Художник от Пловдив претвори кирилицата в азбука на Европа

  • от PlovdivTime
  • 12:37, 26.09.2019

Представителната изложба плакат „Буквите на България – Азбука на Европа” ще бъде открита официално в двора на Национална художествена гимназия „Цанко Лавренов” на 26 септември от 13.30 часа. Тя е посветена на Европейския ден на езиците. Плакатите са експонирани на оградата на училището от външната страна и са споделени не само с учениците и преподавателите, а с всички граждани и гости на Европейската столица на културата.

Експозицията е плакатна акция на Международното триенале на сценичния плакат - www.triennial.orbitel.bg, в която участват изявени художници от различни страни и континенти. Състои се от 30 плаката - колкото са буквите на българската азбука. Всеки художник е автор на един плакат – буква, определена чрез жребий по време на  международното журиране на петото триенале през октомври 2007 г. в София. Всички плакати са цветни, с формат: 100х70 см. и са с еднакво типографско оформление. Колекцията e отпечатана на български, френски, английски и испански езици и е в ограничен тираж. 

Благодарение на Националната художествена гимназия „Цанко Лавренов“ от 26 септември за пръв път в Пловдив ще бъдат изложени плакатите  на художници като Валдемар Швиежи, Розмари Тиси, Владислав Плута, Жоао Машадо, Тапани Аартомаа, Уве Льош, Шигео Фукуда, които са част от звездната плеяда артисти, белязали с изкуството си световния графичен и рекламен дизайн и съвременната визуална култура.

Буквата “Ь” e създадена от Петър Чучулигов - преподавател по „Рекламна графика” в Художествената гимназия в Пловдив. Той печели привилегията да представи своя плакат в изложбата след национален конкурс между млади български художници и студенти, в който участват повече от 60 проекта на автори до 35-годишна възраст.

Международната плакатна акция & изложба „Буквите на България – Азбука на Европа” обединява усилията на 30 художника от 20 страни (27 именити световни плакатисти и 3-ма български автори) за създаване на колекция от постери, посветени на България и нейната култура през темата за уникалността и универсалността на българската азбука – една от трите писмености на Европа. Акцията на Международното триенале на сценичния плакат - София е първи опит за активиране на широк кръг изявени артисти от цял свят за създаване на цялостен съвременен художествен  продукт, популяризиращ българската култура, използвайки една от нейните емблеми – буквите. 

30-те плаката със задължително присъстващ текст „Буквите на България – Азбука на Европа” са мащабна визуализация на идеята за създаване на положителен образ на страната ни у нас и по света. Съставът на авторите е обещаваща заявка за престижно присъствие в известни чуждестранни галерии и издания, както и вълнуваща възможност за бъдещи срещи с най-разнообразна публика.

Плакатите бяха окачени на оградата на Художествената гимназия с помощта на учениците от 11 клас на специалност "Рекламна графика". 

Същата колекция може да бъде видяна и в Регионалната библиотека „Захари Княжески“ в Стара Загора, където изложбата е факт от 10 септември т.г. Събитията са част от кампанията „Плакатът – уличното дете на изкуствата“, подкрепена от Национален фонд „Култура“ и са анонс за предстоящото 9-ото Международно триенале на сценичния плакат – София, което ще бъде представено във всички фоайета на НДК в периода от 5 до 27 ноември 2019 г.