Опера на бис! „Севилският бръснар“ оживява отново на древната сцена на Античния театър
Второто представление на дългоочакваната приемиера на „Севилският бръснар“ е на 27 август от 20.30 часа на древната сцена на Античен театър. Диригент е Павел Балев, режисьор е доц. Нина Найденова.
Искрящата музика на Росини по комедията на Бомарше оживява под палката на маестро Павел Балев, шеф-диригент на Филхармонията в Баден- Баден и Музикален директор на Театър Нордхаузен и Лоо-Оркестър Зондерсхаузен в Германия.
"Фигаро! Фигаро! Фигаро!"- известният рефрен на бръснаря от Севиля приветства публиката на Античния театър на може би най-известната и жизнерадостна комедия в операта, преливаща от любими за милиони хора арии, дуети и ансамбли.
Твърди се, че „Севилският бръснар“ е композиран само за тринадесет дни по едноименната пиеса на Пиер Бомарше, написана през 1775 година. Невероятно краткият срок, за който Джоакино Росини създава тази магична комедия, говори, че самият той е бил вдъхновен от музиката, избликнала изпод перото му и, че за самия него тя е била едно безкрайно забавление от първия до последния такт.
Севилският бръснар - Фигаро, е нает от граф Алмавива, за да му помогне да получи ръката на красивата Розина. По негов съвет графът се маскира като студент, войник и учител, опитвайки се да измами дон Бартоло, който строго бди над девойката. В крайна сметка Бартоло е надхитрен и поставен на колене от цялата невъобразима галимация, създадена от героите на сцената.
Самият Росини определя премиерата на „Севилския бръснар“, състояла се на 20 февруари 1816 година в римския театър Арджентина, като пълна катастрофа. Въпреки, че първоначално е озаглавил операта си „Алмавива”, за да я отличи от „Севилския бръснар“ на Джовани Паизиело, написана през 1782 година, поддръжниците на последния решително изразяват разочарованието си от дързостта на Росини да открадне сюжета на най-успешната опера на Паизиело и шумно освиркват изпълнителите на сцената.
Решил, че катастрофалният прием на операта се дължи на слабости в нея, Росини работи трескаво, за да внесе корекции и не присъства на втората й премиера. Този път представлението е истински триумф и много зрители отиват до дома на композитора, за да му съобщят новината и да го успокоят.
Ето и целия творчески екип, реализирал спектакъла:
Диригент – Павел Балев
Режисьор – Нина Найденова
Хореограф – Боряна Сечанова
Сценография - Елица Георгиева
Костюми – Николина Костова - Богданова
Диригент на хора – Драгомир Йосифов
Солисти:
Розина – Вера Гиргинова, Светлана Иванова
Доктор Бартоло – Евгений Арабаджиев
Граф Алмавива – Александър Баранов – гост
Фигаро – Свилен Николов
Фиорелло – Август Методиев
Базилио – Александър Носиков
Берта – Елена Чавдарова – Иса
Оркестър, Хор, Балет на Опера Пловдив.
Билети се продават в мрежата на Ивентим и онлайн, както и на касата в Дома на културата „Борис Христов“.
снимки: Александър Богдан Томпсън