АДФИ даде на прокуратурата директора на Пазарджишкия театър

  • от Мария Луцова
  • 10:01, 03.01.2025

Агенцията за държавна финансова инспекция даде на прокуратурата директора на Пазарджишкия театър Григор Антонов. Това се случва след продължила 111 работни дни проверка, започнала на 14 март и приключила на 19 ноември 2024 г. Антонов е даден на прокурор по чл. 19 от ЗДФИ, който гласи, че при наличие на данни за извършено престъпление копие от доклада на Агенцията заедно с доказателствата и заключенията се изпращат на органите на прокуратурата в срок от 7 работни дни. Въпреки че самият доклад от проверката не е публикуван в пълнота, става ясно какво са проверявали инспекторите от АДФИ.

Проверявана е законосъобразността относно спазването на нормативната уредба на обществените поръчки при поредица от договори, сключени от директора Григор Антонов, както и разходите по тях.

Става дума за договори за организация, разпространение и реклама на постановки от театър "Алвина" ООД, "Ажур Пико" ЕООД, театър "Мелпомена", както и на два договора за счетоводни услуги със "Суис Премиум Акаунтинг" ООД, договор за софтуерни услуги със "Суис Премиум Системс" ООД. Проверявани са и разходи за обучение на служители, както и законосъобразността относно определянето, начисляването, изплащането и отчитането на средства за допълнително материално стимулиране за периода от 1 септември 2022 г. до 1 септември 2023 г.

Обект на инспекцията е била и законосъобразността, свързана с централизиране на постъпилите приходи от продажба на билети за собствени постановки в системата на единната сметка отново за същия период.

Припомняме ви, че в поредица от материали, медията ни разказа за "Театралната афера" в Пазарджишкия театър и констатираните нарушения след одит на специалисти от Министерство на културата.

Одитът в ДКТ „Константин Величков” е констатирал разходи за разпространение и продажби на билети от външни фирми в размер на 2 038 754 лв. за 2022 г. и 2 366 886 лв. - за 2023 г., а това е близо 90 процента от всички разходи за външни услуги. Над 4,2 млн. лв. от тях са извършени към 3 юридически лица по 5 сключени договора. Договорите са с "Театър Мелпомена" ЕООД, "Театър Алвина" ООД и "Ажур Пико" ЕООД. Въпреки че сумите надхвърлят 100 000 лв., обществена поръчка не е обявявана.

В документацията липсва информация за обема на свършената работа, нито такава за разходи на разпространителя. Няма доказателства колко е действителният брой и стойност на продадените билети от система за продажби. Част от фактурите надвишават договорената максимална стойност. Разходите на театъра по договорите значително надвишават от разпространителите суми от продадени билети, а това – отбелязват одиторите, е индиктор за злоупотреба с бюджетни средства.

Парадоксален е фактът, че приходите на ДКТ "Константин Величков" за 2022 г. са 1 252 179 лв., а разходите - 5 312 198 лв. За период от 1 януари 2023 до 30 септември 2023 г. са 1 314 377 (приходи), 5 084 430 лв. (разходи). Цифрите са категорични, че към 30 септември 2023 г. по размер на извършените разходи Пазарджишкият театър е втори след Народен театър „Иван Вазов”. Одитът в Пазарджик показва, че културният институт е отчел представления, които не са се състояли, но билетите за тях са субсидирани по Методиката. До разминаванията се е стигнало след съпоставка на данните, подадени на контролните органи от ДКТ "Константин Величков" срещу тези от Сцена "Сълза и смях". Става дума за фиктивно изиграни представления - от театъра са отчели, че са наемали залата в столицата за три представления на ден, например, но реално са се играли само две. Так Пазарджишкият театър е отчел 2425 зрители и приход от 49 259 лв. от непроведени представления. Сумата на нерегламентираната субсидия е 147 777 лв. В същото време има девет неотчетени спектакъла, които са се играли. Това е индикатор, че приходите от тях не са внесени по сметката на театъра. Одиторите правят правят приблизителни изчисления и посочват, че става дума за 110 000 лв.

Справка показва и движението на назначенията и уволненията в трупата. Към 1 януари 2022 г. има назначени 76 служители, 38 от тях са артистичната част от трупата. Към средата на септември 2023 г. числеността е набъбнала до 90 човека, от които 42-ма са творчески екип. За целия период на одита е отчетено, че са назначени 36 служители, а прекратените правоотношения са 20. Така на практика е подменена около една трета от екипа. Това се случва именно заради временните назначения със срочни договори заради отделни представления, чрез които се изпълняват условията на наредбата поне 50 процента от състава да е от трупата, за да могат да бъдат субсидирани билетите.

В рамките на периода на одита разходите за заплати са скочили със 17%. Директорът е определял и допълнително материално стимулиране, което се е движело от 100 лв. до 12 000 лв. През март 2023 г. четирима служители са получили общо 18 800 лв. ДМС, а всички останали – общо 31 560 лв. През май двама са получили 21 760 лв., а през авуст – четирима са „отличени” с 22 986 лв.

За периода от 1 януари 2023 г. до 30.09.2023 г. двама актьори, назначени на половин работен ден са получили допълнителни възнаграждения в размер на 65 340 лв. и 51 281 лв.

Точно в този одиторски доклад за първи път се появява името на Петко Писков, който година по-късно в края на септември 2024 г. бе посочен от разследващите органи като идеолог на грандиозния скандал с фиктивни назначения на служители в театрите в Разград и Смолян, чрез които са източени милиони левове от държавния бюджет.

В двете културни институции бяха назначени голям брой хора, нямащи нищо общо нито с театъра, нито с музиката, нито с изкуството или културата. На името на тези хора са издадени дебитни карти, по които ще им се превеждат заплати и ДМС в размери между 25 000 и 30 000 лева. Те са с едни и същи пинове, за да може после парите от повечето карти да бъдат лесно теглени от един и същи човек.

Аферата се разплете, след като двама фиктивно назначени служители, изхарчили "заплатите" си, вместо да ги предадат на куриерите на Писков. Уплашили се, че ще им бъде потърсена сметка, те разказали на разследващите органи за далаверата. В резултат на показанията им бяха задържани директорите на театрите в Смолян и Разград - Румен Бечев и Левон Манукян. Арестувани бяха и Петко Писков и помагачите му.

Година преди "геройствата" в Смолян и Разград Петко Писков прави първите си стъпки на артистичната сцена в Пазарджик. Договори с негови фирми са обект на разследване на АДФИ. „Суис Примиум Системс” ЕООД, на която управител и едноличен собственик от регистрирането ѝ на 7 декември 2017 г. е Петко Писков, изработва софтуерната счетоводна програма. Първоначално тя е с адресна регистрация в Смолян, но по-късно седалището ѝ е в Пазарджик. Главен счетоводител, който оперативно работи с документацията на театъра, е Стела Александрова. Заедно с Писков тя е в съдружие във фирмите „Суис Примиум Акаунтинг” ЕООД (основана на 10 август 2020 г. със седалище в Пазарджик), „Кей Пи 2000” ЕООД (4 октомври 2013 г.), „Кей Пи Софт” (22 януари 2014 г. със седалище Пазарджик). Третата фирма, която изкача от черната кутия на ДКТ „Константин Величков” и отново е свързана с Писков, е „Театър Алвина” ООД. Тя е регистрирана на 24 август 2022 г. от афериста, а във фирменото досие като управител присъства и Михаела Йорданова. На 1 юни 2023 г. е преименувана на „Независим театър Родина-2023” ООД.