Друга схема в театрите - продуцентски къщи продават анулирани в НАП билети
Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) се намеси в разследването на билетната афера в Смолян, научи медията ни. Наши източници разказаха, че част от служителите в родопски драматичен театър "Николай Хайтов" са били привиквани през изминалата седмица в София, в специализираното звено.
Според наши източници разследващите органи са открили още схеми за източване на държавата, но този път през продуцентските къщи. Става дума за практика да се сторнират касови бонове в НАП. По закон до средата на всеки месец регистрираните по ДДС фирми подават данните за предходния месец за приходите си от билети. В последствие те анулират част от този приход на основание, че не всички са продадени. След сторнирането на билетите (талон с посочена дата, час и касов бон за стойност) в НАП се показва, че няма приход от продажбата им. По правило билетите с касови бонове трябва да се приложат в касовата книга в случай, че НАП извърши насрещна проверка. Вместо това продуцентската къща ги изпраща на организаторите в следващия град, където ще се играе представлението и после прибира прихода от продажбата на тези билети без да са отчетени никъде. Дори и някой зрител да зададе въпрос защо на билета няма актуална дата, разпространителят отговаря, че това са билетите, изпратени от продуцентската къща.
Междувременно продължават активните действия и по театралната афера, разследвана от пловдивската Окръжна прокуратура. Разпитани са голям кръг от свидетели, както и служители на Министерството на културата, представители на продуцентски компании. В момента се очакват резултатите от две назначени експертизи – компютърна и графологична. Общо 280 хиляди лева са доброволно предадените пари от фиктивно назначените.
Припомняме, че през миналата година избухна безпрецедентен скандал в сценичните изкуства. Първоначално разследващите органи започнаха разплитането на афера с фиктивни назначения в театрите в Смолян и Разград. В последствие скандалът се разрасна, след като бе разкрита и схема за източване на театрите през външни фирми за разпространение на спектакли в Драматично-куклен театър „Константин Величков”-Пазарджик, Драматичен театър „Адриана Будевска”-Бургас, Драматично-куклен театър „Иван Радоев”-Плевен, Родопски драматичен театър „Николай Хайтов”-Смолян.
Бургаският театър е сключил пет договора за разпространение на представления с „Вива Арте” ООД, по които са отчетени разходи в общ размер 647 945,20 лв. с ДДС (2022 г. – 283 103,20 лв., 1.01. – 30.09.2023 г. – 364 842 лв.) и приход за същите периоди 712 258 лв. Тези договори са за разпространение и организация на представленията „Лъжата”, „Умопомрачение”, „Омразна любов”, Ревност” /”Помниш ли ме?”. С подписаните договори е нарушен законът, защото заради сумите над 70 000 лв. е трябвало да бъде обявена обществена поръчка.
Плевенският театър е даден на прокуратурата на основание чл. 19 от Закона за държавната финансова инспекция. Предмет на разследване са били договорите на театъра с продуцентската компания „Мелпомена груп” ООД за периода от 1 януари 2022 г. до 30 септември 2023 г.
Родопският драматичен театър „Николай Хайтов”-Смолян също е даден на прокуратурата по същия чл. 19 от ЗДФИ. Обект на процесуални действия е договор с продуцентска къща „Ажур Пико”.
Одитът в ДКТ „Константин Величков” е констатирал разходи за разпространение и продажби на билети от външни фирми в размер на 2 038 754 лв. за 2022 г. и 2 366 886 лв. - за 2023 г., а това е близо 90 процента от всички разходи за външни услуги. Над 4,2 млн. лв. от тях са извършени към 3 юридически лица по 5 сключени договора. Договорите са с "Театър Мелпомена" ЕООД, "Театър Алвина" ООД и "Ажур Пико" ЕООД. Въпреки че сумите надхвърлят 100 000 лв., обществена поръчка не е обявявана. В документацията липсва информация за обема на свършената работа, нито такава за разходи на разпространителя. Няма доказателства колко е действителният брой и стойност на продадените билети от система за продажби. Част от фактурите надвишават договорената максимална стойност. Разходите на театъра по договорите значително надвишават от разпространителите суми от продадени билети, а това – отбелязват одиторите, е индиктор за злоупотреба с бюджетни средства.
Парадоксален е фактът, че приходите на ДКТ "Константин Величков" за 2022 г. са 1 252 179 лв., а разходите - 5 312 198 лв. За период от 1 януари 2023 до 30 септември 2023 г. са 1 314 377 (приходи), 5 084 430 лв. (разходи). Одитът в Пазарджик доказва, че културният институт е отчел представления, които не са се състояли, но билетите за тях са субсидирани по Методиката. До разминаванията се е стигнало след съпоставка на данните, подадени на контролните органи от ДКТ "Константин Величков" срещу тези от Сцена "Сълза и смях". В рамките на периода на одита разходите за заплати са скочили със 17%. Директорът е определял и допълнително материално стимулиране, което се е движело от 100 лв. до 12 000 лв. През март 2023 г. четирима служители са получили общо 18 800 лв. ДМС, а всички останали – общо 31 560 лв. През май двама са получили 21 760 лв., а през август – четирима са „отличени” с 22 986 лв. За периода от 1 януари 2023 г. до 30.09.2023 г. двама актьори, назначени на половин работен ден са получили допълнителни възнаграждения в размер на 65 340 лв. и 51 281 лв.
Заради посочените нарушения бяха освободени директорите на театрите в Разград, Смолян и Пазарджик.
По темата работиха Мария Луцова и Ива Модова
Kоментари

Хахаха! Прав си!

То да беше само театъра? А БНТ - Пловдив кога ще го барнат начело с к_рветината Деси Шашавата дето си клати оная работа вече 25 години?

А, Пловдивския театър? Провериха ли го?