Безработицата в Пловдив падна на 3%
„Пловдив става все по популярен като сериозен индустриален център, а „Тракия икономическа зона“ (ТИЗ) е една от най-големите индустриални зони в Източна Европа. Над 70 хиляди са заетите в производства в Пловдив и региона и половината от БВП на региона е от производство.
Всичко това наред с развитието на другите сектори, доведе до ниска безработица – в Пловдив тя е 3%, а за региона е под 6%“, това заяви днес на пресконференция заместник-кметът на Пловдив по образование и бизнес развитие Стефан Стоянов. Той участва в представянето на „Индустриалната карта на България“ - инструмент за всеки, който търси работа в страната.
Картата, създадена по инициатива на ТИЗ, обхваща 750 от най-големите предприятия в България, над 400 техникуми и професионални гимназии, 51 висши учебни заведения и университети. Създателите на проекта от“ JobTiger“ имат подкрепата на община Пловдив, община Габрово, „Клъстер Тракия икономическа зона“ и Българска търговско-промишлена палата.
„Благодаря на JobTiger за това, че обедини компании от ТИЗ, които да търсят кадри заедно, и които дават още един шанс за кариерно развитие в България“, допълни зам.кметът. Стоянов изтъкна и усилията, които община Пловдив прави за професионалното образованието: „Програмата за дуално обучение набира скорост. Миналата година в Пловдив имаше 1 паралелка, тази година ще бъдат 7. Зад всяка една такава паралелка стои компания, която инвестира време и средства.“
Индустриалната карта е продължение е продължение на „Информационни дни на кариерата“, които се проведоха през януари и февруари 2017 г. за набиране на кадри за едни от най-големите производствени предприятия от Тракия икономическа зона. Светлозар Петров от „JobTiger“ отчете резултатите: „Над 1000 души дойдоха на срещите с работодателите – четвърт от тях – 250 души, вече са в процес на интервюиране за преместване на работа в Пловдив. Първите реални назначения са факт и инициативата продължава през май и юни, като прераства в национална, а не само за предприятия от ТИЗ“.
Огромният успех на първите срещи с работодателите от ТИЗ стана причина за създаването на Индустриалната карта на България – платформата Industria.bg. Едни от въпросите, на които картата отговаря е в кой регион какви кадри има, нуждите на всяка фирма от конкретни работници. Тя дава възможност на търсещите работа да намерят по-добри перспективи.
Освен да помогне за решаването на проблемите с недостига на персонал, проектът се очаква да повдигне отново темата за индустриалната кариера в България и за възможностите за развитие и добър живот, които тя реално дава. За фирмите, позиционирани на картата, тя е нe само инструмент за привличане на кадри, но и чисто търговски инструмент за привличане на клиенти и партньори.
Светлозар Петров заяви, че необосновано се твърди, че в България индустрията работи със забавени темпове, а значимо производство няма: „Всъщност в последните години индустриалните производства в страната показват ръст, износът също. Само първите 750 производствени предприятия, включени в новосъздадената Индустриална карта, имат годишни приходи за 2015 година от 38 милиарда лева (според отчетите от Търговския регистър) и в тях работят 225 хиляди души.“
Чавдар Каменов, оперативен мениджър на „Сенсата Технолоджис България“, която оперира в Ботевград, Пловдив и София и има над 3000 служители в страната в момента, подчерта: „България е една от най-важните локации за „Сенсата“, за което свидетелстват инвестициите ни – 100 млн. лева са вложени миналата година за новия ни завод в ТИЗ, както и за новата ни тестова лаборатория, която е най-голямата за компанията в световен мащаб“.
Той допълни, че компанията е една от участвалите в първия етап на „Информационни дни на кариерата“: „Срещнахме се с много хора в градовете. Това беше от голяма помощ за екипа ни по подбор на кадрите. Сега отново подкрепяме и втория етап от събития, защото виждаме, че това е добра и смислена стъпка“.
Александър Панев, финансов директор на „Метал Технолоджи Груп“, обединяваща водещи леярни в България, също изрази подкрепа за проекта: “Радвам се, че колегите прегърнаха идеята това, което се прави за Пловдив и ТИЗ, да се прави и за цялата страна. Industria.bg има за цел да покаже другата част от истината за България.
Ние чуваме половината от истината - че в България нищо не се прави и нещата отиват на зле и тя се популяризира като цялата истина. Това не е вярно. Затова представяме тази платформа – за да имате и другата част от истината и да се види какви са възможностите, които производствата дават за кариера в България, както за българи, така и за чужденци”.
Той допълни, че стоки на стойност 24 млрд. евро са изнесени от България през 2016 г. „Зад фасадите на тези предприятия се изработват тези 24 млрд. евро. От тях 68% са изнесени в ЕС, а всички знаем, че в Европа държат на качествена продукция“.