в Унгария.