Избрани визуални артисти измислят нови сувенири за Пловдив
Нестандартни сувенири ще измислят български дизайнери в рамките на проекта „Пловдив за вкъщи” на общинската фондация „Пловдив 2019” и Студио Компакт.
Инициативата има за цел да открие нов формат на масово разпространения такъв за сувенира, който да разчупи ролята му на комерсиализирана носталгия и който да предложи алтернатива на неизменното евтино, безхарактерно и некачествено излъчване в асортимента на туристическите магазини. Проектът има за цел да разчупи всеобхватното клише за типологията на сувенира и ролята му на преносител на образа на града, заключен в повърхностните, колективно възприети и
първосигнално очертани история, бит и култура. Поканените творци имат свободата да преосмислят ценности и референтни изображения, като предложат авторските си разбирания за сувенир. Тяхно ограничение е форматът - той трябва да е подканващ за спонтанна покупка, финансово достъпен, глобално преносим и лесно асоциативен с Пловдив, казват инициаторите Адриана Андреева и Бояна Гяурова.
Участници в проекта са както утвърдени, така и млади стартиращи имена. По темата за текстил работи завършилата в Германия моден дизайн Елена Владимирова. Тя е позната с уникалните си модели шалове, поли, рокли, връхни дрехи и аксесоари. По темата за бижу и унисекс аксесоар е поканена Нева Балникова . С нейните отчетливи като излъчване и неповторимост произведения тя може да интерпретира изящно и смело с разнообразен арсенал от материали от седалка за велосипед, през ключодържател до гривна, колие и пръстен.
Теодор Георгиев е най-младия участник в проекта, на когото е поверена темата илюстрация. В момента Теодор следва Визуален наратив в университета Аалто във Финландия, но дистанцията с България е скъсена заради неговия произход - той е родом от Пловдив и познава добре мястото за своя бъдещ сувенир.
Тандемът Мисирков/Богданов са сред най-разпознаваемите български имена в сферата на фотографията и документалистиката. Техните ярки образи запечатват безценни емоции в красиви и дълго отлежаващи в спомените кадри. Двамата ще работят по темата художествен обект на емблематичен пловдивски символ.
Другият пловдивчанин в подбраните автори е архитект Пенка Станчева , чиято работа се появява по корици на списания за интериор и взима награди за своите еклектични и удачни подходи в третирането на пространства. Архитект Станчева има за задача да борави с темата за игра в архитектурата, като превъплъти пловдивски улици, сгради или природни елементи.
„Тезгях” е концептуално студио със силен дизайнерски подход, което ще разработи сувенир за Пловдив в съвременен керамичен обект.
Визуалната идентичност на проекта е поверена на Борис Бонев и Михаил Михайлов. Те трябва да опаковат проекта по най-подходящия и атрактивен начин, така че посланията му да бъдат разчитани както от пловдивчани, така и от посетители на града.
Шестте прототипа за сувенири ще бъдат представени пред публиката през есента на 2018 г. После широката общественост на Пловдив ще може да сподели мнението си чрез специално организирана анкета.
През 2019 г. сувенирите „Пловдив за вкъщи” ще бъдат разпространени на специално подбрани за целта десет различни и ключови за Пловдив места.