Ще се провали ли България като домакин на 47-ата сесия на ЮНЕСКО?
Какво се случва с домакинството на София на 47-ата сесия на Комитета за световно наследство на ЮНЕСКО през 2025 г.? Това е въпросът, на който отговор търсят депутати от различни политически сили, от министъра на културата Мариан Бачев. Тревога за организационния процес изрази и медията ни в материал от 23 януари, в който осветли скандалите в борда на директорите на Националния дворец на културата - сградата, където би трябвало да протече официалната програма.
Решението България да поеме този изключително сериозен ангажимент бе на служебното правителство на Димитър Главчев с решение от 30 юли 2024 г. и бе подкрепено с декларация на всички парламентарни групи в Народното събрание.
До посочените дати за домакинството остават малко повече от 4 месеца, но в публичното пространство няма никаква информация какви стъпки са предприети. Ясно е, че форумът е огромно предизвикателство заради множеството участници в основната програма и съпътстващите събития. Изисква сериозна логистика - стиковане на министерствата на културата, на туризма, на вътрешните и външните работи, активно включване на службите, работа по посрещане на делегациите в различни градове. Организация на пътуванията до различни обекти недвижимо културно наследство в България, посрещане, настаняване, изпращане... Това са сериозни задачи с оглед на факта, че се очакват около 1500 делегати от 150 държави. Паралелно със сесията ще се провеждат и специализирани форуми и събития от различни държави.
В последното служебно правителство задача да се занимава с форума в Министерството на културата имаше зам.-министърът Калин Вельов. Той и до момента заема същата позиция, но по информация на медията ни и той, и колегата му Илко Ганев са с ограничени правомощия и на практика нямат особени възможности да действат. Това означава, че и МК не работи кой знае колко активно в организацията. Не е ясно кои са отговорните лица и в другите министерства, които неминуемо ще трябва да работят по организацията.
Най-неприятният сценарий би бил отказът на държавата ни да изпълни своя ангажимент. Тогава се задейства правило, според което домакин на събитието ще бъде Париж, където е централата на организацията. Но всички разходи по организацията отново поемат от България. Това би бил тежък репутационен удар върху страната ни.
В същото време ползите от такова събитие са значително по-важни и си струват усилието - повече видимост на страната ни в ЮНЕСКО, ефекти в сферата на туризма, запознаването на международната общност с недвижимото културно наследство на страната ни, възможността да се чуе експертизата на международни учени, контакти. Ето затова е важно да се дадат ясни отговори и да се посочат конкретните хора, които ще движат организационния процес.
Иначе ЮНЕСКО са си свършили работата и не само са посочени водещите държави по време на сесията в София, но и предварителен дневен ред. Ето как изглежда той:
ПРЕДВАРИТЕЛЕН ДНЕВЕН РЕД НА 47-ТА СЕСИЯ НА КОМИТЕТА ЗА СВЕТОВНО НАСЛЕДСТВО
НАЧАЛНА СЕСИЯ
1. Откриваща сесия.
2. Допускане на наблюдатели.
3. Приемане на дневния ред и графика.
ДОКЛАДИ
4. Доклад на докладчика от 46-ата сесия на Комитета за световно наследство (Ню Делхи, 2024 г.).
5. Доклади на Центъра за световно наследство и консултативните органи.
5A. Доклад на Центъра за световно наследство относно неговите дейности и изпълнението на решенията на Комитета за световно наследство.
5B. Доклади на консултативните органи.
5C. Доклад за напредъка по изпълнението на Стратегията за световното наследство в Африка.
5D. Доклад за напредъка по Конвенцията за световното наследство и устойчивото развитие.
5E. Доклад за напредъка по изпълнението на свързаните със световното наследство дейности за развиващите се малки островни държави (SIDS), включително Оперативната стратегия за SIDS 2023-2029 г. в контекста на световното наследство 2 центъра.
6A. Дейности за изграждане на капацитет, свързани със световното наследство и последващи действия във връзка със стратегията за изграждане на капацитет за световно наследство.
ПРОУЧВАНЕ НА СЪСТОЯНИЕТО НА КОНСЕРВАЦИЯ
7. Състояние на опазване на обекти на световното наследство.
7A. Състояние на опазване на обекти на световното наследство, вписани в Списък на световното наследство в опасност.
7B. Състояние на опазване на обекти на световното наследство, включени в списъка на световното наследство.
СЪЗДАВАНЕ НА СПИСЪКА НА СВЕТОВНОТО НАСЛЕДСТВО И НА СПИСЪКА НА СВЕТОВНОТО НАСЛЕДСТВО В ОПАСНОСТ
8. Процес на номиниране.
8A. Предварителни списъци, представени от държавите страни към 15 април 2025 г.
8B. Номинации за списъка на световното наследство.
8C. Актуализация на Списъка на световното наследство и на Списъка на световното наследство в опасност.
8D. Разяснения на границите на собствеността и зоните от държавите-страни.
8E. Приемане на ретроспективни изявления за изключителна универсална стойност .
ГЛОБАЛНА СТРАТЕГИЯ ЗА ПРЕДСТАВИТЕЛЕН, БАЛАНСИРАН И НАДЕЖДЕН СПИСЪК НА СВЕТОВНОТО НАСЛЕДСТВО
9. Глобална стратегия за представителен, балансиран и достоверен списък на световното наследство.
9A. Процес нагоре по веригата.
ПЕРИОДИЧНИ ОТЧЕТИ
10. Общ размисъл върху периодичното отчитане
МЕТОДИ И ИНСТРУМЕНТИ НА РАБОТА
11. Доклад на отворената работна група
ФИНАНСОВИ И АДМИНИСТРАТИВНИ ВЪПРОСИ
12. Международна помощ.
13. Доклад за изпълнението на бюджета за двугодишния период 2024-2025 г., Предложение за бюджет на Фонда за световно наследство за двугодишния период 2026-2027 г. и последващи действия към Решение.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНА СЕСИЯ
14. Разни въпроси.
15. Избор на председател, заместник-председатели и докладчик на 48-ата сесия на Комитета за световно наследство.
16. Предварителен дневен ред на 48-ата сесия на Комитета за световно наследство.
17. Приемане на решения.
18. Заключителна сесия.