След гастрола в НТ “Иван Вазов“ Пловдивският театър тръгва по света

  • от Мария Луцова
  • 12:56, 06.02.2020

Успешното гостуване на „Одисей“ в Народния театър „Иван Вазов“ ни дава смелостта да мислим за това да пътуваме и в други български градове, а и в чужбина с представлението. С помощта на „Пловдив 2019“ и Министерство на културата работим за евентуален гастрол в Италия, каза директорът на Драматичния театър Кръстю Кръстев на специална пресконференция след двете изигравания на „Одисей“ в София. Той подчерта, че всички са любопитни да видят каква ще бъде реакцията на публика с друга театрална естетика.

Гостуването в Народния театър беше особена отговорност и с него завърши процесът в спектакъла „Одисей“. То бе проверка за нас, излизайки извън дома, в който представлението е създадено. С този процес се появява едно полезно отчуждение, не ти е толкова домашно всичко, каза Александър Секулов. Драматургът на Пловдивския театър не скри гордостта си от две постижения, случили се при гостуването на „Одисей“ в столицата.

Мой личен празник е това, което видях – как един млад 24-годишен човек може да излезе на сцената, в две поредни вечери, и да смаже претенциозната софийска публика. Виждал съм по-възрастни и опитни актьори, които се притесняват от сцената на Народния театър. Забележителна е и играта на тези 20-тина наши млади колеги и колежки, завършили НАТФИЗ преди година-две. Мнозина от тях до този момент са имали малки роли. А да се изправиш пред тази публика, е предизвикателство. Тя влиза в салона да гледа „Одисей“ с цялото бреме на едногодишното очакване и гледа настървено, каза Секулов.

Драматургът подчерта, че този спектакъл е доказателството, че не е възможно да се очакват резултати като този с „Одисей“, ако не се създадат условия за това. Условия да се извърви един дълъг процес. Процес, свързан с база, с финансиране, защото по време на подготовката му театърът е бил затворен за два месеца. Нещо, което никоя трупа у нас не може да си позволи по принцип.

Големият въпрос сега е оттук-нататък какво ще направи градът ни, Министерството на културата, ние в театъра с този продукт, който е достоен да бъде показан навсякъде посвета, каза още Александър Секулов.

Той даде за пример Еймунтас Некрошус: „Литва направи всичко възможно да популяризира работата на режисьора, да му създаде име на новатор по целия свят.“. Секулов допълни, че въпросът какво остава след Европейска столица на културата има точен отговор – създаденото. И посочи примери с достиженията и на Операта, и на Кукления театър с представления, които ще се играят и

Подчертаваме ви важната роля на града и Министерството на културата, защото пътуването на едно такова представление е изключително сложно и скъпо. Подготвяхме гастрола на „Одисей“ в София цели пет месеца – програмиране заедно с колегите от Народния театър, нагласяне според програмите на актьорите от трупата, подсигуряване на логистика. Три камиона бяха необходими за транспортирането на декорите. Техническите ни екипи – 50 човека, работиха 24 часа без прекъсване, да да ги вдигнат, да нагласят всички детайли. Наложи се да правим изцяло ново осветление, защото в българските театри няма синхронизирани технически параметри. Наложи се да играем с техни микрофони, отново защото са с различна система. В цялото това нещо ни помогнаха и колегите от Народния театър, разкри Кръстю Кръстев.

Той обяви новината, че Драматичен театър-Пловдив и Народен театър „Иван Вазов“ водят разговори за съвместен проект - проект между първия театър в България и националния театър на България.

На пресконференцията бе представен и филмът за спектакъла „Одисей“, дело на екипа на БНТ Пловдив.

Той е голяма радост за нас, защото е доказателството за колосалната енергия и огромния труд, който положи целият театър за създаването на „Одисей“. Така се превърна в едно от най-важните представления на Европейска столица на културата. Зад него стои прекрасен екип – благодаря на всички им, каза Кръстев. Работата по филма директорът на РТВЦ-Пловдив Десислава Шишманова определи като привилегия.

Имахме тази възможност да сме част от 1 изключителен процес. Да проследим небивалия възход на Пловдивския театър в последните години. Екипът създаде продукция, която прави така, че градът ни да бъде по-висок, каза Шишманова. Тя допълни, че документалният филм не е просто мейкинг на спектакъла, но показва едно вълнуващо пътуване на актьора Константин Еленков към Итака в търсене на отговор на въпроса защо митът за Одисей е толкова устойчив.

Първата премиера на филма „Одисей“ бе по БНТ1, но тази събота ще бъде излъчен отново и по БНТ1 от 17 ч.