Мистерия с летище Пловдив - държавата мълчи
от Благовест Андонов, TrafficNews.bg
Пълно затъмнение цари около намеренията на държавата за бъдещето на Летище Пловдив. Преди повече от 10 дни стана ясно, че китайците от НNA груп и фирмата, представлявана от Асен Василев, няма да подпишат концесионния договор. Министерството на транспорта не отговори на въпроса на репортера какво следва оттук нататък с Летище Пловдив, но отговор така и не дойде. Свързахме се и с ресорния пиар на институцията, за да попитаме дали има нещо ново около казуса. Той ни обясни, че все още ръководството на министерството не е взело решение, или поне не му е известно такова.
„Очакваме и ние решението, крайният срок за подписването на концесията бе преди две седмици. Най-вероятно ще вървим към процедурата с втория участник в конкурса. По същия начин стана и концесията на летищата във Варна и Бургас”, каза експертът по връзките с обществеността към Министерството на транспорта. Той уточни,че има и юридически казуси, които трябва да се изгладят. Очаква се в най-скоро време от МТ да обявят бъдещето на летището край Пловдив.
Според процедурата Летище Пловдив трябва да бъде дадена на втория класиран участник обединението между ПИМК и ТИЗ.
Въпреки че още след обявяването на победителя в процедурата имаше съмнение около дружеството, представлявано от бившия министър Асен Василев, редица клакьори обещаваха невиждани инвестиции и чудеса на пловдивското летище.
Докато това се случваше у нас, в западни авторитетни издания излизаха постоянно материали за HNA груп – как е натрупала дългове за милиарди, как разпродава масово активи, как започва разследване срещу компанията в редица държави и т.н. и т.н. Въпреки това всички чакаха да се случи китайското чудо в Пловдив.
Китайците дори дойдоха – група от азиатски икономически туристи, които обещаваха нови пътища, транспортни хъбове и десетки милиони евро инвестиции. В един момент обаче договорът увисна, като се поиска и отсрочка за неговото подписване. В крайна сметка Асен Василев излезе и каза „Китайците няма да подпишат договора за летището, тъй като не могат да се оправят с вътрешните си процедури“.
В момента топката е в ръцете на Министерството на транспорта, които трябва да решат дали да спазят концесионната процедура и да предложат летището на ПИМК и ТИЗ. За съжаление, цялото това време беше изгубено, а договорът вече можеше да бъде подписан, а там да се започне така необходимата рехабилитация. Не е ясно и дали за следващите месеци летището има бюджет за издръжката си, тъй като в плановете на държавата е било то да се вземе от новия концесионер.