Изложбите в Европа - от Пикасо, Вермеер, Уорхол до Марина Абрамович и Боб Дилън
Световната сцена ще се наслади на поредица интересни изложби на класика и съвременно изкуство, които ще се случват в най-големите галерии. Ето какви събития могат да изкушат ценителите у нас, за да ги съчетаят и да посетят съответните държави:
"BOB DYLAN. Retrospectrum" в "Maxxi" в Рим до 30 април
Това е първата ретроспективна изложба в Европа, посветена на визуалните произведения на Боб Дилън, един от най-известните музиканти на всички времена. Maxxi в Рим вече посреща посетители на проекта "BOB DYLAN. Retrospectrum", куриран от Шай Баител, който чрез повече от 100 картини, акварели, рисунки с мастило и графит, метални скулптури и видеоматериали, обхваща цялата кариера на американеца от повече от 50 години. Творбите на Дилън изследват човешкото състояние и онези мистерии на живота, които продължават да объркват. Неговите обекти, големи метрополиси, разпръснати пейзажи без растителност, железопътни линии, пътища, коли, камиони, бензинови помпи, мотели, барове, дворове, билбордове и неонови реклами, улавят американския пейзаж такъв, какъвто е, видян по време на пътуванията му из страната.
"Тези картини са съвременен реализъм – архаични, най-статични, но треперещи на вид. Те са светът, който виждам, избирам да видя, да бъда част от него или да получа достъп до него“, пише Дилън в каталога на изложбата. Изложбата продължава до 30 април.
Изложба „Портрет на смелостта: Джентилески, Уайли и историята на Юдит” в The Museum of Fine Arts в Хюстън от 25 януари до 16 април
„Портрет на смелостта: Джентилески, Уайли и историята на Юдит“, поставя в диалог две картини на Артемизия Джентилески и Кехинде Уайли, които интерпретират една и съща тема – историята на Юдит Олоферн една с друга. Въпреки че са създадени от двама изключително различни художници, разпространени във времето и културата, сравнението разкрива споделени разкази и идеи. През вековете историята на Юдит и Олоферн остава влияние върху художници, които интерпретират Юдит като добродетелна млада жена, съблазнителна фатална жена и смела героиня. Тази изложба разглежда всички тези тропи заедно с вечните проблеми на пола, расата, насилието, потисничеството и социалната власт.
Изложба с творби на Вермеер в "Rijksmuseum" в Амстердам от 10 февруари до 4 юни
Най-голямата досега ретроспектна изложба, посветена на Йоханес Вермеер, ще бъде открита в Rijksmuseum в Амстердам на 10 февруари. Наред с шедьоврите на холандския майстор от 17 век, които са част от колекцията на музея, други 28 картини са от музеи и колекции в Европа, САЩ и Япония. Ще бъдат показани и творбите на Вермеер от колекцията Flick, които никога то този момент не са напускали Ню Йорк. В експозицията ще бъдат изложени и най-известният му шедьовър „Момичето с перлената обица“ (от Mauritshuis в Хага), както и като наскоро възстановената „Момичето, което чете писмо на отворен прозорец“ (от Gemäldegalerie Alte Meister в Дрезден). Изложбата е предшествана от поредица от изследвания и технически изследвания, които хвърлят нова светлина и истини върху работата на Вермеер, майсторът на светлината.
"Donatello: Sculpting the Renaissance" в Victoria & Albert Museum в Лондон от 11 февруари до 11 юни
Маестрото на Ренесанса е във фокуса на голямата изложба „Донатело: Скулптуриране на Ренесанса“, първата във Великобритания в пространствата на Victoria & Albert Museum в Лондон от 11 февруари до 11 юни. Тя е нов поглед към художника и централната му роля в историята на ренесансовото изкуство, изложбата разкрива иновациите, сътрудничеството и вдъхновенията на Донатело, оформени в оживения артистичен и културен контекст на Италия от 15 век. Подчертава влиянието на скулптора върху следващите поколения художници. Гениалността на неговата новаторска скулптурна практика, комбинация от идеи от класическата и средновековната скулптура, се изразява в огромната гама от използвани техники и материали, като мрамор, бронз, дърво, теракота и циментова замазка. Творбите са както от колекцията на V&A, така и от различни други музеи.
