Пловдивският театър създава международен културен център, изгражда 11 ателиета за гостуващи творци
Новият стар директор на Драматичния театър Кръстю Кръстев и екипът му си поставят амбициозни задачи, които да реализират в 4-годишния мандат.
„В момента сме към края на един успешен цикъл, но гледаме напред и знаем какво искаме и какво търсим. Поставили сме си задача театърът да се превърне в международен културен център, който ще бъде място за обмяна на идеи, на теми. Ще работим по различни концепции и естетики въз основа тези идеи и теми. Имаме комуникация с чужди творци и трупи. За целта ще трябва да създадем база, в която ще протичат тези процеси. Водили сме разговори още преди две години както с Министерство на културата, така и с Община Пловдив. Те са наясно с плановете ни. Тогава имахме натрупан солиден преходен остатък близо 2 млн. лв. и с тези средства можехме да стартираме процедурата по строителство, но пандемията спря всичко”, обяви Кръстю Кръстев и посочи, че точно тези мащабни проекти го карат да продължи с нов мандат.
От изготвения проект става ясно, че театърът ще се сдобие с 11 ателиета над Камерната зала, в които гостуващите творци ще могат да се настаняват.
„Искаме да направим трета зала, както и 11 ателиета, в които да се настаняват хората, участници в различните проекти. След шест-седем години съдебни битки успяхме да си върнем част от сградата, която до този момент не можехме да ползваме. Там ще създадем място, за да се премести администрацията. Освободените от администрацията помещения пък ще бъдат преустроени в ателиета за техническите служби. Искам да направим и още една репетиционна зала”, разказа още Кръстев.
Той допълни, че освен с Международния център, екипът му си е поставил и амбициозната задача да направи нещо като банка за млади режисьори, сценографи и драматурзи.
„Ние ще изберем пет пиеси, ще опитаме да съберем петима млади режисьори – студенти или такива, които вече са имали професионален дебют. Ще се опитаме в една конкурентна среда да им дадем възможност да поработят върху някоя от тези пиеси. Това ще продължи 10-20 дни. След това ще им дадем шанс да дебютират. Към тях да прикрепим пет млади сценографи. Така сформираме банка на талантливи млади творци. От повече от пет години с Александър Секулов мечтаем и за подобна банка за млади драматурзи”, каза Кръстев.
Промени се предвиждат и във формата на „Сцена на кръстопът”, на който е директор.
„Това сме си го говорили още със създателя на фестивала проф. Стефан Данаилов. Трябва да променим това „дойдоха, гледаха, продадоха билети”. Трябва да има съвсем друг контекст – „Сцена на кръстопът” да е среща на хора, които има какво да кажат, какво да обменят и как да го развият”, обясни Кръстев.
Зам.-кметът Пламен Панов го подкрепи и посочи, че има много потенциал в новите идеи на театъра и те могат да бъдат подкрепени и с други финансови механизми през Плана за възстановяване по отношение на художествените проекти и фестивала, и през Плана за интегрирано развитие, чрез който театърът ще може да бъде бенефициент по европейски програми за проектите си за ателие, зали и репетиционни.
Силна се очертава и художествената програма на Драматичния театър. В момента артистите от трупата репетират с Камен Донев и Атанас Атанасов две различни представления. В най-близко бъдеще в Пловдив ще постовят и Пламен Марков, Стайко Мурджев, Елица Йовчева, предвиден е и моноспектакълът „Старецът и морето” с участието на Красимир Ранков. В театъра ще работи и екипът на Диана Добрева, както и избраните от борсата млади режисьори.
„Предстои да влеем и свежа кръв в трупата. Ще обявим кастинг за млади актьори”, каза още Кръстю Кръстев.