Люси Дяковска на бис с “Мария от Буенос Айрес“ в Пловдив
Сюрреалистичната опера от Астор Пиацола – фюжън от танго, поезия и класическа музика, разказва за Мария, която, прелъстена от танго музиката, попада в подземния свят на Буенос Айрес. Пловдивската публика ще види отново операта на 29 октомври от 19 часа в Дома на културата „Борис Христов“.
Страстната история с библейска символика, в която сакрално и профанно се преплитат, е претворена от фантазията на режисьора Веселка Кунчева /„Дама Пика”, „Аз, Сизиф”, „Вграждане” и др./ в един силно визуален спектакъл-сън със специалното участие на Люси Дяковска.
Внушителното сценично решение и огнената хореография са обединени от латиноамериканския инструмент бандонеон, който от съблазнителен „глас” в оркестъра се материализира в разрушително оръжие на сцената.
Премиерата на „Мария от Буенос Айрес” е на 6 май 1968 г. Идея за тази опера Пиацола получава от Егле Мартин, с която е в близки отношения, а самата Егле е известна актриса, певица и хореограф. Но малко преди да завърши музиката двамата се разделят, защото Егле се омъжва за друг. В един прочут бар в Буенос Айрес Пиацола среща първата изпълнителка на партията на Мария – Амелита Балтар, красива интерпретаторка на танго музика. Съставът от премиерата бил Астор Пиацола-бандонеон, Антонио Агри-цигулка, Джейми Госис-пиано, Оскар Лопес Руис-китара, Кичо Диас-контрабас, както и виола, виолончело, флейта, перкусии, вибрафон и ксилофон, и още една китара. Главните действащи лица са три – Мария, разказвач и изпълнител на танго.
Постановката в Пловдив е изключителна ефектна. Действието се развива на три нива, дори четири, ако включим и оркестъра на обичайното място. Вдъхновена от работата си в кукления театър, Кунчева използва невероятно атрактивни техники – например виждаш само танцуващи крака, като на палците са поставени ножове, които танцуват. Наместват се готвачи, танцьори. Всичко е движение, животът е брутален, вулгарен, безмилостен. За лъжовното общество няма нищо свято – красотата, вярата, Исус. Какво остава за човек? Тангото – като спасение, като начин на живот, като начин да откриеш себе си и да разкажеш на света за себе си.
Дълго оставаш шокиран, объркан и очарован от красивата абсурдност на творбата. Защото дълго след като е отзвучал последният акорд, затихнали са аплодисментите, вървиш към дома и продължаваш да преживяваш. Ритъмът е в теб, думите са в теб и си сигурен, че е точно така, както пее Мария: „Утре е днес, следвано от вчера“.
Единствената танго опера в света се поставя за първи път в България на сцената на Опера Пловдив. Спектакълът не е подходящ за лица под 16 години.
Билети се продават на касата на Операта, на касите на Ивентим и онлайн на eventim.bg