Мечтата се сбъдва: Пловдивският театър представя мегаспектакъла “Одисей“
С най-добрата енергия, можене, тримесечен репетиционен труд с участието на над 250 човека Пловдивският театър потегля към най-голямо пътуване в най-новата си история тази вечер. В 19 часа на голяма сцена за първи път ще се завърти спектакълът „Одисей” – проект, който обединява усилията и целия потенциал на Драмата.
Проектът „Одисей” измина дълъг път. Започнахме да мислим за него още преди 5 години със Сашо Секулов. Бяха дълги 5 години на съмнения, падения, възходи, трудности, но и големи радости. Щастлив съм, защото „Одисей” е своеобразен рубикон за Драматичния театър. През него проверихме възможностите си, капацитета, моженето, ентусиазма. От много години не съм се чувствал така удовлетворен, защото сбъдването на тази мечта ни прави по-силни . Тя е толкова голяма и силна и заради факта, че се случи с помощта на много хора. За такъв проект трябват приятели и съмишленици, които вярват в идеята и са готови да помагат, каза директорът на театъра Кръстю Кръстев.
Той благодари за партньорството и финансовата подкрепа на фондация „Пловдив 2019” и на КЦМ 2000 Груп и подчерта, че „Одисей” е извървял първия етап от голямата мечта и след премиерата трупата има ясна цел – да пътува и да се играе в Европа.
Направихме нещо на гола поляна. Взехме идеята за пътуващия човек. Всяка дума в този спектакъл е написана тук от Александър Секулов, всяка нота се е родила за това представление благодарение на Петя Диманова и Янис Пантазис, всички тайнства на сцената и костюмите са за нашия „Одисей”, създадени от Мира Каланова. А цялата тази лудост я създаде режисьорът Диана Добрева, подчерта Кръстев и изрази надежда, че публиката ще заобича спектакъла.
Мащабът на представлението е огромен не само заради усилията на 250 артисти, технически служби, участници в работилниците, хората от ателиетата. Специално за „Одисей” са изработени повече от 90 костюма, на сцената се използват 40 микрофона, поръчани от Германия, създадена е 2 часа авторска музика, а част от нея се изпълнява на специално изработени за проекта уникални инструменти от Санторини, разкри Валери Кьорленски от Драмата.
„Одисей”, който ще видите в театъра, се роди върху третия вариант от текста, който написах. Имаше един в началото, с втори започнахме репетиции, а третият се роди в работния процес и е резултат от равностойния труд на мен и Диана Добрева. Той беше претворен с голяма мъка, но и с голяма забава, разкри детайли от работата си и драматургът Александър Секулов.
Това е най-сложният процес, който съм имала в цялата си кариера като мащаб, като логистика, творческа и техническа реализация, нови средства. За всички беше предизвикателство и откриване на нови земи. Процесът беше на етапи и изумително приличаше на пътуване. Започнахме с кастинг, в който избрахме 20 актьори. Всички те играят на различни сцени в България, но Пловдивският театър успя да ги събере, да затвори за три месеца голямата си зала и да репетираме по 12 часа на ден. Преди това имаше ателие с Тео Абазис. Нещата се получиха. „Одисей” е едно голямо мечтание, което трябваше да мине през много тъмни бездни, за да достигне до върхове. Излизам със светлина от този процес, разказа режисьорът на „Одисей” Диана Добрева. Тя призна, че работата в Пловдивския театър е била най-щастливият период за нея в последните три години.
Добрева благодари на екипа си и на артистите, заради всеотдайността и вярата в проекта: „Радвам се, че артистите оцеляха, че са живи и тази вечер ще могат да подарят този спектакъл на публиката. „Одисей” е пътят на човека към себе си, срещу себе си, отвъд себе си. И ще продължи да пътува.”
Едно от големите предизвикателства за Пловдивския театър е техническото осъществяване на спектакъла.
Започнах с едни рисунки, които се превърнаха в чертежи, после дойде трудният момент, в който в ателиетата трябваше ми кажат какво може да се реализира и какво не. Декорът на „Одисей” почти не използва механизацията на сцената, има собствена такава. Той е циферблат – публиката вижда движението на стрелките, а отзад функционират множество зъбчати колела и хора. Аз съм автор и на костюмите, но именно декорът е голямата ми гордост, разкри сценографът Мира Каланова.
„Одисей” на Пловдивския театър е проект, какъвто в България не е реализиран. В него немалка роля ще имат и съвременните технологии. В представлението ще има впечатляващи мултимедии, които ще бъдат управлявани от актьорите, ще ги има перипетиите на Одисей в дългото му пътуване, и ще я има любовта в лицето на Пенелопа.
На 27 и 28 февруари, на 1, 28 и 29 март зрителите ще се срещнат с един неочакван Одисей, който е „премного човек”.
Ето и имената н авсички онези луди глави и мечтатели, които извървяха дългия път до премиерата тази вечер:
„Одисей” по Омир, автор Александър Секулов; Режисьор: Диана Добрева; Сценография и костюми: Мира Каланова; Музика: Петя Диманова; Музика на живо: Янис Пантазис; Хореография: Деян Георгиев; Видеодизайн: Петко Танчев; Участват: Константин Еленков, Стилиян Желязков, Добрин Досев, Алексей Кожухаров, Ивайло Христов, Симеон Алексиев, Ивана Папазова, Елена Кабасакалова, Маргита Гошева, Тодор Дърлянов, Радина Думанян, Троян Гогов, Деян Георгиев, Петър Дочев, Диана Спасова, Василена Винченцо, Калоян Трифонов, Димитър Банчев, Венелин Методиев, Георги Богданов, Румен Драганов, Мария Сотирова, Боряна Братоева, Патриция Пъндева, Славена Зайкова, Биляна Георгиева, Аделина Желязкова, Надежда Колева, Йоана Кирнчева, Таня Стоунс, Пламена Божилова, Красимир Василев, Стилиян Стоянов, Георги Сиркатов, Атанас Апостолов, Валери Георгиев, Павел Сапунджиев.