Ученици от Сценични изкуства изработват втора перука за онкоболна жена (Фотогалерия)
За една добра перука е нужна коса от две или три глави, обяснява учителката Денка Иванова
22:43, 11.03.20183834 пъти

от Мария Луцова и Руслан Йорданов

Втора перука за онкоболна жена започнаха да изработват учениците от Националната гимназия за сценични и екранни изкуства. Миналата седмица възпитаниците на пловдивското училище заедно с директора Емилия Арабаджиева дариха красива перука като част от съвместната инициатива „Да върнем усмивката” заедно с Център Дара Хелп.

Новата перука учителката по грим и перуки Денка Иванова е възложила на учениците от 10а клас. В ателието на гимназията цари суматоха – момичетата тресково подреждат инструментите и кичурите на масата.

„Ние изработваме перуките по класически образец. Основата на перуката се нарича монтюр.  Тя се шие на ръка, така че да прилегне плътно по скалпа на човек“, обяснява учителката. Друга част от задачата е изплитането на трес – кичури коса, които след това се прикрепват към монтюра. На малки станчета се изтеглят три конеца, а предварително дезинфекцираната коса се поставя в едни помощни уреди, които се наричат картеч и се прикрепят със стяги към плота.

„Момичета, внимавайте да не объркате корен и връх при плетенето“, казва Денка Иванова.  За една перука се налага да се изплете между шест и девет метра трес. Тресът трябва да е фино изработен на повече обороти, за да може косата да бъде разпределена върху максимално пространство.

Ако се сложи повече от необходимото количество коса, перуката стават тежка и огромна, лесно се сплъстява и изключително трудно се поддържа, допълва учителката. Хубавата перука се познава по това, че когато се разтвори косата, после пада естествено.  

За една перука е необходима коса от две или три глави, уточнява тя. Първоначално косата се сортира, като най-малките косми се махат. Количеството коса трябва да е достатъчно, за да покрие основата на монтюра.

„Избрах да уча грим и перукерство, тъй като на прощъпулника си взех гримовете. Суеверна съм и смятам, че това е моето предопределение. Искам един ден да работя в театъра или в операта“, казва десетокласничката Кристияна Сребрева, докато внимателно очертава дървена глава с молив.

Друга от ученичките - Доротея Пирянкова, смята, че с получените знания и умения по грим и перуки лесно може да се реализира като фризьор. Десетокласниците от Националната гимназия за сценични и екранни изкуства ходят на практика в Драматичния театър, където научават важни и ценни неща за занаята.

„Аз също съм учила перукерство в нашето училище. После бях на практика в Кърджалийския театър и имах щастието да се уча от Никола Градинаров“, разказва учителката. Тя е притеснена, че от тази учебна година в програмата са силно орязани часовете по специални предмети за сметка на по-усилено изучаване на общообразователните предмети.

„Изкуството на грима и перуката се учи цял живот. Моята задача е да дам на учениците принципите на работа и основата, след това те ще могат да развиват, отбелязва учителката. Денка Иванова е категорична, че перукерството е занаят, който се учи цял живот. Десетокласничките подхождат с вълнение към направата на новата перука. Благодарение на техните усилия тя ще е готова в края на срока и ще дари усмивка на още една онкоболна жена.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments from FACEBOOK