Жан Мария Тосати с най-големите си инсталации в Pirelli Hangar Bicocca в Милано от 23 февруари до 16 юли
Пространствата на Pirelli Hangar Bicocca са домакин на ретроспекция, посветена на Жан Мария Тосати. В своите художествени търсения Тосати свободно изследва различни експресивни езици - от визуалните изкуства до пърформанса и архитектурата, създавайки скулптурни произведения. Те са замисляни за вътрешни пространства и градски зони, за да просъществуват във времето. Авторът се фокусира върху концепцията за памет и колективност. Изложбата проследява художествената практика на Тосати и обединява няколко инсталации и исторически творби в рамките на голяма нова екологична интервенция, предназначена да трансформира радикално пространството на Shed в Pirelli Hangar Bicocca.
"Мatisse: Art Journals at the Turn of the 1930s" в Musée de l’Orangerie в Париж от 1 март до 29 май
Изложбата хвърля светлина върху решаващото десетилетие за художника. Става въпрос за факта, че тези, които изследват творчеството на Матис рядко обръщат внимание конкретно на 30-те години на миналия век. През 1930 г. Матис напуска Франция за пътуване до Таити и поставя началото на повратна точка в творчеството си. Изложбата обединява колекция от произведения от този период. Премахнат от художествените новини през 20-те години на миналия век, през 30-те художникът се връща в сърцето на дебатите за идеи чрез публикации в списание Cahiers d'Art, които подчертават неговата живопис от преди 1916 г. и да представя новите му творби. Статиите и репродукциите на произведения на Матис помагат за съживяване на конкуренцията му с Пикасо. В последователни броеве на списанието той се появява редом с художниците на своето време Жорж Брак, Хуан Миро, Фернан Леже, Василий Кандински, Мондриан, Льо Корбюзие или Марсел Дюшан.
Вангечи Муту с „Преплетени” в New Museum в Ню Йорк от 2 март до 4 юни
Родената в Кения американска художничка Вангечи Муту ще открие самостоятелна изложба в Ню Йорк през март. Работата на Муту е непрекъснато изненадваща и извънземна по начина, по който се занимава с женското тяло. Нейните творения от картини, рисунки и скулптури са тела, които са отчасти човешки, отчасти растителни и отчасти животински. Муту взема своите модели от модни списания, медицински диаграми до традиционни африкански изкуства, за да формира нови идеи за феминизъм.
"Célébration Picasso, La Collection prend des couleurs!" в Националния музей на Пикасо в Париж от 7 март до 23 август
Специална изложба за отбелязване на 50-годишнината от смъртта на Пабло Пикасо ще бъде представена от 7 март до 23 август в Националния музей на Пикасо в Париж. Британският моден дизайнер Пол Смит ще провокира публиката да погледне към творчеството на великия художник по един нов начин. В подхода на Смит, „La Collection prend des couleurs!“ има за цел да разгледа шедьоврите на колекцията — които обхващат почти цялата кариера на художника и включват различни техники като живопис, скулптура, рисунка, графика и керамика. Споделената любов на Пикасо и Смит към предметите, облеклото и игривостта е подчертана от изобретателната и ефектна аранжировка, представяща творбите. Включени са и съвременни творби на няколко международни художници, които предлагат нови прочити на творби на Пикасо. Събитието е част от поредица изложби, посветени на художника, в Европа и Северна Америка.
"Мане/Дега" в Musée d’Orsay в Париж от 28 март до 23 юли
Едуард Мане (1832-1883) и Едгар Дега (1834-1917) играят централна роля в живописта от 1860-80 г. Сравнението на толкова важни художници не се ограничава до идентифициране на приликите в техните произведения по отношение на теми и места. Преди и след раждането на импресионизма, който изложбата разглежда в нова светлина, това, което ги разграничава или противопоставя, е още по-фрапиращо. От различен произход и с различни темпераменти, те не споделят едни и същи вкусове в литературата и музиката. Различните им избори по отношение на изложби и кариера охлаждат зараждащото се приятелство, което ги свързва от 1873-1874 г. Като личности двамата са различни - Мане е общителен и открит, а Дега затворен в свой антураж. Изложбата е организирана от Musée d'Orsay и Musée de l'Orangerie и Metropolitan Museum of Art, Ню Йорк, където ще бъде представена от септември 2023 г. до януари 2024 г.
