200-членен екип реализира мегапроекта „Европейска Одисея” в Пловдив

  • от Мария Луцова
  • 14:32, 27.11.2018

Театралното зрелище на 2019 г. – спектакълът „Европейска Одисея 2019 г. Пътуващият човек”,  ще се случи с участието на респектиращ  200-членен екип. 44 от тях са артисти, а останалата част  технически екипи, разказаха от Драматичния театър на Пловдив.

С този спектакъл се сбъдва една наша отколешна мечта. От 5-6 години мислим върху един сериозен проект по темата за пътуващия човек Одисей. Минахме през много идеи, през различни етапи и се радвам, че се случиха нещата, че в реализацията на проекта помогнаха и нашите приятели от „Пловдив 2019”, каза директорът на Драматичния театър Кръстю Кръстев.

Зад един от ключовите проекти в програмата на Европейска столица на културата стоят режисьор-постановчикът Диана Добрева, авторът на драматизацията Александър  Секулов, сценографът Мира Каланова, хореографът Диан Георгиев и музикантът Петър Йорданов. Към тях се присъединяват музикантът Янис Пантазис и режисьорът и директор на Националния театър в Атина Тео Абазис.  Човекът, който ще се грижи европейският Одисей на Пловдивската драма да пътува по света, е директорът на фестивала в Сибиу Константин Киряк.

Щастлива съм, подобен проект като мащаб и възможност за работа се случва изключително рядко днес. Имаме шанса да привлечем толкова много млади хора извън трупата на Драматичния театър. Те са 20 човека – все артисти, които сега започват пътя си в театъра. Тяхното включване носи хубава и силна нова енергия в света на нашия Одисей. Приятелите ни от Гърция вече започнаха работа с трупата. Те ще ни дадат звук на спектакъла, разказа режисьорът Диана Добрева.

Драматургът Александър Секулов допълни, че екипът е подходил почтено към нелеката задача да помогне на Пловдив да бъде достойна Европейска столица на културата.

Имахме два възможни пътя към темата за Одисей – да стоим близо до творбата на Омир или да се оттласнем от оригинала и да направим наше произведение. Пробвахме първото, но това ни ограничаваше, затова поехме по другия път. Затова спектакълът ни е Одисей, а не Одисея, каза Секулов.

Колегата му Валери Кьорленски пък допълни, че през 2019 г. достойните пловдивски културни институции трябва да станат видими в Европа и да използват огромната мрежа на 52 града на Стария континент, които са били европейски столици на културата.

Това, което правите за балканската култура,  ще се запише в книгата на бъдещето. Впечатлен съм от нивото тук, лаконичен бе гръцкият музикант Янис Пантазис. Сънародникът му Тео Абазис допълни, че се радва, че може да пренесе опита си от Националния театър на Атина, защото подготовката на спектакъла за Одисей е изключително важен етап.

Още когато дойдох, разбрах, че целта на режисьора Диана Добрева е да създаде чисто изкуство. Ще цитирам един стих на Константинос Кавафис: „огато тръгнеш нявга за Итака, моли се пътят ти да е далечен, изпълнен с перипетии и знания”. Молим се и нашият театрален Одисей да има дълъг път и големи перипетии, каза Абазис.

Премиерата на „Европейска Одисея 2019 г. Пътуващият човек” ще бъде първото голямо събитие след откриването на инициативата Пловдив – Европейска столица на културата 2019.