Стайко Мурджев: „Слава!” отправя послание, че правим изкуство не за да бъдем съдени, а за да бъдем обичани

  • от Мария Луцова
  • 19:29, 11.09.2019

Едно забавяне на авторски права и стремежът на Пловдивския театър да запази в общ проект вече създаден екип стоят зад раждането на новия премиерен спектакъл „Слава! Истинската история на Флорънс Фостър Дженкинс”, който ще бъде представен на 12 септември от 19.30 часа в Камерната зала на Драматичния театър. Представлението е едно от акцентните събития в програмата на фестивала „Сцена на кръстопът” и екипът разкри детайли от процеса на работа по създаването му.

„Събрахме този екип за друг спектакъл, но уреждането на авторските права се забави. След много мои предложения и много откази от страна на директора на театъра Кръстю Кръстев,  извадих от чекмеджето си „Слава!”. Той прочете превода, който е дело на актрисата и наша колежка в театъра Маргита Гошева, и каза: „Това е нашата пиеса”. „Слава!” проследява една естравагантна история за най-лошата певица на света, но разказана от автора по един много елегантен начин”, каза режисьорът Стайко Мурджев.

Той подчерта, че макар да стъпва върху реално съществуващ човек, спектакълът не е документален и се движи в по ръба на комедийния жанр, защото основната цел на екипа е да влезе по-дълбоко.

„Посланието е, че ние правим изкуство не да бъдем съдени, а да бъдем обичани.  А още по-дълбоката истина е, че сме обречени да правим изкуство независимо какво казват хората за нас и в случая – за нашата героиня Флорънс Фостър Дженкинс”, каза още режисьорът.

Сценографът и автор на костюмите Боюкова призна, че това е едно от най-любимите й представления и макар че е трябвало да правят всички с висока скорост, се е получило нещо много интересно.  Спектакълът е поставен в една по-естетизирана среда, за да се движи между високоестетското и комедийното, а актрисите сменят по пет сценични тоалета.

„Да бъда част от този екип, бе предизвикателство – първо заради провокацията от режисьора Стайко Мурджев. Всеки от нас успя да претвори тази любов, която носи актьорът в себе си”, каза Ивана Папазова, която след като изигра дубльорката на Мария Калас в моноспектакъла „Глас”, сега се нагърбва с тежката задача да се превъплъти в образа на най-лошата певица на света. За да пее фалшиво, което се оказва също трудна задача, и помогнала вокалният консултант доц. Лилия Илиева.

Като истинска провокация и начин да излезе от рутината в театъра възприема ролята си и проф. Атанас Атанасов.  Той призна, че бягайки от тази рутина, отказва познати, рутинни роли.

"Благодарен съм, че  „Слава!” ме постави в ситуация дори и на физическо оцеляване.  Да си преподавател и да мотивираш младите колеги в Академията е трудно. Хубаво  е, особено важно е те да видят на сцена какво може техният преподавател. Започвам своя 40-и сезон на сцена и съм щастлив, че това се случва в този спектакъл и в този театър”, каза Атанасов.

Колежката му Елена Кабасакалова пък допълни , че като актриса на щат не може да избира ролите си и рядко се случва подобна провокация, споделена с колеги, с които репетициите се превръщат в един разговор: „Случва се веднъж на няколко години”, завърши тя.

А за задължителните аналогии с филмовите интерпретации на историята за най-лошо пеещата певица на света, Стайко Мурджев разкри, че ги е гледал, точно за да избяга от припокриване.

Как актьорите Ивана Папазова, Димитър Банчев, Атанас Атанасов, Мариана Йотова, Боряна Братоева, Елена Кабасакалова ще разкажат тази история, ще разберем утре в Камерната зала на театъра.