Фотография: THE ANDY WARHOL FOUNDATION FOR THE VISUAL ARTS, INC.
"Баскиа и Уорхол" във Fondation Louis Vuitton в Париж от 5 април до 28 август
Тази изключително любопитна изложба проследява приятелството и сътрудничеството между Жан-Мишел Баскиа и Анди Уорхол в средата на 80-те години на миналия век, когато създават около 160 картини. Уорхол си отива през 1987 г. и оставя огромна дупка в съвременната арт сцена. Баскиа умира след малко повече от година. Приносът и на двамата е значителен и продължава да оказва влияние на съвременното изкуство. Двамата се запознават чрез куратора Хенри Гелдзалер и споделят пет години, в които работят заедно и са неразделни.
"Secessions. Klimt, Stuck, Liebermann" в Alte Nationalgalerie в Берлин от 23 юни до 22 октомври
Появата на сецесионните движения в края на 19 век предизвиква революция в света на изкуството. Този протомодернистичен период е неразривно свързан с Густав Климт във Виена, докато в Мюнхен и Берлин главните герои са Франц фон Щук и Макс Либерман. Движенията на сецесиона се появяват в немскоезичния свят в тясна последователност едно с друго – през 1892 г. в Мюнхен, 1897 г. във Виена и накрая в Берлин през 1899 г. – и всички се характеризират със значително припокриване по отношение на ключовите действащи лица. Отхвърляйки остарелите структури на правителствена подкрепа и изложбени системи, в които селекционните комисии прилагаха критериите на кралските художествени академии, тези художници се стремяха към свобода. Въпреки че индивидуалните им артистични подходи по никакъв начин не са били унифицирани, този артистичен авангард се стреми да насърчи жизнеността и разнообразието на артистичните форми на изразяване, с определено международен поглед.
Изложбата включва около 200 живописни, скулптурни и графични творби на редица художници. Чрез сътрудничество с Музея на Виена творчеството на Климт ще бъде в центъра на изложбата с повече от 50 експозиции. Освен това шоуто ще хвърли светлина върху някои от жените художници от движенията на сецесиона, от Дора Хиц до Кете Колвиц.
Специална изложба на Nationalgalerie - Staatliche Museen zu Berlin е в сътрудничество с Wien Museum.
Марина Абрамович в the Royal Academy of Arts в Лондон от 23 септември до 10 декември
Марина Абрамович е един от най-значимите пърформанс изпълнители в света. В изложбата си във Великобритания художничката представя първата по рода си изложба, която обхваща проектите на живота ѝ – включително повторни изпълнения на живо на емблематични нейни акции в галерии през 50-те години артистична кариера.
Абрамович спечели световно признание като пионер на пърформанс изкуството. Тя постоянно тества границите на собствената си физическа и психическа издръжливост в работата си.
В произведение като „Rhythm 0” (1974) кани публиката свободно да взаимодейства с Абрамович. Участниците можели да избират измежду 72 предмета, сред които парфюм, ножица, пистолет и да ги използват спрямо нея, както преценят. По-късни творби като „The Artist Is Present” (2010) в Музея за модерно изкуство в Ню Йорк Абрамович седи неподвижно на стол в продължение на 8 часа на ден в рамките на 3 месеца, докато хората се редят на опашка, за да седнат срещу нея и се стига до съзерцателна и емоционална връзка. В тримесечния проект се включват над 850 000 човека.
Самата Абрамович ще направи акциите на 20-21 септември от 10 до 18 ч. и на 22 септември от 10 до 21 ч.
"Marcel Duchamp and the Lure of the Copy" в "Peggy Guggenheim" във Венеция от 14 октомври до 25 март
Колекцията Peggy Guggenheim посвещава монографична изложба, която се открива на 14 октомври, на Марсел Дюшан, основна фигура на художествената сцена на 20 век. Дюшан нарушава традиционната йерархия между оригинала и копието и чрез провокативните си произведения предефинира концепцията за произведението на изкуството, а оттам и за самия художник. Сърцето на венецианската изложба остава „Кутия в куфар (1935-41)“, сега част от колекцията Гугенхайм — преносим музей, съдържащ 69 миниатюрни копия и репродукции на творби на Дюшан. Американският меценат придобива творбата от художника през 1941 г. Изложбата продължава до 25 март 2024 г.