Реставратори почистват графитите от паното на Енчо Пиронков
от Мария Луцова
Реставратори от Археологическия музей да почистят паното на художника Енчо Пиронков в подлеза на бул. „България“ и то да бъде демонтирано. Това е предложила на кмета Иван Тотев Снежана Фурнаджиева, председател на Дружеството на пловдивските художници.
След като вчера от монументалната творба на Пиронков бе свален нанесеният от неизвестни бояджии фасаген, сега предстои фино почистване, за да бъдат отстранени следите от вандализма на графитърите.
Въпреки че става дума за глазирана керамика, има опасност на места да поддаде, затова е необходима намесата на специалисти, уточни Фурнаджиева.
Успоредно с почистването на паното се водят разговори то да бъде демонтирано и поставено на друго място.
Говорихме с кмета паното да бъде почистено, реставрирано и демонтирано. За тази цел обаче Енчо Пиронков трябва да даде своето разрешение. При жив автор не можем сами да взимаме такива решения, каза Снежана Фурнаджиева пред PlovdivTime.
Тя е разговаряла с дъщерята на маестрото Вида Пиронкова, за да й обясни, че подлезът, където е творбата, е неохраняем, използва се рядко и винаги ще съществува риск да бъде увредена от вандали.
От Дружеството на пловдивските художници ще отправят запитване към районната администрация и за друга творба на маестро Енчо Пиронков – Кончето. Мозайката се намира в съседен подлез и също е изложена на риск от унищожение.
Мозайка на Енчо Пиронков в съседен подлез
Кметът Иван Тотев е съгласен, че най-сигурният начин да бъдат спасени двете творби е да бъдат демонтирани и експонирани в представителни сгради, където могат да бъдат видени, казва Снежана Фурнаджиева. Тя обаче уточни, че като всяка монументална творба, и тези на маестро Пиронков са създадени в съзвучие с архитектурната среда на двата подлеза. Затова има вероятност художникът да не одори подобна инициатива.
Случката с паното в подлеза на бул. „България“ накара обществеността да реагира и се оказа, че има и други произведения на изкуството в градска среда, които са пред унищожение.
Ще ми се Общината да преосмисли културното наследство от 60-те, 70-те и 80-те години на 20 век, коментира скулпторът Иван Тотев, който пръв сигнализира за унищожението на паното на маестро Пиронков.
Артисти и общественици припомниха, че графитите по склоновете на тепетата също са вандализъм и нарушават закона, тъй като пловдивските хълмове са природна забележителност по силата на закона.
В ужасно състояние е и сграфитото на Георги Божилов-Слона „Христо Г. Данов“ на ул „Съборна“ 2 в началото на Стария град.